menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klaver in het gras

Ga naar meest recente reactie

HappyDeez

HappyDeez

Wij hebben veel klavers in het gras. Heeft dit een oorzaak en kan ik het verwijderen?
zaterdag 14 april 2012 - 20:09
Pieter2

Pieter2

Milieu: natte tot vochtige voedselrijke bodems; in grazige vegetaties grasvelden, gazons, bermen, betreden grazige plaatsen en grasvelden die onderhevig zijn aan een sterk wisselende waterstand; verdwijnt in hoog gras (lichtconcurrentie)

Beheer: de soort wordt in stand gehouden door betreding en begrazing; bij hooiland beheer verdwijnt de plant geheel of gedeeltelijk omdat die zich in hoger gras moeilijk kan handhaven. In de praktijk komt witte klaver op allerlei plekken voor. Vooral de kleinere plekken met overgangen naar andere vegetatie en/of milieus zijn goed voor hommels, wilde solitaire bijen en veel andere bloembezoekende insecten.

Hoe je die eruit krijgt geen idee, ik tolereer ze in de gazon aangezien ik geen perfecte gazon moet hebben. Brengt ook meer leven naar je gazon door de bloei...
zaterdag 14 april 2012 - 20:52
bd

Bd

men kan klaver verwijderen, door te sproeien (verkrijgbaar in de avevewinkels)
of handmatig uit te trekken, wel gemakkelijk als het geregend heeft, maar het is hele karqei natuurlijk of gewoon laten staan en gewoon afrijden als je het gras afrijdt
zaterdag 14 april 2012 - 22:42
corrielat

Corrielat

Ik verwijder het handmatig met een vork,
een heel karwei natuurlijk want je moet proberen om zoveel mogenlijk ook de wortels te verwijderen,
Een lastig karwei natuurlijk, want waar de wortels zijn blijven zitten komt weer nieuwe aangroei,
op den duur win je de strijd,,
ik wil nl geen onkruid in mijn gras, en geen gras in mijn bloemenborders,
en...het houd je van de straat af,
succes ermee als je dit aandurft,
zondag 15 april 2012 - 09:11
HappyDeez

HappyDeez

Met een vork verwijderen is echt teveel werk want het gaat om een erg grote oppervlakte. Maar ik ben ook wel benieuwd naar wat de oorzaak kan zijn.
Er zitten ook madeliefjes bij, maar dat vind ik geen probleem.

dinsdag 15 mei 2012 - 09:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon