menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oprit inplannen bij tuinontwerp

Ga naar meest recente reactie

dommel007

Dommel007

Beste mensen,

Ik zit hopeloos vast met het inplannen van mijn oprit in de tuin. (heb zelfs google sketch up geleerd om het te kunnen tonen )

Het enige wat vast staat op de foto is het huis (de 2 bijbouwen zou ik er later graag bijbouwen==> 1 is een garage voor 2 auto's in te herbergen en het andere is om ander (tuin)materiaal in op te bergen) (van de getekende hagen e.d. is ook nog geen sprake)

Het grote issue in nu dat ik niet steeds achteruit de oprit wil afrijden, daarom heb ik een plaats voorzien waar ik de auto kan draaien en zo vooruit afrijden. Maar deze plaats vind ik nogal lomp en het bederft het uitzicht op de tuin een beetje hoe zouden jullie dit oplossen ?? of zouden jullie het totaal anders schikken ??

Allesinds al bedankt

Stéphanie

ps.

1) het is een voorwaarde dat de grond die aan de buren grenst 90cm hoger moet blijven liggen over een minimale breedte van 3m

2) het L - vormig terras aan de 2 grote schuiframen zou ik ook zeer graag willen houden

groetjes Stéphanie

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 22 juni 2012 - 15:23
Mari

Mari

Hoe breed is het stuk voor de 2 garages? Kan misschien breed genoeg zijn om de auto te draaien, als je geen al te grote auto hebt
vrijdag 22 juni 2012 - 15:50
minouke

Minouke

grondopp. moet dus open blijven maar als je nu een pergola zet en laat beklimmen met planten met nog bv een nis met een beeldje dan doet dat volgens mij minder 'parking' maar eerder een mooi hoekje.
Je kan er nog verlichting in plaatsen nog handig voor als het donker is.

Als er een muurtje staat het op een zithoogte maken en heb je nog een bankje als je boven het muurtje afwerkt met hout.
vrijdag 22 juni 2012 - 15:53
dommel007

Dommel007

De auto is 5,03m lang en 2.20m breed (incl spiegels)

ik heb je de maten in de afbeelding gezet

ik denk dus dat het moeilijk wordt om te draaien

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 22 juni 2012 - 15:57
minouke

Minouke

Je zegt dat je liever in vooruit wilt buiten rijden, is dat omdat je het moeilijk vindt zo een lange oprit in achteruit?

Dat wordt je vlug gewoon hoor, ik had dit ook in mijn vorig huis en dat ging erg vlot.
vrijdag 22 juni 2012 - 16:56
LauraK

LauraK

Of anders de zaak omdraaien: de auto achteruit naar binnen rijden (en de ruimte
is breed genoeg om dat veilig te kunnen doen), zodat je vooruit weg kan rijden.
Zou dat geen optie zijn? Inderdaad wen je daar snel genoeg aan, als je het maar
vaak genoeg doet.

Groeten van Laura.
vrijdag 22 juni 2012 - 19:25
dommel007

Dommel007

Het idee van manoeuvreren aan het begin van de oprit vind ik nogal gevaarlijk daar het een redelijk scherpe bocht is moest er een andere oplossing zijn, dan zou ik ze met beide handen grijpen
vrijdag 22 juni 2012 - 19:30
tuinarchitect1982

Tuinarchitect1982

Als tuinarchitect raad ik u aan om de verharding tot het minimum te beperken, dit is en blijft de kostelijkste post van de tuin + blijft een groot hard vlak in de tuin. Ook inzake waterhuishouding kan dit een positief effect hebben (waterafvoer tijdens regenval). Inderdaad is het smal draaien op deze afstand. Wel kan je bvb werken met grasdals of grastegels; of een grindvlak dat de tuin breekt en deze het zicht minder belemmerd.

Voor verdere vragen kan u mij steeds mailen;
[email protected]
zondag 16 september 2012 - 19:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon