menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Graszoden leggen grondvoorbereiding

Ga naar meest recente reactie

K87LVV

K87LVV

Hallo,

Ons huidige gazon (45 M²) gaan we compleet vernieuwen.
Het is jarenlang slecht onderhouden geweest: Heel veel onkruid, verschillende grassoorten door elkaar gegroeid, groeit langzaam, grond is ongelijk geworden (putten).

We gaan graszoden leggen, als die er liggen ben ik van plan het gazon heel goed te onderhouden en goed te bemesten.

Nu is mijn vraag, is het nodig om een bodemverbeteraar (bijv. compost) in de bodem te mengen en welke is het beste ? Of is dat in elke situatie anders ?
Op de ene site hebben ze het over compost in de grond frezen en op een andere site over enkel alleen de grond bemesten voor het leggen van de zoden, of moet dat allebei gebeuren ... ik weet het niet meer.

Ik heb gister zo'n bodemtestje gedaan.
De PH waarde van de grond van het gazon is rond de 6,5.
Op dat instructieblaadje stond dat dat een goede PH waarde voor een gazon is, klopt dit ?

Ik wil graag een goed begin, zodat we later een mooi grastapijtje hebben.
vrijdag 18 mei 2012 - 14:44
Esem

Esem

We gaan al direct beginnen met te zeggen(schrijven)dat de PH waarde Idd zeer goed is,neutraal.

Mijn gazon is meer dat jaar oud en ziet eruit of het nog een pasgezaaide gazon is.

En ja het best is dat je compost onder je tuingrond mengt met frees,hark of spitvork,maakt niet uit,als er maar compost gemengd wordt onder je tuingrond.
En gebruik voldoende.

Als dat gedaan is kan je de oppervlakte die je gaat beleggen met gazonrollen goed nivelleren en goed aandrukken(wellen)

Eens dat gedaan kan je de grasmatten gaan leggen,zorg na het leggen dat de natten goed vochtig blijven.

Wat ik elk jaar weer terug doe zowel in maart als oktober is,comopst uitstrooien over het gazon.
Eerst maai ik het gazon af op de laagste stand van het grasmachiene,daarna strooi
ik compost over het gazon tot er nog nauwelijk gazon te zien is.


Regen regenwormen en andere insecten zorgen ervoor dat de compost na enkele weken niet meer te zien is.

Compost zorgt ervoor dat droge zandgrond beter vocht vasthoud en zware kleigrond beter waterdoorlatend word,en het is ook nog eens een goede meststof voor je gazon.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je het gazon geen biomeststoffen meer moet geven,maar het komt er toch maar bij.

Ik hoop dat je zo een beetje opweg bent geholpen.

Gr E.



vrijdag 18 mei 2012 - 18:00
K87LVV

K87LVV

Bedankt voor de tips !
Compost in de grond mengen ga ik doen, dan heeft de ondergrond alvast een goede structuur voor vele jaren.

Als de matten eenmaal gelegd zijn moeten ze veel water krijgen. Ik ga zo'n sproeier kopen om aan de tuinslang te koppelen zodat dat automatisch gaat. Overal lees ik dat het beter is het gazon af en toe langdurig water te geven in plaats van vaak maar weinig water. Maar hoelang je precies moet sproeien staat nergens, een aantal uur ofzo (bij droog weer bijv.) ?
vrijdag 18 mei 2012 - 23:45
K87LVV

K87LVV

Nog een vraagje. Het huidige gazon staat dus vol met onkruid. Tegen de muur van het gazon staat een cotoneaster (dwergmispel) struik die ik graag wil behouden. De grond van het gazon wordt dus gefreesd en onkruidvrij gemaakt, maar daar waar die struik staat kan natuurlijk niet gefreesd worden, en is het moeilijk het onkruid rondom die struik te verwijderen (met wortel en al). Want ik ben bang dat ik de wortels van die struik daarmee beschadig.

Nu ben ik bang, als de nieuwe graszoden er liggen, dat het onkruid rondom die struik het gazon ingroeit. Een bestrijdingsmiddel durf ik niet goed aan omdat ik bang ben dat het de stuik aantast. Wat kan ik doen ?
zondag 27 mei 2012 - 12:37
K87LVV

K87LVV

Vrijdag 15 juni zijn de graszoden gelegd.
Dat knapte gelijk een stuk op zeg !
Ik sproei het zo'n 1 tot 2 keer per dag.

[afbeelding verwijderd niet-https]

En voor tussen het gazon en dwergmispel struik ga ik een rubber strip plaatsen die ik via deze site besteld heb.

Het gras was zo'n 8 cm hoog en heb vandaag voor het eerst gemaaid op een stand van 6 cm.

Dat compost door de grond is niet meer gebeurd, de leverancier van de graszoden zei dat het goede grond was voor de zoden en dat compost niet nodig was. Wel zijn er mestkorrels (speciaal voor aanleg gazon) op de grond gestrooid voor het leggen.

Normaal moet organische mest zo'n 2 keer per jaar gestrooid worden lees ik overal, in het voorjaar en in augustus bijv. Alleen zijn de zoden half juni pas gelegd, wanneer kan ik het beste voor de 1e keer mest toedienen ??
zaterdag 23 juni 2012 - 22:08
Esem

Esem

K87LVV,

Ik zou als ik jou was nog enkele weken wachten voor je meststoffen gaat strooien.

Laat eerst je grasmatten goed inwortelen,anders loop je de kans op verbranden mocht je toch wat veel meststof strooien.

Het hersteld zich wel ,maar je zit een tijd met bruine plekken in het gazon.

Gebruik natuurlijke meststof en geen kunstmest,en vraag naar langdurige werking van de meststof.

Bij het watergeven volstaat het dat je dit één maal per dag water geeft,en dan liefst een uurtje.

Waarschijnlijk zal dit morgen niet van toepassing zijn met de beloofde regen die ze voorspeld hebben..

Het ziet er in ieder geval an mooi uit,als nu de naden nog eens ingegroeid zijn is alles pikolello in orde.
Nog veel plezier van je nieuwe gazon.

Mag ik je nu nog een tip geven?

Luister niet al te veel naar wat de leveranciers vertellen,spijtig dat je mijn raad niet hebt opgevolgd,maar geen nood,strooi in het najaar eind september comopst over je gazon,zodat je nog nauwelijk wat groen ziet,geen angst,de regen en de regenwormen werken voor jou de compost wel onder je grasmat.

En nog even dit,loop de eerste weken niet over de uitgestrooide compost voor 2 redenen.
1 de compost plakt makkelijk aan je laarzen en je gaat zo alles bevuilen, en 2, het duurt dan ook langer voor alles verdwenen is,maar doe dit zeker.

Je zal het verschil wel merken in het komend nieuw tuinseizoen.

Compost is het zwarte goud van de tuin.
Maakt zware grond beter waterdoorlaatbaar en zorgt voor lichte kempische grond dat deze het water beter vast houd, en het zijn ook nog eens goede meststoffen, wat een ander ook beweren mag.

Gr E.
zondag 24 juni 2012 - 00:02
K87LVV

K87LVV

^ Bedankt voor de tip over dat compost uitstrooien. Wist niet dat het erna ook nog kon.

De nieuwe graszoden hebben we laten leggen (door 2 klusjesmannen). Spijtig genoeg zien we nu dat het niet goed gedaan is. In het begin was het gazon nog egaal, maar inmiddels zijn er bulten en putten zichtbaar. Dus ze hebben de grond blijkbaar niet goed aangedrukt na het frezen.
Met als gevolg: Maaihoogte perfect ingesteld op 3,5 cm, maar op de plekken van de bulten wordt het gras gescalpeerd, dus die plekken zijn geel na het maaien.

Erg jammer, is het mogelijk het gazon nog wat te egaliseren ?
maandag 16 juli 2012 - 20:55
Tuinman65

Tuinman65

Onder een ander topic heb ik nog voor zulke klusjesmannen gewaarschuwd.
Dat zijn mannen die denken alles te kunnen : tuinwerken, bouwwerken, loodgieterij enz...
Haal er een echte vakman bij en probeer het op hun kosten op te lossen.
Sorry, het klinkt misschien nogal cru, maar met iemand die de goedkoopste oplossing zoekt en daar achteraf de negatieve gevolgen van ondervindt, daar heb ik geen compassie mee.


Leo
maandag 16 juli 2012 - 21:31
K87LVV

K87LVV

Ja het is jammer, maar ik verwacht geen medelijden hoor.
Achteraf niet zo'n goed idee om het een klusjesman te laten doen, maar ja dat is achteraf.

Ik ben benieuwd of er nog putten gaan bijkomen, het gazon ligt er nu zo'n 4 weken, het heeft veel geregend de laatste tijd, dus de grond zal toch wel 'uitgezakt' zijn ...
dinsdag 17 juli 2012 - 23:21
Lageman_graszoden

Lageman_graszoden

Beste K87LVV,

Spijtig om te lezen dat uw gazon is verzakt. Er zijn echter wel mogelijkheden om oneffenheden te minimaliseren. Nu het gazon al een tijdje ligt denk ik dat het grotendeels uitgezakt is en u kan beginnen met herstel.

Kuilen:
Kuilen kan u verhelpen door de zode in de kuil los te steken zodat u een plag krijgt. Onder de plag kan u dan grond opvullen tot u op de juiste hoogte bent en de plag terugplaatsen. Als de "oude" zode niet meer te redden is kan u ook de kale plek opvullen met een stukje nieuwe zode of opnieuw inzaaien met graszaad.

Oneffenheden:
Oneffenheden kan u minimaliseren door het gazon goed nat te maken en te walsen met een zware wals. Mocht u geen wals hebben dan kan u ook het gazon nalopen met de voeten.

Bulten:
Bulten zijn misschien wel het lastigste, of het meeste werk. U dient eerst de "oude" zode weg te steken met bijvoorbeeld een schep. Wanneer u ruimte hebt kan u grond weg schrapen of wegspitten. Voordat u de zode terugplaatst dient u wel het bovenste laagje van de aarde los te maken.

Rooddraad:
U hebt niets aangegeven over een schimmel in uw gazon maar ik wil u er toch op wijzen omdat u geen propere advies hebt gekregen nadat uw gazon is aangelegd.
Afgelopen zomer zijn de weersomstandigheden erg goed geweest voor de schimmel roodraad. Koude nachten, warme dagen en veel vocht. Rooddraad komt met name voor bij jong of/en ondervoede gazon voor. Door deze schimmel wordt de groei van het gazon stilgelegd.
U kan roodraad herkennen door een roodachtige dradige slierten maar soms is het ook alleen herkenbaar door een gele/dorre gloed terwijl u weet dat het voldoende water heeft gehad.
Rooddraad is eenvoudig te verhelpen. Door het gazon goed te bemesten met bij voorkeur stikstof, of anders met kunstmest waarin een hoog gehalte stikstof zit verwerkt.
U moet deze bemesting dan ook niet zien als vervanging van uw reguliere bemesting maar slechts als hulpmiddel om het roodraad te overwinnen. Uw reguliere bemesting (om de drie maand) dient u gewoon te blijven hanteren.

Ik heb een foto bijgevoegd van een gazon met rooddraad. In deze tuin wordt het roodraad met name herkenbaar door de ongelijke groei van het gazon en de dorre uitstraling.


Veel succes met uw herstel en mocht u nog vragen hebben dan hoor ik het graag van u.

Met vriendelijke groet,

Marcel Lageman
Lageman graszoden



Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 4 oktober 2012 - 15:05
K87LVV

K87LVV

Gister en vandaag heb ik het gazon goed nat gesproeid en ben ik er met een wals over gegaan, om de kleine bulten vlakker te maken.
Hier en daar zijn er wat kuilen zichtbaar en die ga ik binnenkort ook proberen op te hogen met tuinaarde onder de zode. Dan het walsen weer een paar keer herhalen en hopelijk knapt het dan wat op.
zondag 2 juni 2013 - 14:08
Tuinman65

Tuinman65

Waarom zien we Esem hier niet meer?
Zijn tip met compost is echt wel waardevol.

Leo
zondag 2 juni 2013 - 23:44
K87LVV

K87LVV

Heb het gazon een paar keer gewalst en vandaag voor het eerst het gazon een standje korter proberen te maaien, maaide het eerst altijd 6 cm af en vandaag 4 cm, nu gelukkig geen plekken meer die 'gescalpeerd' zijn, wat eerst wel het geval was.

Ik denk dat ik inderdaad toch maar compost moet gaan gebruiken, want we hebben hier kleiachtige grond, die vaak erg hard aan voelt, net als vandaag met het droge weer. Overal in het gazon een geel achtige waas te zien, ik denk gewoon dat de grond te hard is.

Vanavond ga ik met een prikroller over het gazon om gaten te prikken en morgen ga ik bemesten. Hopelijk wordt de grond daar al wat luchtiger van.
zaterdag 8 juni 2013 - 17:48
pfvandenboogaa11

Pfvandenboogaa11

Tjonge jonge jonge, wat jammer dat de eerste goede raad niet opgevolgd is. Het is net zoiets als vloerbedekking leggen op een hobbelige ondergrond en later pas gaan egaliseren.
zaterdag 8 juni 2013 - 20:23
K87LVV

K87LVV

Ik weet het ik weet het. Voortaan weet ik wel beter, geloof me maar.
zaterdag 8 juni 2013 - 20:35
pfvandenboogaa11
zaterdag 8 juni 2013 - 20:55
K87LVV

K87LVV

Zo ziet het er nu uit:

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Is dit rooddraad ? Begin toch te denken dat het dat is.
zaterdag 29 juni 2013 - 13:47
vloeiende

Vloeiende

Is moeilijk te zien op de foto, je kan werkelijk roze pluisjes bovenaan het gras zien bij rooddraad, de grassprietjes zitten precies bij elkaar in toefjes door de pluisjes, ik vind het moeilijk te omschrijven.
Als het rooddraad is gaat het meestal weg met een extra stikstofgift, afhankelijk van de meststof een beetje opletten dat je het gras niet verbrandt door te veel te strooien, liefst strooien voor regen. Het is wel niet altijd zo dat uw rooddraaf verdwijnt door stikstof bij te geven.
zaterdag 29 juni 2013 - 23:20
K87LVV

K87LVV

Ik heb pas geleden al mest gestrooid waar meer stikstof in zit.
Het lijkt 'langzaam' wat op te knappen en groener te worden, afwachten maar.

Is het verstandig om morgenavond bijv. te sproeien ?
Omdat het al een tijdje niet geregend heeft en het warm weer is.
Of ben ik te voorbarig en is het nog niet nodig ?
Wil niet dat het nog geler wordt dan nu namelijk, haha.
dinsdag 9 juli 2013 - 23:04
Esem

Esem

Ik zou zeker sproeien nu het zo droog en warm is.
Zeker na een gift meststoffen,anders loop je de kans dat er verbranding ontstaat door de meststoffen.

Een goede raad,strooi met een zeef compost over je gazon na het afrijden,je zal verstelt staan hoe je gazon hier in positieve zin reageert op de compostgift.
Je mag zoveel strooien dat er bijna niets meer te zien is van je gazon.

Het best is gebruik te maken van zelf gemaakte compost als je ervan in het bezit bent.

Ik doe dit al jaren,éénmaal in het voorjaar en éénmaal in het najaar,en de gazon ziet er nog net zo uit, alsof deze net gezaaid is, en toch is de grasmat al meer dan 20 jaar oud.

E.
dinsdag 9 juli 2013 - 23:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon