menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dennenbos

Ga naar meest recente reactie

Sandy

Sandy

Hallo,

De helft van onze tuin is een dennenbos, nu las ik in een berichtje dat Bosvrouw ook een dennenbos heeft met planten in.
Dus, aangezien mijn planten steeds doodgaan, wil ik graag anderen hun ervaringen betreffende wat te planten in een dennenbos.

Rodendendrons heb ik al geprobeerd, ze lukken hier en daar wel, maar bloeien niet. waarschijnlijk te droge grond... ?
Hortensias groeien goed, tot het te warm wordt, ook te weinig water dan ?

Ik heb al een heel aantal planten geprobeerd, maar zelden lukken ze. De karmozijnbes is hier spontaan beginnen groeien en doet het goed, ma dat is voorlopig dan ook de enige.

Oh ja, en kastagnebomen vinden het hier ook wel leuk lijkt me.

Nu hebben we een stukje open in het bos waar gras groeit en daar rond wou ik graag een beetje tuin aanleggen, bloemen enz... om te beginnen wou ik zo wie zo al zorgen voor bewatering op die plaats. Er is ook iets meer zon dan in de rest van de bos....
Wat zou ik hier dan kunnen planten ?
Heel graag had ik hier een witte ramblerroos geplant en witte hortensias, maar verder heb ik niet zoveel idee
woensdag 23 januari 2013 - 16:12
Pieter2

Pieter2

Even nagaan wat in de dennenbossen groeit in je eigen streek. Enkele soorten die van nature voorkomen in de grove dennenbossen op zandgrond:

- Sporkehout
- Blauwe bosbes
- Wilde lijsterbes
- Hulst
- Vlier
- Adelaarsvaren
- Bochtige smele
- Pijpenstrootje

Toepassen van deze soorten is afhankelijk van welk stadium je bos heeft en in welke mate je reeds uitgedund hebt (kwestie lichtinval).

Op open plekken kun je droge graslandsoorten toepassen:
- Zandblauwtje
- Struikheide
- Muizenoor
- Sint-Janskruid
- Grasklokje
- Duizendblad
- Hazepootje
- ...

Dergelijk mengsels zijn in de handel verkrijgbaar.

Beter kiezen voor deze streekeigen soorten, zo vermijd je dat je veel werk en kosten gaat hebben om ongeschikte soorten in stand te houden.

Die karmozijnbes zou ikzelf bestrijden.

donderdag 24 januari 2013 - 12:51
Sandy

Sandy

Hi pieter,

die karmozijnbes wil ik wel houden, maar het stuk is groot genoeg ervoor en zelfs dat groeit niet zo vlug verder. Enkel de enkelen die er stonden blijven, maar er komen geen nieuwe bij. Maar ja, jong zijnde zijn ze ook snel uitgetrokken he.

Denk je dat die soorten die je hebt opgesomd lukken ? Daar zijn er al enkele bij die ik ook wel leuk vind. Nu ja ik kan het altijd proberen en mislukt het, dan is het ook ma zo. Die ik niet ken, ga ik effe opzoeken en dan bij op het lijstje plaatsen...

Het bos zelf is reeds oud, en op sommige plaatsen vrij dik bijeen. Maar de bedoeling is om mettertijd stilletjesaan de dennen te dunnen en op veel plaatsen komen er nu reeds loofbomen in de plaats. Is een gezellig bos, maar met een beetje meer bloemetjes wordt het nog gezelliger. Daslook en boshyacinten heb ik ook al geprobeerd, lukken niet. Op de zonnige plekjes is een paar jaar na elkaar vergeet-mij-nietjes uitgekomen, zijn dit jaar niet teruggekomen.

Hopelijk komen er vlug de eerste mooie dagen aan, dan kan ik eraan beginnen Ik kijk er al helemaal naar uit !
donderdag 24 januari 2013 - 18:30
Pieter2

Pieter2

Alle soorten zouden moeten lukken, die komen spontaan voor in de Limburgse dennenbossen op droge zandgronden. Daslook en boshyacint zijn soorten die op rijke, vochtige bodems in oudere loofbossen groeien en absoluut niet in droge en donkere omstandigheden kunnen groeien. Als je wilt kan je enkele foto's plaatsen zodat we tips kunnen geven hoe je moet dunnen, eventueel ruimte maken voor inlandse loofbomen.

donderdag 24 januari 2013 - 20:09
Tuinman65

Tuinman65

Ik denk dat hier iets heel belangrijks over het hoofd wordt gezien Sandy.
Welke grondbewerking voer je uit? Of is het putje maken, plantje erin, grond erbij en efkes aantrappen?
Zoiets zie ik wel vaker, zelfs bij aanplanten van bomen langs wegen en dan kan het nooit lukken.
Of denk ik verkeerd?

Leo
donderdag 24 januari 2013 - 23:20
Pieter2

Pieter2

De juiste plant op de juiste plaats vereist geen extra maatregelen. Dat is het punt wat ik hier wil aanhalen. Al die onnodige kosten en onderhoud vermijden.

vrijdag 25 januari 2013 - 12:01
Tuinman65

Tuinman65

Maar dan alleen maar wanneer die plant zich daar spontaan gezaaid heeft.




Leo
vrijdag 25 januari 2013 - 23:12
minouke

Minouke

in dennenbossen groeit er toch niet veel ??? praktisch niets
maandag 28 januari 2013 - 11:59
Sandy

Sandy

Idd Minouke en dat is nu net het probleem... IK WIL BLOEMETJES EN BIJTJES EN VLINDERTJES ...
Spijtig stond het bos er al, en was het een dennenbos ipv een loofboombos.

Maar vooraan in het bos is een mooie open plaats waar, denk ik, toch wel iets zal willen groeien... dus wil ik daar de grond een beetje omwerken, compost aanvullen, grachtjes er rond maken, tussen de planten door. Zodat het water er rond blijft staan, in plaats bij de bomen.

Daar staan ze ook een groot deel van de dag in de zon, dus moet het hopelijk wel lukken.
maandag 28 januari 2013 - 18:47
Bombycilla

Bombycilla

Pieter noemde al Grove den,maar ik ben bang dat Sandy geen dennenbos heeft maar een sparrenbos
dus Sandy wat staat er kerstbomen of toch echte dennen
maandag 28 januari 2013 - 18:59
Tuinman65

Tuinman65

In een dennenbos met open plekken zouden Rhododendrons zeker moeten groeien en bloeien.
Maar je moet er wel de nodige aandacht aan besteden.
Wanneer alles kapot gaat ben je verkeerd bezig.



Leo
maandag 28 januari 2013 - 23:46
Sandy

Sandy

het zijn geen kerstdennen. Het zijn sparren met van die lange naalden oa. en er zijn er bij die van die grote kegels produceren, de kegels zijn mooi. Enkele lorken staan er ook tussen.

Waar meer licht door komt lukken de rodendendrons ook, meer achteraan in het bos is het donkerder en daar groeien ze wel, maar geven nog geen bloemen. Komt mss nog.

dinsdag 29 januari 2013 - 18:48
Tuinman65

Tuinman65

Geef eens wat meer uitleg Sandy.
Hoe plant jij een Rhododendron in dat bos?

Leo
dinsdag 29 januari 2013 - 23:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon