menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Compost te dik gelegd

Ga naar meest recente reactie

Wim1983

Wim1983

Om onze (zand)grond, die zich moeilijk leent voor een mooie gazon, te voeden heb ik half september 10 m³ compost laten leveren. Te veel, weet ik nu. Gezien de oppervlakte 15 x 6 meter is lag er ongeveer 15 cm compost op. Ik heb dit een paar weken geleden toch 20-30 cm omgespit maar de tuin blijft 10 cm hoger liggen dan het terras. Ben er vandaag met een tuinwals overgegaan maar geeft niet veel. Hoewel ik wel het gevoel heb dat er nog veel lucht in de grond zit.

Gaat dit nog zakken of blijft dit zo hoog?
Ik hoop in maart volgend jaar gazon te zaaien...

Alvast bedankt!
Wim
zondag 4 november 2012 - 19:00
minouke

Minouke

Dat gaat nog zeker zakken ook door de regen.

gr
Chantal
zondag 4 november 2012 - 19:39
Pieter2

Pieter2

Grote hoeveelheden compost gebruiken om je gazon aan te leggen is niet ideaal. De compost gaat mineraliseren waardoor je gazon gaat zakken, op de ene plaats meer als op de andere, waardoor je dus een ongelijk gazon krijgt. Er bestaan andere middelen om de grond te verrijken bij aanleg. Eenmaal de gazon volgroeid is, kan je wel jaarlijks of twee keer per jaar compost op je gazon uitstrooien. Nu na een winter rust inzaaien is het beste, omdat de grond nog moet zakken. Meer kun je niet doen.
zondag 4 november 2012 - 20:40
Tuinman65

Tuinman65

En wat zijn die betere middelen dan Pieter?

Leo
zondag 4 november 2012 - 23:36
cookie2307

Cookie2307

Ik heb dit weekend eigenlijk een gelijkaardige fout gemaakt, maar dan op een bestaand gazon. Bedoeling was om compost uit te strooien, maar ik zie nu dat die ook te dik ligt. Compost is trouwens niet fijn genoeg (mengeling groencompost en champignonmest die eigenlijk bedoeld lijkt te zijn om in de grond in te werken). Ondanks de overvloedige regen, ligt er een dikke brij op mijn gazon. Gaat dit problemen opleveren?
maandag 5 november 2012 - 09:28
Esem

Esem

15 cm is idd wel veel,maar dat je teveel compost zou kunnen gebruiken is uit de lucht gegrepen.Compost is het zwarte goud van de tuin ,en daar kan je nooit veel van gebruiken.
Nu in jou geval is er miischien wat te veel gebruikt ivm de hoogte van het maaiveld.

Als je nu niet meer gaat inzaaien zou ik wachten tot volgend jaar in de lente,mocht er dan nog te veel aanwezig zijn kan je nog altijd wat gaan afgraven.

Ik gerbuik jaarlijks veel kubieke meter comopst in de tuin, die ik zelf maak,en je ziet duidelijk dat alles wat in de tuin groeit er veel baat bij heeft.

Gr Eddy
maandag 5 november 2012 - 14:50
Tuinman65

Tuinman65

Wim, probeer eens de grond aan te trappen, voetje voor voetje en zie eens waar je dan uitkomt.
Heeft veel meer effekt dan een tuinrol.
Cookie, jammer dat je hier niet eerder gelezen hebt dat compost die je over een gazon strooit moet gezeefd zijn. Eddy heeft dat hier al meerdere keren uitgelegd.
Het enige wat je kan doen is proberen met een bladhark de grove delen er af te harken. Dat moet natuurlijk wel gebeuren in een droge periode. Valt wel te betwijfelen of die er nog gaat komen.


Leo
maandag 5 november 2012 - 15:00
Boerke

Boerke

Aan de bessenstruiken in het gazon steek ik steeds het gazon mooi rond weg. Zo krijgen de struiken meer lucht en beter water aan de wortels. Voor de wintertijd (nu dus) ga ik deze grond nog eens goed wieden en dan strooi ik daar ook compost op. Je moet eens zien hoe het gras daar rond ook groeit van het compostvocht .
Zoals Eddy al zei zou ik ook afwachten wat de winter te weeg brengt en daarna zien waar er oneffenheden komen.Het vocht zal wel alles goed laten zakken. Na de winter zou ik dan alles nog eens gelijk trekken en dan zaaien.
maandag 5 november 2012 - 19:14
Pieter2

Pieter2

Leo, met organische mest NPK 4-3-2. Ik gebruik zelf ook compost, maar niet bij het aanleggen van een gazon.
maandag 5 november 2012 - 19:55
Wim1983

Wim1983

Tuinman65, wanneer ik de grond een goeie stamp geef staat mijn voetafdruk er wel enkele cm diep in. Ik zal idd kijken wat het zegt na de winter en desnoods een laagje afhalen in maart.

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben al wat gerustgesteld.
maandag 5 november 2012 - 21:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon