menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Houtsnippers

Ga naar meest recente reactie

mmolly

Mmolly

Hallo,

We hebben vorige week onze border aangelegd, nu zouden we graag houtsnippers tussen de plantjes leggen. Kunnen we dat direct doen of moeten de plantjes eerst wat groter worden?

Dank bij voorbaat,
donderdag 15 maart 2012 - 21:27
Pieter2

Pieter2

Dat gaat direct.
donderdag 15 maart 2012 - 21:31
Bombycilla

Bombycilla

bedenk wel dat dit niet tegen onkruid helpt,schoffelen wordt er wel een stuk moeilijker van
vrijdag 16 maart 2012 - 10:30
Eniavaswen

Eniavaswen

Goh, ik vind het een mes dat snijdt langs twee kanten. Er komt inderdaad nog onkruid door, maar veel minder en het is meestal ook makkelijk uit te trekken. De borders met schors kan ik gerust een paar weken laten liggen voor ik opnieuw moet wieden, terwijl in de borders zonder schors na een week alweer van dat klein grut staat. Daar moet ik toch vaker met de schoffel door om het netjes te houden. (Wat natuurlijk wel snel gedaan is)
Bijkomend voordeel van schors is, dat het helpt om de bodem vochtig te houden. Mijn voorkeur gaat toch uit naar schors.
vrijdag 16 maart 2012 - 15:06
Esem

Esem

Zijn het houtsnippers of is het gemalen schors?

Schors geeft geen probleem maar houtsnippers kunnen het best een jaartje oud zijn alvorens je deze gaat gebruiken in de borders tussen je planten.

Verse houtsnippers ontrekken namelijk veel stikstof uit de grond,en juist deze stikstof zorgt voor een goede groei van je planten.

Gr E.
vrijdag 16 maart 2012 - 19:30
mmolly

Mmolly

Het zijn kleine stukjes hout, licht van kleur die je bij het tuincentrum kunt kopen maar ik heb geen idee hoe oud die stukjes hout zijn.
De combinatie van het licht gekleurde hout en de schors vind ik wel goed.
vrijdag 16 maart 2012 - 21:00
Plantadvies

Plantadvies

Er wordt inderdaad stikstof ontrokken, maar dit kunt u oplossen door bij te mesten met een stikstof houdende meststof.


Plantadvies
vrijdag 16 maart 2012 - 21:40
Pieter2

Pieter2

Belangrijk is dat je NIET schoffelt nadat je schors/houtsnippers hebt gegooit. Als je de schors/houtsnippers in de grond werkt ontrekt de vertering ervan nog meer stikstof.
vrijdag 16 maart 2012 - 22:00
Tuinman65

Tuinman65

Zowel schors als snippers onttrekken stikstof aan de bodem tot ze volledig verteerd zijn.
Ik vind beide gewoon troep (om het eens op zijn Hollands te zeggen) om te gebruiken in de tuin.
Boomschors, zeker van naaldhout, vormt na enkele jaren een ondoordringbare laag die belet dat zuurstof in de grond geraakt. Om niet te spreken van de problemen wanneer er moet bemest worden.

En... tussen pas geplante vaste planten in een border gaat geen van beide direct na het planten. Er is een laag van 10 cm nodig om degelijk resultaat te hebben. Probeer dat maar eens klaar te spelen tussen die jonge plantjes zonder ze te storen. Vogels zitten daar maar al te graag in te scharrelen.

Leo
vrijdag 16 maart 2012 - 22:44
Esem

Esem

mmolly,
wat je bedoeld zijn de Colored Chips die je kan verkrijgen in verschillende kleuren van rood tot groen.

Ik dacht eerst dat je zelf gemaakte houtsnippers bedoelde.
En zoals je leest zijn er altijd wel voor en tegenstanders voor het mulgen van je borders.

ik werk zelf met eigen gemaakte snippers van hout en laat deze eerst een half jaartje verteren voor alleer ik ze gaan gebruiken in de tuin.

En wat hierboven vertelt word om alsnog na het strooien van houtsnipper nog eens wat te gaan bijstrooien, is de mensen op koste jagenen echt niet nodig,
laat gewoon alles een half jaartje verteren en breng dan je mulg aan tussen je planten,of gebruik het voor een wandelpad te maken.

Gr Eddy,
zaterdag 17 maart 2012 - 12:27
Pieter2

Pieter2

10cm is echt teveel. 5 cm is meer dan voldoende. En daarvan heb je wel degelijk een goed resultaat. Niet iedereen heeft de tijd om constant te gaan schoffelen, hou daar ook rekening mee. Bovendien is een mulchlaag beter voor de zuurstofhuishouding in de bodem aangezien je bodem niet verslempt door hevige regen. Bemesten kun je met gedroogd mest gewoon bovenop de schors. Zelf leg ik ook geen schors, maar een mengeling van verteerde bladeren, zelfgemaakte houtsnippers van snoei en gazonmaaisel.
zaterdag 17 maart 2012 - 18:23
Tuinman65

Tuinman65

Pieter,

Iedereen kent de voordelen van schors en snippers. Dan mogen de nadelen ook wel eens gezegd worden.

- wanneer je bij het leggen van schors 10 cm aanhoudt dan blijft er na enkele weken door het inzakken nog 5 cm over. Begin je met 5 cm, wat blijft er dan nog over denk je. Dit geldt minder voor houthaksel.
- wat ik schreef over die zuurstof is echt geen verzinsel hoor.
- wanneer je nu in een pas geplante border gaat schors leggen dan warmt de bodem heel traag op.
- mest die je op schors strooit wordt door die schors opgezogen en komt pas veel later bij de plantenwortels terecht.

Leo
zaterdag 17 maart 2012 - 18:36
Pieter2

Pieter2

Leo, de voordelen van schors wegen toch echt wel door tegen de nadelen die je aanhaalt. Je zuurstofverhaal vind ik belachelijk. Als je hier de mulchlaag opzij legt zie je gewoon de gaten van de regenwormen naar beneden lopen, de bodem is luchtiger als een kale en verslempte bodem. Waarom moet de bodem sneller opwarmen? In een natuurlijk systeem heb je ook een laag van bladeren/takken bovenop de humus en de aarde. Een snelle opwarming van de bodem lijkt mij enkel relevant in de moestuin. Schors zuigt bovendien geen mest op. Waar haal je dat? De vertering ervan door bacteriën en schimmels vergt stikstof, maar voor zover heb ik geen slechte planten, indien er elk jaar bemest wordt natuurlijk.
zaterdag 17 maart 2012 - 19:46
Tuinman65

Tuinman65

Pieter, jij mulcht niet met schors!!! En de tuin is geen natuur.
Ik ken collega's die het hun leven zal spijten dat ze boomschors hebben gebruikt bij hun klanten.
In het arrondissement Antwerpen liepen (of lopen er misschien nog wel) processen die verband hielden met het gebruik van boomschors.


En je vindt mijn zuurstofverhaal belachelijk. Geen probleem.
Al wat ik hier schrijf onder eender welk topic heb ik uit mijn 45-jarige ervaring en wat ik verneem van mensen die professioneel met het vak bezig zijn. Niet iets van hier en daar horen zeggen of ergens gelezen.

Leo
zaterdag 17 maart 2012 - 23:37
mmolly

Mmolly

Alvast bedankt voor de uitleg
zondag 18 maart 2012 - 15:57
Tuinman65

Tuinman65

Waarom worden mijn berichten verwijderd???
Daar zal toch een goede en aanvaardbare uitleg voor nodig zijn.
En niet via mail maar wel hier op het forum zodat iedereen weet waarom.

Leo
vrijdag 6 april 2012 - 00:16
Esem

Esem

Wie zegt dat jou berichten verwijderd zijn? ik zie ze toch allemaal staan.
gr E.
vrijdag 6 april 2012 - 08:28
minouke

Minouke

Waarom worden mijn berichten verwijderd???
Daar zal toch een goede en aanvaardbare uitleg voor nodig zijn.
En niet via mail maar wel hier op het forum zodat iedereen weet waarom.
Leo



Ik denk dat Leo-Tuinman65 deze topic verwart met een ander topic over hetzelfde onderwerp en daarmee denkt dat bepaalde antwoorden verwijderd zijn ... niet dus

Topic cacaodoppen versus houtsnippers http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=7&page=1&tid=7169


gr
Chantal
vrijdag 6 april 2012 - 09:11
Tuinman65

Tuinman65

Sorry Esem en Chantal, maar ik was gisteravond doodmoe na nog eens een hele dag hard te gaan meewerken met mijn zoon die de zaak heeft overgenomen.
Ik ben 65+, heb enkele maanden weinig of niks gedaan en dan voel ik dat wel.
En dan kan zoiets gebeuren.
Nogmaals sorry.

Leo
zaterdag 7 april 2012 - 00:04
MarcAG

MarcAG

@Leo: ik ben heel nieuw op dit forum, en ook vrij 'nieuw' wat betreft tuinieren in het algemeen... Ik ben me de laatste tijd aan het afvragen of ik ook schors (of houtsnippers) zou gebruiken in mijn moestuin. Omwille van de vrij hoge kostprijs daarvan heb ik dat nog niet gedaan, maar óók omdat ik zelf ook al een vermoeden had dat dat voor zuurstoftoevoer in de grond niet al te best is. Maar mijn vraag is nu: wat gebruik of doe jij in de plaats? Ik vraag me vooral af wat ik moet gebruiken op de 'kale' plekjes in mijn moestuin die ik toch liever onkruidvrij zou willen houden (al zijn er alternatievelingen die vinden dat je de natuur haar gang moet laten gaan, en dat een beetje onkruid geen kwaad kan). Tussen mijn groenten zelf gebruik ik 'mulch', maar ik vind het niet zo mooi om dat voor de hele oppervlakte te gebruiken...
dinsdag 17 april 2012 - 09:57
minouke

Minouke

Marc, in een moestuin zou ik dat zeker nooit gebruiken, omdat de grond daar toch intensief bewerkt wordt.
Zelfs als je die houtsnippers allemaal opzij veegt blijft er altijd veel achter en ook veel die in de bovenste grondlaag gezakt zijn.

Ik heb het 1 keer gebruikt tussen lavendel en rozen... NOOIT meer!
Het is een vuiligheid.

groetjes
Chantal
dinsdag 17 april 2012 - 10:40
Tuinman65

Tuinman65

Marc, zoals Minouke zegt, nooit in een moestuin en liefst ook niet elders in de tuin.
Op de open plekken leg ik niks. Ik houd de grond onkruidvrij door wieden en hakken.

Leo
dinsdag 17 april 2012 - 21:49
MarcAG

MarcAG

@Chantal en Leo, bedankt voor de antwoorden - ik denk inderdaad ook dat dat het beste is... en het spaart me meteen een hoop geld uit, want een beetje tot mijn verbazing is vooral schors echt wel duur!

Groetjes,

Marc
woensdag 18 april 2012 - 14:57
Pieter2

Pieter2

Marc, zoals Minouke zegt, nooit in een moestuin en liefst ook niet elders in de tuin.
Op de open plekken leg ik niks. Ik houd de grond onkruidvrij door wieden en hakken.

Wieden en hakken moet je zeker niet gaan doen. Dat is een goede zaak in de moestuin, aangezien je daar altijd een verstoord milieu zal hebben met eenjarige onkruiden. Maar in de siertuin verstoor je de bodem best niet!! Mulch dan met andere materialen als je schors of houtsnippers niet vertrouwd. Neem dan bladeren, eventueel gemengd met zaadvrij grasmaaisel. Je wilt geen slaaf worden van je tuin, denk daarom ecologisch en duurzaam! In een stabiel milieu komen niet zomaar onkruiden groeien. En laat bovendien geen open plekken, bouw je tuin op in lagen (boom-struik-kruid) zodat je tuin goed begroeid is en onkruiden geen kans krijgen.
vrijdag 20 april 2012 - 17:27
Tuinman65

Tuinman65

Open plekken. Lees : plekJES. En die zijn er altijd wel, zeker na aanplant van bv. éénjarigen.
Je opmerking "wieden en hakken moet je zeker niet gaan doen" is klare onzin.
En...je moet niet proberen nen ouwen aap smoelen leren trekken.

Leo
vrijdag 20 april 2012 - 19:55
Esem

Esem

Hier ben ik het voor een gedeelte mee eens.
Hakken moet echt niet in een siertuin,maar onkruid wieden des te meer.

Het is niet omdat je haselhout of schors strooit dan je geen onkruid meer zou zien in de tuin.

Het meeste onkruid komt van boven aangevoerd door de wind en of dieren.
Dus je zal altijd wel onkruid hebben in de siertuin.

Wel een voordeel als je hakselhout strooit,je kan veel makkelijker het onkruid verwijderen doordat deze gaat wortelen in het losse materiaal.

Ik heb ook al wel gelezen dat er voor en tegenstanders zijn voor het strooien van dit product,ik in ieder geval ben voorstander van het strooien van het een of het ander.
Ik vind dat het duidelijk zijn nut heeft in de tuin.

Gr E.
vrijdag 20 april 2012 - 21:34
Tuinman65

Tuinman65

Esem, ik wil vooral nieuwbouwers die hun tuin gaan aanleggen waarschuwen voor de praatjes van schorsverkopers.
Vorig jaar hebben wij een aanplanting gedaan in Roozendaal in het industriepark Borchwerf.
Contractueel moesten we daar 15 cm schors uitspreiden. Hebben we ook gedaan.
Na enkele weken zijn we daar een ganse dag bezig geweest met het uittrekken van onkruid.
De klant is nen hollander die in Belgie woont en wij onderhouden zijn tuin.
Gelukkig was hij er niet mee. Er loopt gelukkig geen proces.
Ik denk dat dit een zeer vergelijkbare situatie is met mensen die een stuk grond kopen waar het onkruid jarenlang welig kon tieren.
Dat los je NIET op met een laag boomschors.

Leo
vrijdag 20 april 2012 - 23:46
minouke

Minouke

mannen zo doe ik uit ..
Als je zo een 5jaar regelmatig de bovenste laag altijd wiedt of schoffelt vind ik dat je dan veel minder onkruid hebt vergeleken met de beginperiode, behalve dat zevenblad.
De bovenste laag wordt zowat uitgeput.
En zo weinig mogelijk spitten .

Ook onkruid wieden juist voor de winter bespaart je veel werk in de lente.
Elke dag ga ik 's morgens eens rond en neem mijn schoffel mee en hup als er iets staat dat onkruid heet.

En vanaf mei zijn de borders toegegroeid en is er al minder te wieden.

Maar een tuin is altijd werk (plezant werk dan)

Voor mij geen schors meer, zelf vind ik het na een tijd eerder een probleem.

Iets dat wel goed werkt is dat produkt van Ronstar, eerst wieden en dan het produkt strooien en werkt 6mnd.
Je mag dan wel niet meer spitten.
Ik vind het vooral ideaal voor moeilijke plekken waar je eerst je nek moet breken (zo een stukje tussen huis en beek hier) of is ook gemakkelijk tussen de haagplanten.


Marc,
maar zoals de vraag was in de moestuin lijkt me dat allemaal moeilijker, daar spit je meer.
De grond is er ook meer naakt.


gr
Chantal
zaterdag 21 april 2012 - 08:40
TuinmanTom

TuinmanTom

Tuinman65, is het dan niet interessant om met worteldoek te werken onder de boomschors? De functie van de boomschors is dan gewoon om de anti-worteldoek te camoufleren. Het doek houdt normaal onkruid tegen.
woensdag 25 april 2012 - 15:55
Esem

Esem

Een worteldoek is goed voor het onkruis dat van onder komt,maar wat met het onkruid dat wordt aangevoerd door de wind, dieren ezm.

Je zal altijd wel onkruid of beter ongewenst kruid in de tuin krijgen.

Wieden is nog altijd een must in de tuin, wil je, dat je tuin er mooi en verzorgt bij ligt.

Gr E
woensdag 25 april 2012 - 16:17
Tuinman65

Tuinman65

Worteldoek zou ik zeker niet gebruiken. Daaronder wordt alle bodemleven gedood bij gebrek aan zuurstof.
Al zullen de verkopers van die worteldoek dat wel tegenspreken.
Beter is dan een biomulchmat te gebruiken. Maar die rot wel na enkele jaren.

Leo
woensdag 25 april 2012 - 19:59
Gorre

Gorre

Ik gebruik al 5 jaar houtsnippers en schors tussen onze planten en ik kan je zweren dat de planten groeien als kolen , elk jaar leg ik in de lente een nieuw laagje en het beetje onkruid dat er toch tussenuit komt kan je heel makkelijk uittrekken
De houtsnippers haal ik gratis in het containerpark waar ze er toch teveel hebben

Ik mest ook nooit bij en ik ben niet aktief in de tuinbouw , is gewoon mijn hobby

Zo zal iedereen wel andere ervaringen hebben met schors of mulch

Groetjes
Sven
woensdag 20 juni 2012 - 18:23
mmolly

Mmolly

Onze houtsnippers liggen er nu al enkele maanden en ik ben er ook heel tevreden over, de plantjes doen het goed en het kruid groeit niet zo heel snel en is ook makkelijk uit te trekken.
En het oogt trouwens ook mooi, vooral als je twee soorten schors gebruikt.

woensdag 20 juni 2012 - 20:50
Fiona

Fiona

Gossie, lees dit met veel interesse, alle voors en tegens. Ik las laatst over de aanleg van een natuurlijke tuin op een site van een tuinbedrijf dat die juist wel met schors werken ivm de vele voordelen. Ik zat het te overwegen, m.n. voor de paadjes eigenlijk.
Bedenk me ineens een tuin van een kennis die vollicht met schors, alles behalve terras, en hoe lélijk ik dat altijd vond! En dan zit ik te denken het zelf te leggen, deuh...

Goed de voors en tegens zo eens te lezen, al ging het even wel beetje hard tegen elkaar

Nog even dit, wat men op die tuinsite zei: houtsnippers zijn veel sneller weg dan schors. Dus schors is stukken duurzamer en na een paar jaar alleen de bovenlaag weer aanvullen.

Ik heb er geen ervaring mee, maar lijkt me toch weer een overweging om mee te nemen als je dit wilt toepassen.

Fiona
maandag 30 juli 2012 - 16:41
jamssen

Jamssen

Ik heb al een 3 jaar schors in mijn gehele tuin liggen en ben heel tevreden ermee.

groetjes mlouise
maandag 30 juli 2012 - 23:13
cookie2307

Cookie2307

Bijwijlen een interessante discussie, maar iedereen lijkt er wel een eigen mening op na te houden. Ikzelf neig toch ook naar een radicalere oplossing voor mijn onkruidprobleem, want ik wordt toch stilaan de slaaf van mijn nieuw aangelegde tuin, zoals iemand het eerder formuleerde.

Vooral mijn voortuin, een vak van 9m op 9m met pennisetum 'hameln' (zo'n 300) vergt héél veel tijd om proper te houden. Aangeplant in maart zijn de planten nu al mooi aangegroeid, maar blijft er onder de grashalmen hardnekking onkruid groeien.

Welke oplossing zou nu het beste zijn: een herbicide, houtsnippers of boomschors?
Misschien toch wachten tot na de winter?


dinsdag 31 juli 2012 - 16:24
mmolly

Mmolly

Ikzelf heb in de voortuin ook pennisetum little bunny staan, daarrond heb ik een goede laag houtschors gelegt en daar ben ik heel tevreden over, er groeit bijna geen onkruid door en het beetje dat er toch doorkomt is heel gemakkelijk uit te trekken. Het oogt mooi en bespaart je heel wat tijd.
dinsdag 31 juli 2012 - 20:07
sophora

Sophora

Dat is hier een heel grote discussie. Daar ik een redelijk grote tuin heb en ik niet meer van de jongste ben, heb ik al alles geprobeerd . Eerst haksel van Interleuven. Dat was echt slechte kwaliteit. Maar het hielp wel en het was gratis.Dat is wel te doen tussen heesters maar niet tussen vaste planten. Nu gebruik ik al een jaar of drie compost. Ook van Interleuven. Die kwaliteit is wel goed al laat je het best nog enkele maanden liggen.
Natuurlijk is dat niet gratis. Voor een grote aanhangwagen betaal je ongeveer 20€. De prijs zal wel verschillen van de ene provincie tegen de andere.
Ik ben daar heel tevreden mee. Maar eerste vereiste is dat je bodem zuiver is voor dat je er compost op doet. Anders groeien hardnekkige onkruiden er los door. Het onkruid dat overgewaaid komt verwijdert heel gemakkelijk.
sophora
dinsdag 31 juli 2012 - 20:43
minouke

Minouke

ik doe het nu ook zoals Sophora.
Compost strooien en dat houdt de grond ook proper, daarna gewoon wat schoffelen.
dinsdag 31 juli 2012 - 21:02
Esem

Esem

Idd. Sophora
Hier in de gemeente is hakselmateriaal gratis op te halen zo veel je maar wil.
Alleen moet je inwomer zijn van de gemeente.
Ikzelf maak mijn eigen hakselmarteriaal van he afval dan zowel van het snoeien van de heesters en bomen die in de tuin staan en al het hout dat afsterft rond de tuin.Boomtakken afgestorven struiken e.d. dus materiaal genoeg om een grote hoop haselmateriaal te hebben om elk jaar de tuin te verrijken met haksel.

Maar ik weet het iedereen heeft zo zijn visie over hakselmateriaal ik in elk geval ben er voor.

Gr Eddy,
dinsdag 31 juli 2012 - 21:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon