menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanleg van nieuwe tuin

Ga naar meest recente reactie

wallaway

Wallaway

graag had ik wat info gekregen ivm teelarde.
Is het aan te raden om teelaarde te laten brengen en hoe dik moet de laag zijn?
Is het ook aan te raden de aarde te laten "rusten" vooraleer we beginnen met nivelleren enz... en zo ja, hoelang?
Alvast bedankt voor de info.
zondag 2 september 2012 - 21:16
Pieter2

Pieter2

Totaal niet noodzakelijk hoor. Als je nergens grond moet aanvullen moet je dit niet aanbrengen. Gebruik de bestaande bodem en kies je planten adhv bodemsoort, vochtigheid en zuurtegraad.
zondag 2 september 2012 - 21:53
Tuinman65

Tuinman65

Allemaal goed en wel Pieter, maar mensen willen nu eenmaal allerlei planten in hun tuin.
Bij mijn broer vond je het droogste zand dat je maar kon bedenken. 2 dagen geen regen en alles stond uit te drogen.
We hebben daar een halve meter afgegraven, afgevoerd en vervangen door een mengeling leem/zand.
Tot zijn grote tevredenheid.

Leo
zondag 2 september 2012 - 22:51
Pieter2

Pieter2

Inderdaad Leo, dat is de gangbare werkwijze in de tuinbouw. Jammer genoeg. Ecologisch tuinieren wordt onderschat en er is een tekort aan ecologische tuinaannemers, puur en alleen omdat het te weinig opbrengt. Als een ecologische tuin volwassen is, is er te weinig onderhoud om aan te verdienen. Geef mij maar een tuin met droge, voedselarme bodem. Liever iets unieks dan iets wat iedereen al heeft. Toekomst zal wel meer wijsheid brengen?
maandag 3 september 2012 - 19:04
Stefan70

Stefan70

Inderdaad Pieter,

Met de natuur meewerken ,ipv tegenwerken loont zich altijd !
maandag 3 september 2012 - 22:11
jdcoster

Jdcoster

Eigenlijk zijn we weer een beetje in het duister aan het tasten en aan het speculeren want de starter van het topic was karig met informatie.
MOET het perceel werkelijk opgehoogd worden en vooral ... hoe is de situatie nu (grondsoort, waterhuishouding ...) en wat wil men er later mee bereiken?
maandag 3 september 2012 - 22:41
Dermontjelle

Dermontjelle

Het is helemaal niet nodig om teelaarde aan te voeren, kijk welke grondsoort je in je tuin hebt. Ga zo verder opzoek naar planten die zich hierin thuis voelen. Met deze planten kan je compost maken, bv: je zult zeker onkruid moeten wieden (let op met onkruid in de compost), planten moeten snoeien dit kan ook in de composthoop. Na enkele jaren heb je compost en hiermee kan je je tuin elk jaar bevoorraden met voedingsstoffen en verbeter je op een ecologische en vrij goedkope manier de bodem waardoor je andere planten kunt toevoegen.
dinsdag 4 september 2012 - 17:02
Ginkgo

Ginkgo

Ik denk dat je eerst de uitgangssituatie eens moet bekijken...

Is het een terrein waar juist een nieuwbouw is opgezet, is het braakliggend terrein,
is het een bestaande tuin die heraangelegd moet worden ?...

aangezien je van plan bent om teelaarde te laten aanvoeren zit je duidelijk met een hoogteverschil.

Belangrijk !!! : Beschouw teelaarde als grond die je aanvoert om niveauverschillen op te vangen en beschouw een bodemverbeteraar als een additief om de bestaande grond beter te maken.
een duidelijk verschil tussen deze twee !!!

Een bodemverbeteraar is bvb. Champignonmest, dit breng je ongeveer een 3 tot 5 cm aan op de bestaande grond, werk je in met een bvb. een frees en je kan planten, zaaien enz.

Met teelaarde ga je gewoon je hoogteverschil opvangen die nodig is. Het voordeel van teelaarde is dat je hier direct in kan planten en dat je geen bodemverbeteraar nodig hebt.

Hopelijk versta je je eruit wat ik wil zeggen

succes !,
mvg,
Karel

donderdag 6 september 2012 - 09:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon