menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon heraanleggen

Ga naar meest recente reactie

Draakhs

Draakhs

Hey iedereen,

Ik heb een vraagje ivm de aanleg van onze tuin. Momenteel hebben wij "wild" gras in onze tuin staan, laat ons zeggen een gazon dat zonder overzicht is uitgewoekerd met een klein brandnetelgebied erbij.

Ik ben van plan om de tuin helemaal heraan te leggen maar ik zit met 2 vragen:

- Gebruik ik Glyfos (Aveve) roundup of niet rekening houdend dat een gedeelte moestuin gaat worden. Ik heb al verschillende dingen gelezen dat Glyfosfaat 35% in de bodem blijft zitten. Andere optie is om het gazon gedeelte kapot de spuiten en het moestuingedeelte om te spitten.

- Spit ik de tuin gewoon om in zijn geheel, maar hoe doe ik dit? Gras is toch een onkruid dus is gewoon omspitten genoeg, gaat het gras niet gewoon terug opschieten?

Alvast bedankt!
dinsdag 26 juni 2012 - 10:41
jdcoster

Jdcoster

Spuiten is iets voor luie en ongeïnteresseerde tuiniers. Na het spuiten, wanneer alles DOOD is, maakt dat van hen dan nog steeds geen goede tuiniers. Die mensen blijven heel hun leven ontevreden over hun tuin en blijven maar knoeien met chemie en antiworteldoeken enz.
Gelukkig hebt u er al over nagedacht en hebt u alleen nog maar ons 'zetje' nodig.

Als je spit, moet je 'diepspitten'. D.w.z. minstens 40 cm.
Werkwijze:
Eerst maak je een spitvoor (gleuf) van een spade breed en 40 cm diep en breng je die grond naar de andere kant van het perceel.
De tweede rij steek je met de spade de graszode net onder de wortels af en in dezelfde beweging leg je die zode omgekeerd in die gleuf. Dan steek je een spade diep de gleuf verder uit en leg die kluiten (weer omgekeerd) bovenop de graszoden.
Dan heb je weer zo'n spitvoor en ... je bent vertrokken.
Het is een geduldwerkje maar het gaat toch tamelijk vlot.
Dat "wild gras" zou kunnen kweekgras zijn (bleekgroen, breedbladig en witte pluimen en erg spreidend). Als je dat goed diep steekt komt dat wel niet meer boven maar best is het van de zoden waar dat gras in zit met de viertand uit te schudden.
Het is NU ook de enige gelegenheid om aan grondverbetering te doen door tijdens het spitten compost in te werken, zoveel mogelijk en zo fijn mogelijk verdeeld.

Dit spitten is voldoende om het gras en onkruid meester te geraken. En ... zelfs na DOODSPUITEN moet bovengenoemde bewerking toch gebeuren. Waarom zouden we dat dan moeten doen?
Het is wel noodzakelijk van uw tuin nadien door schoffelen, harken en/of wieden goed bij te houden. Dat is ook zo na zo'n spuitbehandeling met glyfosaat. Een paar weken later schiet al het kiemklare onkruidzaad toch direct weer op. Dus ... waarom zouden we dat dan doen?
dinsdag 26 juni 2012 - 14:12
Stefan70

Stefan70

Idd,spuiten of het nu tegen 'on'kruid of 'on'gedierte is,brengt de tuin (en het milieu) helemaal uit evenwicht ,waardoor er nieuwe problemen ontstaan ,waartegen je dan weer moet spuiten . Een vicieuze cirkel dus.

Grts
woensdag 27 juni 2012 - 00:24
Esem

Esem

Hou er ook rekening mee dat vele van deze produkten kanker verwekkend zijn,maar daar staan vele niet bij stil.

Waar ze alleen maar aan denken is hoe geraak ik vlug van het (on)kruid af?????

Gebruik je verstand en je handen,en je zal,al duurt het wat langer ,een gezonder en beter resultaat bekomen.

Zeg maar dat ik het gezegt(geschreven)heb.
E.
woensdag 27 juni 2012 - 09:18
Draakhs

Draakhs

Bedankt voor de info mannen!

Ik zal dan mijn handen uit de mouwen steken tijdens Juli zodat alles kaar is om tegen het einde van de zomervakantie het nieuwe gazon in te zaaien.
woensdag 27 juni 2012 - 11:22
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 5 + 4? (beveiligingscontrole) *