menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Weide nivelleren inzaaien

Ga naar meest recente reactie

alexis_vinck

Alexis_vinck

Hoi allemaal,

Wij hebben een tijdje geleden een huis gekocht met een stuk grond van 33a in totaal. Een deel van deze grond was vroeger een paarden weide, met alle gevolgen van dien . Het stuk weide (ongeveer 20a) is totaal niet meer egaal, water loopt niet meer goed door aan de voorkant van de weide en er staan enorme hopen onkruid.

We zijn op zoek naar iemand die de weide opnieuw zou willen nivelleren, egaliseren en opnieuw inzaaien. Het is zeker en vast NIET de bedoeling dat dit een pico bello gazon wordt, aangezien we er een boomgaard + geitenweide van willen maken.

Zouden jullie iets van een richtprijs kunnen geven, van wat dit ongeveer zou kunnen kosten? Ik heb gisteren via twizzi.be een richtprijs van 2000 euro gekregen. Is dit niet wat veel? Er moeten geen graafwerken gedaan worden, of ook geen overtollige grond afgevoerd worden.

Als jullie iemand zouden kennen die deze klus kan uitvoeren in de buurt van Lummen (Limburg), mag je ook altijd contactgegevens achterlaten.

Nu ik toch advies aan het vragen ben We zouden een boomgaard willen aanplanten dit jaar met een mix van fruitbomen en andere soort bomen. Leuke tips mag je hier ook altijd achterlaten. De grond is wel redelijk nat (al kan dat ook komen door het feit dat op bepaalde plaatsen het water niet meer goed kan wegvloeien door de paarden die hier gestaan hebben)

Mvg,

A. Vinck

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 15 februari 2013 - 14:45
alexis_vinck

Alexis_vinck

Hoi,

Heeft iemand iets van tips aub? Jullie zouden mij een groot plezier doen! We zouden zo snel mogelijk de tuin willen nivelleren, maar wil toch eens graag weten of 2000 niet overdreven veel geld is om de tuin gewoon te ploegen, te walsen en opnieuw in te zaaien.

Groetjes,

Lex
woensdag 27 februari 2013 - 14:17
kriske10

Kriske10

hey alexis misschien kan je eens gaan informeren bij een landbouwer in je buurt
heb dit bij ons thuis ook gedaan dit lag ook volledig braak en met bulten en gaten
een boer uit onze straat heeft hier met de frees over gereden en daarna gelijk gemaakt met de cultivator op deze manier bespaar je toch een aanzienlijk deel
en over de fruitbomen hiervoor kan je terecht bij een regionaal landschap deze planten hagen houtkanten en fruitbomen wel enkel streek eigengroen maar geven in sommige gevallen wel 70% subsidie (opzowel de planten als ook de aanplant)
misschien moet je maar een googlen (ik vermoed regionaal landschap lage kempen)
woensdag 27 februari 2013 - 15:35
furor

Furor

streekeigen bomen en struiken: http://www.plantvanhier.be/plantengids/resultaten/regio/kempen/6

of bomenwijzer.be
woensdag 27 februari 2013 - 16:01
alexis_vinck

Alexis_vinck

Super, bedankt voor de goeie tips. Heb gebeld naar regionaal landschap haspengouw & voeren, en ze komen eens langs om te zien wat de mogelijkheden zijn.

Hopelijk kunnen we wat subsidies krijgen voor de bomen en de aanplanting ervan.

Nogmaals heel hard bedankt voor de tip Dit kan mij veel geld besparen, en we waren sowieso al van plan om plaatselijke bomen te planten!

Groetjes,

Alexis
donderdag 28 februari 2013 - 11:18
kriske10

Kriske10

ja je kan zo inderdaad heel wat besparen wij hebben zo 125 meter gemengde haag laten aanplanten en als ik deze zelf had geplant had het mij zelfs meer gekost
donderdag 28 februari 2013 - 14:44
alexis_vinck

Alexis_vinck

Bedankt voor de antwoorden!

Ondertussen hebben we de weide laten frezen door een lokale boer, hebben we het gras zelf handmatig ingezaaid, en is de boer er erna nog eens met de wals over gegaan. Het resultaat mag er zijn vinden we!

[afbeelding verwijderd niet-https]

Begin september komen ze van regionaal landschap de omheining plaatsen voor de geiten weide, en worden er een stuk of 14 fruitbomen geplaatst alsook een haagbeuk

Iemand nog tips over hoe we onze tuin origineel kunnen indelen? Er moet een geitenweide komen (incl hok), een boomgaard en afgeschermde composthoop.

Wat doen jullie met jullie grasafval? Bij mij is dat redelijk veel, en volgens mij teveel om op de composthoop te doen?

Gisteren ook eindelijk een zitmaaier gekocht (Stiga Estate Master), want daarvoor heb ik het altijd met een 'duwerke' gedaan

Alle tips en tricks zijn welkom
dinsdag 9 juli 2013 - 11:58
StijnV

StijnV

Alexis,

Is het bestaande gras eerst doodgesproeid voor het gefreesd werd?
En hoeveel geld was je kwijt aan de boer (frezen + walsen)?
Ik zit namelijk ook met een weide van +/- 15 are die zou moeten gezaaid worden.
Alvast bedankt voor je antwoord.

Gr,Stijn
woensdag 9 oktober 2013 - 17:40
pplakke

Pplakke

ivm. gras ik kap het op een hoop na een paar jaar word dit compost .
je kan er ook wat houtsnippers onder doen.
maakt het luchtig en versnelt het proces maar is niet noodzakelijk.
als ik men bak vol heb kap ik die voor de hoop en doe met de riek er boven op.
zo maak ik dan een berg van 1en halve meter hoog {niet aanduwen}.
als de berg af is begin ik een nieuwe en de oude start zijn weg naar compost .
je moet dan wel wat plaats voorzien ik heb mijn plaats onder dennen bos schaduw is goed.
donderdag 17 oktober 2013 - 21:40
sugar

Sugar

Je krijgt geen subsidie voor bomen die een wei met dieren worden geplaats, meen ik hier eens gelezen te hebben.
dinsdag 22 oktober 2013 - 19:37
alexis_vinck

Alexis_vinck

StijnV, We hebben dit door een plaatselijke boer laten doen, en hebben het gras niet eerst laten doodspuiten... Wij vinden het niet erg als er hier en daar een klein beetje onkruid tussen het gras staat...

In totaal hebben we 350 euro betaald voor het frezen en het aanrollen van de weide. Voor het graszaad hebben we 120 euro betaald.

Pplake, hartelijk bedankt voor je tip! We hebben inderdaad genoeg plaats dus ik ga je tip eens proberen toe te passen. Momenteel ziet het er ook niet echt heel luchtig uit, dus houtsnippers gaan zeker van pas kunnen komen.

Mvg,
Alexis
vrijdag 25 oktober 2013 - 16:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon