menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Voortuin

Ga naar meest recente reactie

Jipka

Jipka

Hoi allemaal, ik heb een hele tijd geleden hier inspiratie opgedaan om mijn voortuintje aan te leggen en heb geprobeerd er -als groentje - iet moois van te maken.
Oordeel zelf of dit gelukt is...
Ik vindt het zelf niet 100% geslaagd en daarmee kom ik hier wat bruikbare tips of veranderingen opvissen
In de kleine driehoek schijnt het me niet echt te lukken om iets mooi in bloei te krijgen.
Daar staat nu leucanthemum maximum silver princess, mimulus 'highland orange' en campanula portenschlagiana.
Laatste 2 genoemde en zeker de laatste hebben veel problemen om te bloeien.
(daarom ook de "open" plaatsen waar ik de slechte al weghaalde)
Hoe zouden jullie deze driehoek opvullen?
Allemaal zelfde bloemen en zo ja, welke of allemaal verschillende? Alle ideeên welkom...
En wat van de grote driehoek?
Is nogal een wirwar van planten zeker of...?
Ik hoor het wel...

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 14 juli 2012 - 13:38
Esem

Esem

Eerst en vooral vind ik het toch wel een geslaagde voortuin Stamperke.
En ja, het gras is altijd groener bij de buren,zo wordt toch gezegd.

De grote driehoek is zeker geen wirwar maar oogt zeer mooi.
Ik veronderstel dat de aanleg nog niet echt oud is.
Je mag rekenen op 3 tot 4 jaar voor de border volwassen is en struktuur krijgt en heeft.

En goede tip,strooi in het najaar een dikke laag comspost op beide vakken(5 cm of meer),je zal er versteld van staan van het resultaat.

Je kleinste driehoek vraagt om een beetje meer beplanting
Misschien een paar bodembedekkers.
E>n je kan beide driehoeken aanvullen met bolgewassen zo heb je in het voorjaar ook wat omnaar uit te kijken.narcissen, crocus,tulpen,hyacinten ik noem maar wat.

Gr eddy.
zaterdag 14 juli 2012 - 18:04
Jipka

Jipka

Ben al blij te horen dat het nog niet zó erg gesteld is

Ja ik denk dat mijn border nu toch wel 2 of 3 jaar is.

Pff dan heb ik al wat compost nodig he om beide vakken zo dik te leggen met compost.
En is dat dan vooral om de grond rijker te maken of...?
Want ik denk dat ik in de kleine driehoek met "slechte" grond zit, gezien de planten het daar zo moeilijk doen...

Inderdaad in de kleinste moet meer beplanting komen. (alleen al voor de overvloed aan onkruid )
Die bolgewassen daar stond ik nog niet bij stil nee. Maar is dat dan te combineren met bodembedekkers? En zijn bodembedekkers dan niet te laag in vergelijking met de hoogte van mijn buxus + gaan deze waarschijnlijk niet door mijn buxus heen groeien? is toch mooier denk ik dat de planten boven de buxus komen, nee?
zaterdag 14 juli 2012 - 19:19
Esem

Esem

Bodem bedekkers kunnen als je ze niet bijsnoeitof op tijd afsteekt, door de buxus gaan groeien,maar dat geeft nu net aan dat je moet bezig zijn met je tuin om alles netjes binnen de perken te houden.

Crocus zal minder opvallen als je bodem bedekkers aanplant die wintergroen blijven,maar andere en hogere bolgewassen groeien elk jaar weer terug door de bodembedekkers heen.

Ja de compost zorgt voor een rijkere grond die één je grond verbeterd en ook nog eens zorgt voor een betere waterhuishouding,hij maakt zware grond lichter en lichte grond niet zwarder maar beter van struktuur,zodat bv zandgrond veel beter water vasthoud.
En wel een echte must in de tuin,compost is het zwarte goud van de tuin.

Gr Eddy.

Ps. Je hoeft geen bodembedekker te planten hoor, het was maar een sugestie.
Je kan net zo goed de driehoek beplanten met alleen maar vaste planten,maar gebruik niet te veel verschillende soorten,rustiger is het om maar enkele soorten te gaan gebruiken maar dan wat meer planten te zetten van elke soort.

zondag 15 juli 2012 - 00:19
Jipka

Jipka

Ja maar vind die bodembedekkers wel een goed idee hoor!
Maar ik wist niet dat bolgewassen gewoon door bodembedekkers heen groeien!
Da's echt nieuw voor mij. Leuk en verrassend is het in ieder geval wel.
En geldt dat dan voor alle bodembedekkers?
Heb je zo direct een paar mooie bodembedekkers in gedachten?
Stel nu dat jij bodembedekkers zou moeten planten in de driehoek met bolplanten: hoe zou jij het aanpakken? (kwestie van soort planten en hoeveelheid)
Verdeel je dan uw bolgewassen, zet je ze meer tesamen,...
Ik weet, ik vraag misschien veel maar dat vind ik de beste manier om veel bij te leren.
Daarom vind ik dit ook een topforum!
zondag 15 juli 2012 - 08:31
minouke

Minouke

Stamperken, als je nu bv Geraniums, Astrantia, Nepeta,Calamintha of Alchemilla zou planten, tegen dat de krokussen of blauwe druifjes bloeien is de grond nog niet volledig begroeid.

Bolgewassen gewoon willekeurig planten of in groep is allebei mooi.
Persoonlijk zie ik liever de groepjes, ze vallen meer op.
maandag 16 juli 2012 - 19:49
Jipka

Jipka

'Stamperken, als je nu bv Geraniums, Astrantia, Nepeta,Calamintha of Alchemilla zou planten, tegen dat de krokussen of blauwe druifjes bloeien is de grond nog niet volledig begroeid.'
How how how nu noem je hier veel planten ineens he
Welke zijn nu de bolgewassen en welke de bodembedekkers?
Geraniums bv. zijn toch geen bodembedekkers en ook geen bolgewassen of zie ik dat verkeerd?


'Bolgewassen gewoon willekeurig planten of in groep is allebei mooi.
Persoonlijk zie ik liever de groepjes, ze vallen meer op.'

Da's misschien wel waar...
maandag 16 juli 2012 - 20:05
minouke

Minouke

bv krokussen, blauwe druifjes en tulpen zijn bolgewassen maar de andere planten zijn bodembedekkers.
Maar geen wintergroene bodembedekkers en misschien is het dat die je doet twijfelen.
maandag 16 juli 2012 - 20:27
Jipka

Jipka

Maar geranium een bodembedekker???
maandag 16 juli 2012 - 22:05
iecee

Iecee

de wintergroene geraniums zijn de beste bodembedekkers die er zijn
een beetje saai welliwaar , maar ideaal om mee te beginnen want als je ze beu bent trek je er een stel weg en je hebt een goeie plek voor een andere plant
zoals bij bomen heb je wijkers en blijvers .
met de wijkers heb je snel een stuk grond bedekt en als je iets echt moois vind plant je dat in de plaats.
een geweldige bodembedekker is bv de helleborus orientalis , sterk , wintergroen en mooie bloemen.
persoonlijk vind ik bollen in groepen het mooist en zet het maar gerust vol met vroeg bloeiende.
de heuchera's zijn ook geweldige bodembedekkers , blad in alle kleuren en wintergroen .
maandag 16 juli 2012 - 22:21
Jipka

Jipka

Ja die helleborus orientalis is idd wel een mooie plant. Wordt die hoog?
En is die makkelijk bij te houden zodanig dat hij niet door mijn buxus groeit?

En daartussen dan in groepjes bloembollen zetten.
Heb dat nog nooit gedaan. Maar groeien die bloembollen daar dan makkelijk door?
maandag 16 juli 2012 - 22:28
Jipka

Jipka

Hoi hier ben ik nog eens terug...
Het wil maar niet lukken in mijn kleine driehoek
Nu staat er totaal niks meer (buiten mijn buxus dan).
Ga voor dat er geplant wordt nu wel een paar zakken potgrond onder de grond mengen.
Nadien ga ik met compost werken.

Dus ik hoop nog effe hulp te krijgen met de ""to do's" voor de komende weken.

Afgaande op wat jullie al allemaal voorstelden zit ik al zo ver:

Qua bodembedekker zou ik opteren voor Geranium sanguineum of Campanula (klokjesbloem). Helleborus orientalis geniet nochtans enige voorkeur maar is te laat om die nu te planten veronderstel ik?
Bloembollen moet ik nog even gaan bekijken maar als ik voor voorjaarsbloeiers ga, moet ik toch wachten om te planten tot september-december...

Wat de bodembedekkers betreft: zouden jullie de volledige driehoek er mee volplanten of gaat dat te saai zijn?
Zoniet waar zouden jullie bodembedekkers dan wel planten?
En met welke vaste planten zouden jullie combineren en alsook waar zou je ze zetten?

Want anders geraak ik er nooit vrees ik

Man man man wat is tuinieren moeilijk.
Of toch zeker keuzes maken als je er geen verstand van hebt
zaterdag 30 maart 2013 - 15:12
Jipka

Jipka

Krijg hier niet echt reactie meer op.
Probeer nog even en anders start ik nieuw toppic...

In de kleine driehoek ga ik geranium 'Rozanne' planten.
Ga ze morgen reeds halen.
Een klein vraagje: zou het helpen om deze binnen te perken te houden door aan de binnenkant van mijn buxus kleine afboordingen te plaatsen zodanig dat ze niet door mijn buxus gaan groeien?
Want heb me laten vertellen dat deze soort geraniums vrij rap groeit en moeilijk onder controle te houden is...

De grote driehoek heb ik nu ook even een paar bijkomende vraagjes:
- zou het saai zijn om in die grote driehoek één en dezelfde bodembedekker te nemen omdat de oppervlakte daar toch wat groter is
- iemand enig idee hoe de "haag" noemt die langs mijn omheining loopt want zou die namelijk weg willen omdat ik deze niet meer onder controle kan houden én dus niet meer mooi recht kan snoeien (+ die wortels zitten echt overal!)
- welke plant zouden jullie in de plaats zetten van die "haag". Wel eentje die mooi onder controle te houden is en gemakkelijk snoeit. Liefst een beetje een eyecatcher misschien...
vrijdag 12 april 2013 - 22:05
Woumen

Woumen

Al eens aan siergras gedacht, lampoester gras komen mooie katten aan. Anders hortensia's maar daar heb je in de winter weinig aan.
zondag 14 april 2013 - 18:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon