menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Naamkaartjes

Ga naar meest recente reactie

ErikL

ErikL

In onze tuin staan intussen enorm veel verschillende soorten fruit. Zowel groot als klein. Met enorm veel bedoel ik dat we toch zeker een 40-tal verschillende soorten hebben staan en van een aantal soorten dan ook nog eens verschillende rassen...

Bij aanschaf van de planten/bomen was er steeds een naamkaartje bij en dat kaartje laten we wel zitten voor eigen gemak (anders weet ik zelf niet meer wat ik waar heb geplant). Maar sommige van deze kaartjes zijn al na een half jaar bijna niet meer leesbaar (door de zon vooral) en andere plastic kaartjes breken af als je er nog maar lichtjes aan komt. Toch zijn er ook kaartjes die al 3-4 jaar in de tuin zijn en nog steeds goed zijn van kwaliteit en goed leesbaar!

Omdat het zoveel verschillende soorten zijn zou ik echter wel terug naamkaartjes willen zetten bij de planten waar het naamkaartje niet meer leesbaar is. Maar als ik een kaartje met de hand maak en er met een stift op schrijf, dat blijft ook niet lang leesbaar...

Weet er iemand of het mogelijk is om ergens zo'n kaartjes te laten drukken die van goede kwaliteit zijn, en toch enkele jaren mee kunnen in de tiun?
Zo zou ik nu, en dan om de X aantal jaren, als ze stuk gaan, alle kaartjes kunnen vervangen zodat we steeds een goed overzicht kunnen behouden van welke plant/ras waar staat...

Bedankt voor advies.
maandag 26 maart 2012 - 11:52
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Ik zou zeker ook een plattegrond maken waarop je noteert wat waar staat.
maandag 26 maart 2012 - 14:42
Tuinman65

Tuinman65

In de handel zijn speciaal daarvoor geschikte etiketten te kopen in alle mogelijke modellen met daarbij horende stiften. Die gaan jarenlang mee en blijven ook jaren leesbaar.

Leo
maandag 26 maart 2012 - 20:02
hildavw

Hildavw

Je kan ook met stokjes werken.
Daarop met restjes verf een soort barcode opzetten en die dan in een boekje noteren.

Een andere mogelijkheid is stukjes lood en daarin met een spijker de naam graveren.

Je kan ook met nummers werken en die ergens noteren.
maandag 26 maart 2012 - 20:18
Jonna

Jonna

Ik werk heel veel met naamkaartjes en ben er inmiddels achter dat het met een gewoon potlood geschreven kaartje altijd leesbaar blijft. Ik had eerst veel geld uitgegeven aan de zogenaamde uv-bestendige stifte, die uiteindelijk toch vervaagden.
Omdat ik honderden van die kaartjes per jaar maak ben ik op zoek gegaan naar een goedkope oplossing. Ik koop de goedkoopste luxaflex van wit PVC en knip die op lengtes van ca. 12 cm. Ze gaan zeker 2 jaar mee. Daarna willen ze nog weleens afbreken, maar de tekst blijft altijd leesbaar, zodat ik dan eenvoudig een nieuwe kan maken.
zondag 1 april 2012 - 09:04
sugar

Sugar

Het makkelijkste is volgens mij een plannetje te maken. Dat is dan ook wat ik gedaan heb
maandag 2 april 2012 - 00:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon