menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Reuzebereklauw

Ga naar meest recente reactie

Gespeel

Gespeel

Hallo,

ik weet dat er veel zijn die tegen chemische bestrijdingsmiddelen zijn en ik ben dat eigenlijk ook, maar voor de reuzebereklauw zou ik graag een uitzondering maken. Dit is een giftige plant, zelfs als je ze nog maar aanraakt. Is gevaarlijk voor kinderen.

Welk bestrijdingsmiddel is afdoend tegen de reuzebereklauw? Geef maar merk en naam. Dank je!
vrijdag 18 mei 2012 - 21:13
Gespeel

Gespeel

En nog een vraag: wat is het verschil tussen bereklauw en reuzebereklauw?

De reuzebereklauw is groter natuurlijk, maar wat is groter als je niet kunt vergelijken? Hij komt wel een meter a twee meter hoog.

Maar zijn er nog andere verschillen zodat ik kan weten of het de reuzebereklauw is of niet?
vrijdag 18 mei 2012 - 21:28
jdcoster

Jdcoster

Die giftigheid is een mythe die met de tijd en gebrek aan plantenkennis van de nieuwe tuiniers steeds meer overdreven en verbreid wordt.
Wanneer je stengels knakt en berenklauwsap op de huid krijgt, is de kans groot dat, als je dat stukje huid aan de zon blootstelt, er ernstige brandwonden ontstaan.
Dat is het enige 'giftige' er aan.
In mijn tuin staan er veel en grote exemplaren die in juni gaan bloeien. Een prachtige plant is het.
Als ik er niet bij tijd bij ben om de uitgebloeide stengels te verwijderen, zaaien ze zich massaal uit.
De grote overtollige planten snijd ik vlak onder de grond af met een mes en de zaailingen schaaf ik af met een schoffel en composteer ik. Ik doe dit op een bewolkte dag, met handschoenen aan en de mouwen naar beneden gestroopt. Meer voorbehoedende maatregelen zijn niet nodig
Vergeet niet dat de spuitmiddelen die u eventueel zult gebruiken weinig selectief zijn en veel gevaarlijker voor uw gezondheid en die van uw nakomelingen dan Berenklauw.
Wat u daar hebt is inderdaad de Russische Reuzenberenklauw.
vrijdag 18 mei 2012 - 22:24
danny2

Danny2

Ben het hier volledig mee eens, het meest gevaarlijk is ze als je een wondje hebt en dit kan je makkelijk krijgen door tegen de bereklauw te schuren.
Hetzelde effect heeft Hop, maar hierover gewaagd niemand?????

groetjes danny
zaterdag 19 mei 2012 - 17:47
Polplastron

Polplastron

Hop heeft nu eenmaal meer voordelen dan nadelen hé! Schol!
zaterdag 19 mei 2012 - 19:14
Esem

Esem

Pol ik veronderstel dat voor jou het grootste voordeel is,dat ze er bier van brouwen
te lezen aan het laatste woord in jou bericht. Schol!!!!!!!!(lol)



Je kan de bereklauw ook de baas als je hem afknipt tot tegen de grond, en er dan zwarte dikke plastiek oplegt.

Eventueel afdekken met tuinaarde zodat je de plastiek ontrekt van het oog.

Gr E.

zaterdag 19 mei 2012 - 23:32
jdcoster

Jdcoster

Ik snijd ze af met een groot mes, net onder de grond, zoals je met paardenbloemen doet. De wortels schieten niet meer uit.
Voorzichtig in de kruiwagen en weg er mee, naar de compost.
De mooiste planten laat ik op strategische plaatsen staan natuurlijk.
zaterdag 19 mei 2012 - 23:39
Gespeel

Gespeel

Bedankt voor jullie reacties. Toch een opmerking aan de 'voorstanders' van bereklauw die ze willen laten groeien. Ik wist vroeger niet dat die plant giftig was. En trok ze zo uit. Gevolg: doktersbezoek en plekken op mijn lichaam die nooit meer weg gaan.

Daarnaast verkrachten ze ook massaal mijn hosta's, die worden volledig verstikt. Ik wil er echt vanaf met alle mogelijke middelen. Ze afknippen heeft niet geholpen. Round up kopen? Ik heb geen ervaring met herbiciden maar weet wel dat een gewone onkruidverdelger tegen wat sprietjes tussen terrastegels niet zal helpen. Dus als iemand nog een goed product weet, laat het mij maar weten, desnoods via PB. Dank!
zondag 20 mei 2012 - 00:23
jdcoster

Jdcoster

Van daar ook onze goede raad maar u leest er blijkbaar over.
Over glyfosaat leest u best dit wel eens:

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=11&tid=46727

Ik weet het, de landbouw gebruikt het massaal te pas en te onpas maar er is een,weliswaar zeer trage, gunstige evolutie bezig.

De overheid zal binnenkort al geen dergelijke spuitmiddelen meer gebruiken op openbare domeinen en er is al spraak dat land- en tuinbouwers die spuitmiddelen gebruiken, een examen daarover zullen moeten afleggen.
Het betekent nog niet veel maar het is al vast een begin... .
zondag 20 mei 2012 - 10:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon