menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Opvullen buxusvakken

Ga naar meest recente reactie

Miryana

Miryana

Hallo allemaal,

Ik ben nog een bijhoorlijke leek op gebied van tuinen.Ik ben nu de voortuin aan het aanpassen en hier komen 2 buxusvakken in van 120 bij 90 cm achter elkaar. (dit is de binnenruimte die overblijft als de buxus +/- 30 cm dik is).
Nu wil ik deze vakken graag opvullen met een mooie bloeiende (en als het kan geurende plant / planten).

de tuin heeft in de ochtend en namiddag zon dus is halfschaduw (?), de grond is redelijk droog al heeft de bemesting van de afgelopen 2 jaar wel geholpen.
Het grote gedeelte van de voortuin waar de vakken in komen is 380 bij 380 en in de rechterhoek aan de voorzijde staat een Boom van +/- 2 en halve meter hoog. (weet de naam zo snel niet)
Daarachter is het begin gemaakt van een minivijver waar wat stenen, siergrassen en rotsplantjes omheen komen. Achter de minivijfer staan 3 kleinblijvende struiken (waaronder een dwergvlinderstruik) allemaal in blauw-paarse tint.

In een kleine zijborder aan de ander kant van het looppad staan vooral Agastache en Echinacea purpurea.

ik zou graag ideeen willen hebben over :
-leuk idee wat goede, sterke, mooi bloeiende plant is voor in de buxusvakken?
-mooie grassen, rotsplantjes voor om de vijver?
vrijdag 15 juni 2012 - 17:04
minouke

Minouke

met een foto zou gemakkelijker zijn om een idee te vormen.

1)Maar in die vakken zou je bv lavendel Hidcot kunnen zetten met hier en daar de roos The fairy , lichtroze of de donkerder roodpaarse of beide.

Mijn dochter heeft dit zo geplant en dat is gewoon prachtig, die roosjes komen net boven de donkere lavendel.
Neem wel geen andere lavendel want die worden hoger.
dus in hoofdzaak lavendel met een paar rozen.

2) hoge Hosta

3) hoge Geranium

4) rozen
vrijdag 15 juni 2012 - 18:13
Miryana

Miryana

Ik zat in eerste instantie ook te denken aan lavendel en dan in combi met een stokroos, maar kunnen die wel tegen schaduw, of moeten die om tot hun recht te komen vooral in de zon staan??

Foto heeft nog niet heel veel zin, de tuin is op dit moment vooral leeg
De buxus staat er net in en is nu ongeveer 30 cm dus alles moet de kans krijgen om te groeien. Ook de zijborder groeit wel maar bloeit nog niet. De boom is uitgebloeid die geeft in het voorjaar heel veel roze bloesem.
vrijdag 15 juni 2012 - 18:32
minouke

Minouke

lavendel en rozen hebben tenminste 5u zon nodig.
vrijdag 15 juni 2012 - 18:53
WDH

WDH

Salvia Nemorosa Mainacht ?

Is volgens Jan Spruyt een "Macho plant" en doet het hier bij mij fantastisch

Weet wel niet wat het minimum aan zon is

Groeten en succes!

Wouter
vrijdag 15 juni 2012 - 20:16
Miryana

Miryana

Ok lavendel en rozen is een goede optie. want 5v uur zon is er volgens mij wel (maar heel veel meer zal het niet zijn). Er is daar echt in de vroege ochtend zon en dan weer in de namiddag. De boom is volgens mij de prunus (roze) die stond er al en ik kon het niet over mijun hart verkrijgen om die uit de tuin te halen toen ik er kwam wonen.

De salvia heb ik ook bekeken, ook een geweldige kleur alleen staat bij de omschrijving : " staat het liefst op een zonnige plek in de border en houdt van een goede, niet te natte, tuingrond". Maar misschien is hier ook 5 uur voldoende

zaterdag 16 juni 2012 - 09:57
minouke

Minouke

Er is daar echt in de vroege ochtend zon en dan weer in de namiddag.

ideaal voor rozen.

De hete zonperiode in de zomer is niet zo goed voor rozen, ze verbleken meer en bloeien te snel uit.
Ze staan bekend als zonnekloppers maar heb zelf al ondervonden dat de rozen die middagzon niet zo erg appreciëren.


zaterdag 16 juni 2012 - 10:52
Miryana

Miryana

Ok dan zou jou combi dus goed kunnen hier
Hoeveel zou je er in zetten? het zijn dus 2 vakken van 120 bij 90 cm.
ik heb altijd moeite met de plant afstand. Wil mooie gevulde vakken maar ze moeten elkaar natuurlijk niet verstikken. Heeft je dochter de roos en lavendel door elkaar of bijvoorbeeld de roos in het midden en de lavendel er om heen?
zaterdag 16 juni 2012 - 12:38
minouke

Minouke

nee gewoon door elkaar en erg dicht bij mekaar zelf.
Verleden jaar toen ik het zag dacht ik oei dat is voor een jaartje goed maar dit jaar staat het weer gezond te groeien.

De Lavendel op 30/35cm afstand en hier en daar een struikje vervangen door een roos The Fairy maar wel de miniatuur want er zijn verschillende soorten is.
Tegen volgend jaar is het mooi dicht gegroeid.

Ze snoeit alles gewoon samen af met een haagschaar.
zaterdag 16 juni 2012 - 12:53
Miryana

Miryana

Hallo Minouke,

Heel erg bedankt voor al je advies, ik ga de combi gebruiken, het leek mijn partner ook erg mooi.
vanavond de andere vijver ophalen, deze erin graven en dan door met de vakken opvullen. waarschijnlijk gaat dat dit weekend helemaal lukken en dan hopen dat het weer mee blijft zitten.




dinsdag 19 juni 2012 - 08:44
minouke

Minouke

met plezier hoor, maar vergeet geen fotootje hé dat zien we hier zo graag

Ik heb onlangs een mooi klein roosje gezien en dat heet Pepita van Kordes.

gr
Chantal
vrijdag 22 juni 2012 - 18:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon