menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gespleten takken na snoeien

Ga naar meest recente reactie

Natuurlijk

Natuurlijk

Hallo,

Wij hebben onlangs een tuinman gevraagd te snoeien in onze achtertuin. Dit heeft hij met een kettingzaag gedaan en toen we na afloop keken zagen we dat de snoeisnedes niet recht waren, gerafeld en soms ook gescheurd. Ook waren ze recht afgesneden in plaats van schuin. Hij heeft coniferen, hulst, laurier en hazelaar met een kettingzaag gesnoeid. Wij hebben het idee dat dit niet op de juiste manier gebeurd is, maar hebben niet voor niets een professional ingehuurd.

Wie kan hier iets over zeggen?

donderdag 12 juli 2012 - 21:22
Bombycilla

Bombycilla

Kunnen wij wel ,maar alleen als je foto's plaatst
donderdag 12 juli 2012 - 22:04
Esem

Esem

Alle gekneusde takken met de snoeischaar bijknippen iets anders zo ik niet weten,wil je allesweer net krijgen.
trouwens snoeien doe je nooit met een boomzaag(kettingzaag).
Gr E.
donderdag 12 juli 2012 - 22:48
Natuurlijk

Natuurlijk

Bedankt voor jullie reacties. Daar ging het mij inderdaad om, is het normaal dat iemand met een kettingzaag dat type bo(o)m(en) snoeit. En gespleten takken en gerafelde snedes zijn toch niet goed voor een boom? Als ik nu de takken ga bijknippen, maak je de boom dan niet extra kwetsbaar?
vrijdag 13 juli 2012 - 07:59
BOSVROUW

BOSVROUW

Vor die tuinman zou ik zeker geen reclame maken! Het zijn juist de gerafelde sneden en gspleten takken die hem kwetsbaar maken. Het is trouwens nu niet het moment om bomen te snoeien.
vrijdag 13 juli 2012 - 09:32
Esem

Esem

Vertel nu eens juist wat er gesnoeit is geweest?zijn het bomen of struiken?

Als je dunne takken gaat snoeien met een boomzaag dan vraag je om problemen.
Dikke takken veren niet mee en hebben dan veel minder kans om zo beschadigd te worden, en hebben een mooie rechte zaagsnede.

Stuiken en dunnen takken veren veel te veel mee en daarom worden de takken gespleten en beschadigd bij het snoeien(zagen)

Zoals ik al geschreven heb ,moet je nu alles weer terug gaan snoeien met de snoeischaar en de wel handmatig.

Er zal veel meer risico zijn voor ziektes en schimmels als je alle zo zou laten.

Bij een mooie vlakke snede zal er weinig of geen kans zijn voor ziektes, omdat deze veel vlugger eelt.

Zijn er echt dikke takken bij, kan je deze nog gaan instrijken met een middel( te koop in tuincentra's)om de wond te beschermen.

De een geeft er een goed advies over en een ander dan weer een negatief advies.

Ik hoop je zo een beetje op de goede weg gezet te hebben.

Gr E.
vrijdag 13 juli 2012 - 09:46
Bombycilla

Bombycilla

zitten er hier geen boomverzorgers op dit forum?



Bomen snoei je het beste in de zomer.Nu kan de boom zelf de wond vergrendelen in de winter staat alles stil en raken wonden dus veel dieper geïnfecteerd.
Pasta op wonden deed men in het stenentijd-perk,dit is allang achterhaalt.van een boomverzorger krijg je dat advies niet
Opnieuw snoeien is opnieuw beschadigen,het kwaad is geschied en dat herstel je niet met nieuwe wonden.
maar zoals gezegd plaats een foto voordat we die hovenier aan de schandpaal zetten.
vrijdag 13 juli 2012 - 10:55
Esem

Esem

Zoals ik geschreven heb herstel de uitgeraafelde wonden met ze terug een gave glade snee te geven,als je het zo laat is de kans op schimmel nog vel groter dan wanneer je ze hersnoeit.

Een foto hebben we daar echt niet voor nodig om te weten wat er gebreurd is.

E.
vrijdag 13 juli 2012 - 11:37
Tuinman65

Tuinman65

Inderdaad, de wonden iets dieper terugsnoeien om een gave snede te krijgen is het best.
En zoals als geschreven, wondafdekmiddelen doen meer kwaad dan goed.
De beste snoeitijd voor bomen is de zomer zoals ook al geschreven.

Er zijn inderdaad in ons vak cowboys zoals in elk vakgebied.
Kijk maar eens op Twizzi enz... waar je "vakmensen" kunt vragen een offerte te maken. Bij die zgn. vakmensen zijn er die blijkbaar alles kunnen en dan nog werken aan 15 euro per uur incl. BTW.
Ze kennen amper het verschil tussen een appelaar en een perelaar.

Leo
vrijdag 13 juli 2012 - 20:58
Natuurlijk

Natuurlijk

Bedankt voor jullie reacties. Er werd nog door iemand gevraagd om wat voor bomen het gaat: hazelaar, laurier, hulst, coniferen en dennen. En nog een boom waarvan ik de naam niet weet. Ik zal nog foto's plaatsen als het niet regent...
vrijdag 13 juli 2012 - 22:13
Esem

Esem

Het is gelijk welke bomen het zijn, snoeien doet men niet met een boomzaag,hooguit een dikke tak verwijderen.

Gr E.

Ps geef je tuinman maar zijn C4.
zaterdag 14 juli 2012 - 12:54
Natuurlijk

Natuurlijk

Hier volgen een aantal foto's.

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 20 juli 2012 - 14:03
Natuurlijk

Natuurlijk

Nog een foto

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 20 juli 2012 - 14:05
Natuurlijk

Natuurlijk

Nog een foto.

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 20 juli 2012 - 14:07
Natuurlijk

Natuurlijk

Nog een foto

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 20 juli 2012 - 14:08
Natuurlijk

Natuurlijk

Nog een foto

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 20 juli 2012 - 14:08
Natuurlijk

Natuurlijk

Nog een foto

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 20 juli 2012 - 14:10
Natuurlijk

Natuurlijk

Nog een foto

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 20 juli 2012 - 14:11
Natuurlijk

Natuurlijk

Nog een foto

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 20 juli 2012 - 14:12
Natuurlijk

Natuurlijk

Nog een foto

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 20 juli 2012 - 14:12
Natuurlijk

Natuurlijk

Nog een foto

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 20 juli 2012 - 14:14
Natuurlijk

Natuurlijk

Nog een foto

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 20 juli 2012 - 14:15
Natuurlijk

Natuurlijk

Nog een foto

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 20 juli 2012 - 14:15
Natuurlijk

Natuurlijk

laatste foto, waarom is dit ongelijk?

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 20 juli 2012 - 14:16
Esem

Esem

En heb je die man moeten betalen? Je zou beter schadevergoeding eisen!!!!!

Gr E.
vrijdag 20 juli 2012 - 16:56
Natuurlijk

Natuurlijk

Bedankt Esem voor de tips!
vrijdag 20 juli 2012 - 21:05
Natuurlijk

Natuurlijk

Overigens gaf hij aan dat hij het nog wel bij kon zagen met een handzaag/beugelzaag. In mijn beleving had het in 1x goed gemoeten. Anders breng je de boom onnodig wonden toe toch? We gaan alles verder zelf doen, want dit durven we niet meer aan.
vrijdag 20 juli 2012 - 21:06
Bombycilla

Bombycilla

idd schade vergoeding eisen
zaterdag 21 juli 2012 - 19:57
Tuinprins

Tuinprins

Dit is niet het werk van een tuinman of hovenier maar van een beunhaas.

Helaas komt dit tegenwoordig meer voor. Oorzaak: geen zin of tijd om met een handzaag aan de gang te gaan. Handmatig snoeien kost meer tijd en is zwaarder. Dus veel 'tuinlieden' pakken dan maar de kettingzaag. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan is de redenering. Het resultaat ziet er echter meestal niet uit.

Voor het uitdunnen van windsingels of struweel vind ik het gebruik van een kettingzaag niet verkeerd mits het fatsoenlijk gebeurt. Een hazelaar maakt het niet zoveel uit of hij wordt gekortwiekt door een handzaag of kettingzaag, die schiet wel weer uit. Maar in een tuin zelf vind ik het onjuist: het ziet er zo slordig uit en de snoeiwonden zullen minder snel en mooi genezen.

Wijze les: altijd duidelijke afspraken maken over het werk. Een betrouwbare tuinman zal de klant erop wijzen dat een bepaalde werkwijze (bijv. handmatig snoeien) meer tijd en dus geld zal gaan kosten. Het is dan aan de klant om te bepalen hoe het werk moet gebeuren.


Gegroet, de tuinprins
zondag 22 juli 2012 - 11:38
iecee

Iecee

ik vind dat je de naam van die bomenverkrachter maar gewoon op dit forum moet zetten zodat wij allemaal weten wie we niet moeten nemen
door is dit mi forum ook voor al iemand goed is mag dat ook gezegd
en de foto's spreken voor zich
zondag 22 juli 2012 - 22:23
Natuurlijk

Natuurlijk

Dit was voor ons de eerste keer dat we een tuinman in de arm namen wegens omstandigheden en achterstallig onderhoud. We hebben er nooit aan gedacht dat deze man mogelijk een kettingzaag zou gebruiken. Dus dat was een complete verrassing. Maar het is mij nu wel duidelijk dat je inderdaad overal afspraken over moet maken. Bedankt voor de tips! We zijn nu met lieve familieleden de schade aan het herstellen en het ziet er een stuk beter uit nu!
maandag 23 juli 2012 - 08:29
Ptor

Ptor

Jullie hebben allemaal gelijk.
Rafelige wonden, gescheurde takken, ongelijk gesnoeide takken, beschadigde bast. Het is niet zoals we dat vroeger op de hoveniersopleiding geleerd hebben. Maar toen waren de uurlonen een stuk lager dan hedentendage.
Het is niet goed te praten al dat geknoei.
Maar echt schade doet het allemaal niet. Kijk naar de beplantingen bij de gemeentes.
Ikzelf heb jaren geleden ook met grote ogen staan kijken toen ze een mooi vak met krentenbomen van anderhalve meter hoog reduceerden tot 60cm. Een grote rafelige zooi. Het zag er niet uit. Nu een paar jaar later staan de struiken, dezelfde, weer 2m hoog en ze groeien en bloeien als nooit tevoren.
Wat ik wil zeggen is dat struiken en bomen veel sterker zijn als dat wij denken. De natuur hersteld zich wel. Ik adviseer altijd dat je een tak weg moet knippen als ie in de weg zit, en niet gaan wachten tot het winter is. Anders zit ie het hele jaar door in de weg.
Wat niet wil zeggen dat we met het snoeien er maar een rotzooitje van moeten maken.
Heb vertrouwen in de natuur.
Ptor
dinsdag 24 juli 2012 - 20:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon