menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rat in compostvat

Ga naar meest recente reactie

tgoedeme

Tgoedeme

Ik vrees dat er een rat in mijn compostvat woont! Sinds enkele dagen merkte ik dat alle nieuw groenafval dat ik er in gooi, direct weg is. Er zijn ook soms ingangen van holen te zien in het compost. Vandaag merkte ik zelfs uitwerpselen bovenop de compost op (zie foto).

Kan iemand bevestigen over welk soort beest er in mijn compostvat woont? Wat zou ik best doen?
- Gewoon laten zitten, het groenafval is toch meteen verwerkt
- Met rattenvergif verdelgen, maar kan ik daarna mijn compost nog in de tuin gebruiken?
- Het vat openzetten (en eventueel een laddertje voorzien) zodat het beest hopelijk weggaat?
- Het vat gesloten laten en geen nieuw groenafval toevoegen, zodat het beest verhongert?

Bedankt voor jullie suggesties!

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 30 juni 2012 - 14:35
garfield

Garfield

Ik zou er een rattenval plaatsen, zodat je het beest vangt en doodt. Deze beesten wil je niet in je compostvat/tuin.
zondag 1 juli 2012 - 00:21
Esem

Esem

En waarom zou dit niet mogen blijven leven?

Wat zou je ervan denken dat ze dat over ons ook zouden zeggen?
Leven en laten leven,het diertje zal uit zichzelf wel vertrekken.
Heb wat geduld,ik heb het zelf ook al voorgehad.

E.
zondag 1 juli 2012 - 00:27
garfield

Garfield

Ratten zijn overbrengers van ziekten. Ze moeten ook (verplicht) bestreden worden bij veel bedrijven. Ongediertebestrijders zijn daar druk mee. En dan zouden wij ze in de tuin mooi laten zitten. Zelf heb ik gelukkig geen ratten, maar de aanwezige muizen worden door mij wel bestreden. Milieuvriendelijk en ecologisch.

En mensen op de aarde. Inderdaad daar zijn er eigenlijk ook te veel van. Energiecrisis, grondstoffentekort en oorlog tot gevolg.
zondag 1 juli 2012 - 12:58
Feniks

Feniks

Mensen zijn ook overbrengers van ziekten. Héél gevaarlijke zelfs. Ook maar uitroeien zeker?
maandag 2 juli 2012 - 13:20
Eniavaswen

Eniavaswen

Wij hebben dat opgelost door eerst kippegaas in ons compostvat te doen en pas dan het compost. Sindsdien geen last meer gehad.
Onze compostbak is een rechthoekige houten bak die bovenaan open is, zonder bodem.
dinsdag 10 juli 2012 - 11:58
Bombycilla

Bombycilla


belachelijke opmerking,de muizen zullen vooral bosmuizen zijn, die brengen geen ziektes over.spismuizen zijn zelfs heel nuttig.
en muizen horen in een gezond ecologisch milieu,dus vergiftigen of wegvangen kun je niet Milieuvriendelijk en ecologisch noemen.
maar de aanwezige muizen worden door mij wel bestreden. Milieuvriendelijk en ecologisch.
maandag 16 juli 2012 - 20:36
garfield

Garfield

De topicstarter heeft helaas niet meer een antwoord gegeven. Misschien wel geschrokken van de antwoorden.
Iedereen mag natuurlijk zelf een mening hebben, maar voor mij zijn ratten en muizen schadelijke beesten die je niet moet willen hebben. Een rat is misschien nog wel met een paar stukjes gaas weg te houden. Maar met muizen zie ik mij dat nog niet doen. Maar misschien zijn daar wel ideeën voor.
Wat ik mij eigenlijk afvraag wat ik allemaal nog meer moet laten leven. Wat denken de heren/dames van slakken, wespen, muggen en van de bacteriën in hun longen bij een longontsteking.
zondag 19 augustus 2012 - 18:40
sophora

Sophora

Mijn kat brengt me bijna dagelijks muisjes binnen. Ook vogels durft ze pakken en als het lukt een mol.Moet ik haar heropvoeden en berispen als ze een muis vangt.
Leven en laten leven!!!!
sophora
zondag 19 augustus 2012 - 21:14
Bombycilla

Bombycilla

ik zou ze binnen houden of heropvoeden,ze hebben niets met natuur te maken
maandag 20 augustus 2012 - 22:52
sophora

Sophora

Ik wist niet dat mijn kat bovennatuurlijk was.
sophora
dinsdag 21 augustus 2012 - 09:31
Bombycilla

Bombycilla

is ze ook niet gewoon een kat als alle anderen,krijgt genoeg te eten maar moorden blijven ze leuk vinden
dinsdag 21 augustus 2012 - 16:13
sophora

Sophora

Dat is juist de natuur!!!!!Zit er in gebakken
sophora
dinsdag 21 augustus 2012 - 19:43
Bombycilla

Bombycilla

even voor de duidelijkheid. ik vind katten leuke beesten maar het blijven net als bv honden gewoon huisdieren die niet vrij rond horen te lopen,ik heb er zelf een aantal gehad maar toen ik ontdekte dat ze als ze de kans kregen ze alle vogels in de buurt aan het vangen waren,ben ik gestopt met nog weer nieuwe katten te nemen.
sinds ik zelf aan muizenonderzoeken meewerk,ben ik er ook achter dat de meeste muizen eerder nuttig zijn dan schadelijk.
met name dus de verschillende spitmuizen.
ook heeft onderzoek in Engeland aangetoond dat loslopende katten nadelig zijn voor de biodiversiteit.
dinsdag 21 augustus 2012 - 19:50
sophora

Sophora

Bombycilla
Met alle respect voor je mening maar ik vind het wreed dat mensen met een grote tuin hun kat en hond altijd moeten binnen houden. Dat is dierenmishandeling.
Vertel dat vooral niet aan een engelsman, die zweren met hun huisdier
sophora
dinsdag 21 augustus 2012 - 19:56
Feniks

Feniks

Lopen katten al geen eeuwen los? Het is nu met de groeiende onverdraagzaamheid en de vermenselijking van het huisdier dat dat plots een probleem geworden is...
dinsdag 21 augustus 2012 - 19:56
Bombycilla

Bombycilla

Lopen katten al geen eeuwen los?
zijn wij mensen ons al zo lang bewust van onze catastrofale uitwerking op de natuur,kom zeg
en waarom moet mijn hond dan wel aangelijnd worden een halve eeuw geleden liepen die ook nog los op straat,moet je mijn buren horen als ik mijn hond 's nachts de straat op schop
dat mag alleen met katten en als ze mijn tuin onderschijten moet ik maar cacao doppen en dat soort onzin gebruiken?
dinsdag 21 augustus 2012 - 21:06
Feniks

Feniks

Ben ik blij dat ik in een katvriendelijke buurt woon...

Maar we zijn serieus off-topic aan het gaan...
woensdag 22 augustus 2012 - 11:20
Bombycilla
woensdag 22 augustus 2012 - 12:08
Brett Sinclair

Brett Sinclair

Hallo,

Graag had ik geweten of het opstapelen van groenafval (takken van bomen, snoeisel van hagen enz... ) dat, door het gooien van de buur op de scheidingslijn, zich al redelijk opstapelt een broeiplaats kan zijn voor muizen of andere dieren?

mvg,
Brett.
zondag 14 augustus 2016 - 17:27
Paronoto

Paronoto

Ik heb al jaaaaren een COMPOSTHOOP achteraan in de tuin in open lucht...nooit enig probleem gehad.

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 14 augustus 2016 - 21:58
Tuinprins

Tuinprins

Misschien dat een vogel er een nest maakt en dan is het een "broeiplaats"

Waarschijnlijk wordt je vraag ingegeven door angst voor muizen of ratten maar ik kan je door jaren lange ervaring verzekeren: die beestjes lopen altijd bij jou vandaan


Gegroet, de tuinprins
maandag 15 augustus 2016 - 08:47
Brett Sinclair

Brett Sinclair

Beste mensen,
Dank om mij gerust te stellen.
Mvg.
maandag 15 augustus 2016 - 09:30
garfield

Garfield

Helaas ik heb andere ervaringen.
Van ratten zul je geen last hebben, maar van muizen wel. Die willen graag in compostbakken nestelen. Ik vang er in het voorjaar rond de 15 muizen met stapjes. Bestrijd je ze niet, gaan ze aan jouw bietjes knagen.
maandag 15 augustus 2016 - 12:19
Tuinprins

Tuinprins

Ik denk dat Brett bang is dat de muizen aan zijn tenen komen knagen en niet aan zijn bietjes

Bij de vraag van Brett ging het niet om compostbakken maar om een hoop groenafval hoofdzakelijk bestaande uit takken en snoeisel. Zolang hier geen etensresten worden opgegooid zal deze hoop geen bijzondere aantrekkingskracht op muizen of ratten uitoefenen.

Tot slot: ook zonder compostbak of composthoop kunnen er muizen in de tuin huizen. Het gaat dan meestal om spits- en veldmuizen.



Gegroet, de tuinprins
maandag 15 augustus 2016 - 20:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon