menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon komt stilaan hoger te liggen dan boordstenen

Ga naar meest recente reactie

Lino

Lino

Ik merk dat met de jaren het gazon omhoog lijkt te komen.
De boordstenen, de stapstenen liggen nu veel dieper dan enkele jaren gelden.
Ik neem aan dat dat door de wortelmassa van het gras komt.

Zou het een oplossing zijn om het gazon te prikken? Ik bedoel zo met een prikker die worstjes grond uit je gazon haalt (hoe heet zo'n ding?)
woensdag 12 september 2012 - 11:24
Tuinman65

Tuinman65

Ik kan het van hier uit niet zien maar ik veronderstel dat je met een te dikke viltlaag te maken hebt.
Prikken gaat niks helpen, verticuteren wel.
Er zijn wel produkten in de handel die een viltlaag voorkomen maar die zijn nogal prijzig.

Leo
woensdag 12 september 2012 - 21:33
Lino

Lino

Je hebt gelijk dat we dringend moeten verticuteren. We hebben juist dat machientje van de makro gekocht. Dus dat komt in orde

De gazonverluchter ga me ik toch ook aanschaffen http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=1456
donderdag 13 september 2012 - 08:15
Lino

Lino

Ik heb de gazonverluchter vandaag gekregen.

Direct gaan uittesten en ik geraak er niet mee in de grond!!!

Ik vermoed dat die buisjes van te dik materiaal zijn gemaakt en daardoor teveel weerstand bieden

... 25 euro weggegooid...
dinsdag 18 september 2012 - 15:17
Tuinman65

Tuinman65

Wanneer je daar niet mee in de grond geraakt dan heb je een groot probleem.
Dan zijn de grondwerken in je tuin alleszins niet goed uitgevoerd.

Leo
dinsdag 18 september 2012 - 23:27
Lino

Lino

Die grondwerken zijn 22 jaar geleden uitgevoerd. Maar dat bedoel je waarschijnlijk niet?
Het onderhoud is niet optimaal geweest: af en toe geverticuteerd, af en toe mos bestreden, af en toe bemest. Maar niet systematisch elk jaar. Bedoel je dat?

Ik heb ondertussen mij zoon even laten proberen met die gazonverluchter en hij kan wel gaten prikken. Niet erg makkelik, maar het lukt toch. 15 kg meer gewicht maakt een heel verschil. Maar ik herinner mij van vroeger dat wij dat als kinderen deden. Dat zou nu niet lukken.
We gaan ons dan maar beperken tot de grasranden. Heel de tuin doen is een onmogelijke opgave.
woensdag 19 september 2012 - 08:01
kurt

Kurt

Beste,

Wellicht is uw grond na de langdurige droogte nu vrij hard. Je kunt het best wachten tot de grond terug wat vochtiger en malser is, dan zal het veel beter lukken.

Mvg,
Kurt
woensdag 19 september 2012 - 16:06
Lino

Lino

OK. Bedankt voor de tip. Ik hoop dat je gelijk hebt. De ondergrond is inderdaad erg droog.
donderdag 20 september 2012 - 07:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon