menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanleggen bloembak voor bomen langs inrit

Ga naar meest recente reactie

ikzelf

Ikzelf

Hallo.

Wij willen dit jaar onze tuin inrichten.

Het eerste waar we aan willen beginnen is het maken van een bloembak met borduren (mooie, geen gewone betonnen gladde) langs onze inrit.

Onze inrit bestaat nu uit kiezel, maar zal normaal dit jaar ook geklinkerd worden.

In deze bloembak zouden wij 2-3 catalpa's willen zetten in combinatie met een lichte kiezel.

Hoe ga ik te werk?

Eerste vraag is: maak ik de bloembak waterpas of meegaand met de inrit? De inrit loopt natuurlijk schuin af naar de straat?

Hoe breed moet die ongeveer zijn? Is daar een richtbreedte voor? Of gewoon doen wat mooi is volgens ons?

Dank
donderdag 5 april 2012 - 09:18
minouke

Minouke

Eerste vraag is: maak ik de bloembak waterpas of meegaand met de inrit? De inrit loopt natuurlijk schuin af naar de straat

ik zou die waterpas zetten.

Hoe breed moet die ongeveer zijn?

met een foto zou het al gemakkelijker zijn want het moet ook niet op een mastodont lijken vermits het een bloembak wordt en geen gewone border.
Als je hem waterpas zet hoe hoog is hij dan op het hoogste?
Moet ook in verhouding staan met de breedte en lengte van de oprit.

Ook nog Catalpa's in die bloembakken ???

Stemt de kleuren van de steensoort af op de klinkers en gevelsteen.

gr
Chantal
donderdag 5 april 2012 - 09:50
ikzelf

Ikzelf

Ziehier foto:

[url=http://postimage.org/image/3mjbknut9/][img= URL GEBLOKKEERD /3mjbknut9/141401foto.jpg]

Links van de oprit zou die bak moeten komen tot tegen de gemeentegrens vooraan.

De steentjes die nu op de inrit liggen gaan weg en worden vervangen door klinkers.

Waterpas denk ik dat het hoogste punt een 30-40cm zal zijn.

Zou jij geen catalpa doen dan? Had er toch graag 2-3 boompjes in gehad, lijkt me mooi...

Welke kleur zou je nemen als je naar het huis kijkt? Klinkers zouden donkerblauw-grijs worden...

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 5 april 2012 - 09:57
Gespeel

Gespeel

Ik zou het idee van catalpa laten varen hoor. Die boomPJES worden veels te groot en te mastodont. Zeker om ze in bloembakken te zetten. Na jaren zouden de wortels zelfs door de bloembakken kunnen breken. Ik heb catalpa's staan en ernaast op een meter afstand begint de oprit met klinkers en de wortels van de catalpa's steken de klinkers zelfs omhoog!

Ik zou gaan voor Salix Integra, is veel sierlijker en minder log.

donderdag 5 april 2012 - 11:25
minouke

Minouke

ik zou de breedte nemen van de muur tussen het huis en de poort en die dan zogezegd doortrekken : alsof de plantenbak het verlengde is van dat muurtje onderbroken met het huis en de ingang.(ik hoop dat ik het begrijpelijk uitleg )
en in de klinkers zou ik het zogezegd ontbrekend deel laten doortrekken door bv waaltjes te leggen ipv vierkante klinkers

Materiaalkeuze voor de bloembak zou ik hetzelfde nemen als iets dat terugkomt aan het huis, zal het huis optisch vergroten .
Bijvoorbeeld het materiaal van de balk(lijkt betongrijs) boven de garage...

gr
Chantal
donderdag 5 april 2012 - 13:17
ikzelf

Ikzelf

Hey Chantal

Ik wou eerst de inrit laten voor wat ze is (kwa grootte)...

De bloembak wou ik eerst maken achter de borduren die je ziet, die planten allemaal weg, draad weg, en dan een bloembak waar de rechterzijde gelijk loopt met de muur van het huis...

Of is dit niet zo een goed idee?
donderdag 5 april 2012 - 13:36
minouke

Minouke

Ik dacht dat je absoluut de breedte van de oprit wou verminderen.

Maar en dit is gewoon mijn persoonlijke smaak:
ik zie dan het nut niet van in om daar dan een bloembak te zetten.
als je het zicht wilt verminderen van uit je venster naar de oprit zou ik eerder hoge beplanting zetten en als je de inkijk van op straat ook wilt mijden dit doen met een haag en poort.
En dan kan je ook je Catalpa zetten in 1 van de hoeken en best op een plaats die dan inkijk vermijdt.

donderdag 5 april 2012 - 13:44
Lino

Lino

Waarom persé een bloembak vraag ik mij af... een boom groeit toch beter in volle grond?
Heb je daar misschien ergens een voorbeeld van gezien?
donderdag 5 april 2012 - 13:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon