menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zevenblad met pelousnet bestrijden Wat met haag

Ga naar meest recente reactie

ErikL

ErikL

Ik heb enkele m² in de tuin, in de border, waar het vol staat met zevenblad. Elk jaar wordt het maar steeds erger. Een tuincentrum wist me te vertellen dat ik elk blad met een penseel moest aanstippen met een product dat MCPA bevat, zoals bijvoorbeeld Pelous'Net.
Elk blad aanstippen zou enorm veel werk zijn maar er staat in die border, waar het zevenblad overheerst, eigenlijk niet veel bijzonders van plant en het kan me eigenlijk niet zoveel schelen als ze ook zouden dood gaan van het product. Dan zet ik wel nieuwe planten.
Om die reden was ik aan het denken om Pelous'Net te gaan kopen en de hele border te sproeien met het product.

Echter zit ik wel met een haag naast de border, waar het zevenblad ook onderdoor groeit en nu vraag ik me af of zo'n product als Pelous'Net schadelijk kan zijn voor de haag?

Het is een Carpinus Betulus haag.

Weet iemand hier meer over?
zaterdag 7 april 2012 - 11:45
deHaan

DeHaan

MCPA is een allesdoder en alles wat er mee in aanraking komt sterft af.
Denk nu niet dat je alles in één keer doodspuit, je moet meerdere keren spuiten.

Als alles toch weg mag, waarom haal je niet alle planten weg.
Tot ongeveer 40cm diep de grond systematisch de grond zorgvuldig doorzoeken op zevenblad wortels.
Dan ben je in één keer voor 99% van het zevenblad af.
Dan een jaar lang de grond kaal houden en elke keer als je zevenblad ziet voorzichtig de wortel opzoeken, dan ban je ervan af.
Onder de haag kan je goed schoffelen.
Elke keer als je zevenblad ziet, even de schoffel erdoor.
Controleer elke week, is een paar minuten werk.
zaterdag 7 april 2012 - 12:15
minouke

Minouke

ik heb verleden jaar tussen de Carpinus en Fagushaag roundup gesproeid en al het onkruid was weg, ook het zevenblad.
MAAR je moet wel zeker 50cm van borders van vaste planten blijven en niet gebruiken bij struiken/hagen jonger dan 3jaar.
Zelfs dit jaar lijkt er heel weinig onkruid door te komen.
De juiste verhouding te gebruiken staat op de fles.

Ook ik heb een plaag van zevenblad in de border en probeer zoveel mogelijk de wortels eruit te halen.
Een ander stuk waar geen belangrijke planten staan ga ik toch ook bespuiten en een tijdje wachten dan voor ik weer kan beplanten want 't is onbegonnen werk dat zevenblad.

Het is al de 2de keer dat ik zoveel mogelijk wortels probeer eruit te halen maar zie nog geen verbetering.

Ik ben nochtans tegen spuiten maar dit hier is echt een pest en overwoekert en verstikt alles wat hij tegenkomt.
Wel spijtig voor de bloei want die vind ik wel mooi


groetjes
Chantal
zaterdag 7 april 2012 - 16:38
iecee

Iecee

beter mcpa gebruiken
roundup niet erg geschikt voor zevenblad
je hoeft niet elk blad aan te strijken waar 1 blad van elke plant
wel puur gebruiken als je strijkt of druppelt
zaterdag 7 april 2012 - 20:07
minouke

Minouke

mcpa ken ik niet maar ga daar toch eens naar op zoek gaan.


zaterdag 7 april 2012 - 21:36
iecee

Iecee

die MCPA is de werkende stof en niet een merknaam
volgens wickepedia:

MCPA is de ISO-naam voor een systemisch herbicide. De naam is afgeleid van de Engelse naam: 2-Methyl-4-ChloorPhenoxyAcetic acid.[1]

[bewerken] Toepassingen

MCPA wordt gebruikt als onkruidbestrijdingsmiddel tegen éénjarige en overblijvende tweezaadlobbige onkruiden zoals distel, boterbloem, paardenbloem, kruiskruid, heermoes. Het werkt via het blad. Het wordt toegepast bij de teelt van granen, vlas, aardappelen, asperges, gladiolen, op gazons en sportvelden, onder fruitbomen enz. MCPA wordt vooral gebruikt onder de vorm van een zout, zoals het natriumzout of het dimethylaminezout. Merknamen van MCPA-houdende producten zijn onder andere: Agrichim MCPA, Agroxyl, Euroxone, Hedonal M Forte, Herbivit, Hormonex, Luxan MCPA en KB Pelous'NET.

wel oppassen met dit vergif,want;

Uit dierproeven is gebleken dat deze stof mogelijk schadelijk is voor de voortplanting of de ontwikkeling bij de mens.

MCPA is ook schadelijk voor algen en vissen, en het gebruik ervan tegen waterplanten in water is in België sedert 2006 verboden.

zondag 8 april 2012 - 09:42
minouke

Minouke

amai, dat is ni niks hé ik denk dat ik toch maar eens iets anders ga proberen.
zondag 8 april 2012 - 11:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon