menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Glyfosaat

Ga naar meest recente reactie

Tuinman65

Tuinman65

Chinese onderzoekers zeggen een verband te hebben aangetoond tussen het gebruik van glyfosaat (o.a. via roundup) en de ziekte van Parkinson.
Zij zijn verbonden aan het neurologische instituut van de univ van Shangai.
Ze hebben hun studie gepubliceerd in het tijdschrift "Neurotoxicologie & Teratologie".

Bron : het tijdschrift Tuin en Landschap.

Leo
vrijdag 11 mei 2012 - 16:21
jdcoster

Jdcoster

Veel kans dat het nog tien jaar duurt eer die producten van de markt verdwijnen.
Ondertussen zullen er natuurlijk al veel mensen in de gebieden waar dat veel gebruikt wordt, zelf in een plant veranderd zijn.
De natuur slaat hard terug.

Dan is het zelfs onmogelijk om na te gaan welke scheikundige verbindingen al die natuurvreemde stoffen met elkaar aan gaan eenmaal ze met elkaar in contact in het oppervlaktewater of de diepere waterlagen en wat die dan kunnen aanrichten.

Ik vrees dat latere generaties ooit nog heel boos zullen worden op onze generatie.


Het gaat uiteindelijk zo ver dat onze bijen, als ze al niet hun oriëntatievermogen verliezen door contact met al die troep, en toch nog honing produceren, deze waardeloos wordt.
Deze imker mocht hem al vast naar het containerpark brengen.

http://http://konvrijebie.brugseverenigingen.be/Nieuweproblemen
vrijdag 11 mei 2012 - 22:45
tuinarchitect1982

Tuinarchitect1982

In pincipe ben ik niet echt voor pesticide, je krijgt natuurlijk niet ALLE onkruiden zo weg, maar ik pleit wel voor een zo minimum mogelijk gebruik van deze chemische spullen.

Probeer het onkruid een beetje bij te houden en zo spaar je 1 geld, 2 ziektes (uitslag tot kanker) uit en 3 help je aan een groenere leefwereld. Iedereen wil toch het beste voor zijn kinderen en kleinkinderen!

TIP: Aan mensen die pesticiden gebruiken, lees STEEDS de verpakking en gebruik STEEDS de aangeschreven dosis + Let op mens en dier.

Groeten
zondag 16 september 2012 - 20:36
sugar

Sugar

Dat schreef ik hier al enkele maanden geleden neer :

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=11&tid=46433&hl=parkinson

Vandaar dat ik de voorbije maanden steeds weer hamerde op het feit dat dat spul ongezond is. Dat chinees onderzoek bewijst hersenschade zelf in concentraties die > 500x verdund zijn. Artikel is verschenen op de website van het 'National Center for Biotechnology Information', onderdeel van het Ministerie van Gezondheid van de Verenigde Staten, dus niet op één of andere schimmige webste...

De oorzaak van de verwarring is vrij eenvoudig: gifstoffen worden op hun schadelijkheid getest als individueel element, terwijl er in een produkt als round-up een soort cocktail zit met wisselwerkingen. En dan zijn ze een pak schadelijker.


Ik heb er ooit eens iets van op mijn blog neergepend : http://supermasj.blogspot.be/2012/05/zonder-is-gezonder.html , met nog een andere interessante link.
zondag 16 september 2012 - 21:01
iecee

Iecee

er is nu een nieuw geheim onderzoek gebeurt waarin duidelijk is uitgewezen dat glyfosaat (round up oa) vreselijke kankers en zo veroorzaakt
en dat ze ons altijd bedrogen hebben met hun eigen onderzoeken
vrijdag 12 oktober 2012 - 17:22
sugar

Sugar

Als het "geheim' is, dan zouden we niet van het bestaan afweten. En als het niet geheim is, zouden we weten wat er in de tekst staat. .
Ik vermoed dat je verwijst naar het onderzoek op ratten van de franse onderzoeker Séralini, Het artikel staat ook niet in een toptijdschrift, omdat hij al een hele reeks tijfelachtige publicaties op zijn naam heeft staan (die onvoldoende onderbouwd of foutief waren).
Voor dit onderzoek heeft Séralini een rattenstam gebruikt die uitermate gevoelig is voor (borst)kanker bij afwijkend dieet. Het onderzoek is ook gebaseerd op een veel te kleine groep dieren (10-20 dieren) om statistisch relevante conclusies te kunnen trekken.
Is wat mij betreft even geloofwaardig als Lance Armstrong die over dopingvrije sport spreekt.
vrijdag 12 oktober 2012 - 17:43
Tuinman65

Tuinman65

Ik heb al spijt dat ik dit topic gestart ben.
Ondertussen is toch al wel een en ander achterhaald.
Leo
zondag 22 september 2013 - 23:10
Polplastron

Polplastron

En wat dan precies, Leo?
maandag 23 september 2013 - 08:22
Tuinman65

Tuinman65

Ik heb hier al te veel over gelezen in vaktijdschriften enz... zodat ik de bomen door het bos niet meer zie.
Ik wens hier niet meer op te reageren Pol.
Leo
maandag 23 september 2013 - 23:16
Gespeel

Gespeel

1) wie A zegt moet B zeggen

2) niet iedereen leest de vaktijdschriften die jij leest

3) wat zijn uw pro's en contra's

4) is het belangrijkste niet om de kleine tuinleek hier in te lichten over de gevolgen van RoundUp? Want 98% van de bezoekers hier zijn toch tuinleken of hobbyisten die wat willen bijleren, geen professionals.
maandag 23 september 2013 - 23:53
Polplastron

Polplastron

Ik heb hier al te veel over gelezen in vaktijdschriften enz... zodat ik de bomen door het bos niet meer zie.

Dat is heel normaal. Voor elk onderzoek dat er gevoerd wordt, wordt er ook een tegenonderzoek gedaan. (Bijna) Geen enkel onderzoek is volledig onpartijdig, ook al zou dat in theorie wel zo moeten zijn. Milieuorganisaties e.a. sponsoren onderzoeken naar de schadelijkheid van glyfosfaat en afgeleide producten terwijl de producenten natuurlijk het onderzoek sponsoren dat het tegenovergestelde gaat beweren. Onderzoeken die negatief uitdraaien voor de ene of de andere partij worden vaak uit eigenbelang niet gepubliceerd.

Groeten,

Pol
dinsdag 24 september 2013 - 11:05
sugar

Sugar

En net daarom is het artikel Natural Center of Biotechnology Information zo belangrijk. Dit is een resultaat dat bekomen is in een labo, zonder sponsoring van één of andere milieuorganisatie.
Natuurlijk kun je zeggen dat de Chinese overheid er achter zit, maar wees er maar zeker van dat de resultaten en de methode van die studie grondig gecontroleerd werden.
Natuurlijk doet Monsanto nu hard zijn best om te bewijzen dat het onzin is, maar...
dinsdag 24 september 2013 - 19:46
Tuinman65

Tuinman65

Gespeel, denk je nu echt dat ik nog zin heb om hier een eindeloze discussie verder te zetten?
Leo
dinsdag 24 september 2013 - 23:40
leerling

Leerling

Voor diegenen die toch meer info willen:

http://zaplog.nl/zaplog/article/roundup_veroorzaakt_problemen_in_bodem_en_planten

URL GEBLOKKEERD /Global/nederland/image/2011/publicaties/Executive%20summery_1.pdf

URL GEBLOKKEERD S0261219408002172

http://annetanne.be/kruidenklets/2011/11/10/diervriendelijke-pesticiden-iii-wildlife-friendly-pesticides/

En ongetwijfeld nog veel meer.

Wat mij betreft: beter het zekere voor het onzekere nemen. Voor de meeste onkruidproblemen bestaan er alternatieven.
zondag 29 september 2013 - 01:08
Polplastron

Polplastron

Wat mij betreft: beter het zekere voor het onzekere nemen. Voor de meeste onkruidproblemen bestaan er alternatieven.

Dat is inderdaad ook mijn mening ...
zondag 29 september 2013 - 21:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon