menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe kan ik met potplanten mijn terrasmuren bedekken

Ga naar meest recente reactie

foxiejulie

Foxiejulie

Hallo,

Ik heb een terras van 4 op 5 meter bestaande uit betonnen muren.. Graag wou ik deze wat opfleuren maar de huisbazin geeft geen toestemming om iets aan de tegels of de muren te veranderen..

Nu had ik graag enkele langwerpige potten gezet met planten die een stukje vuile muur van een 2 meter breed op 2 meter hoog kunnen bedekken..

Heeft iemand enig idee welke plant ik kan zetten die:
- in een pot kan blijven
- overleeft in de winter
- groen blijft

Op deze site zag ik volgende plant:
Cardiospermum halicacabum - ballonnenplant

Iemand enig idee of ik deze zou kunnen plaatsen?
dinsdag 13 maart 2012 - 17:38
annis

Annis

Deze klimplant is hier helaas niet winterhard en zul je ieder jaar opnieuw moeten zaaien. Je kunt ook een klimop in een flinke pot met een klimrek plaatsen. In de zomermaanden kun je daar dan een eenjarige fleurige klimmer in laten groeien zoals een Lathyrus of een Clematis.
De potten moeten een goede afwatering hebben.

Welkom op dit forum.

Annis
dinsdag 13 maart 2012 - 19:08
Pieter2

Pieter2

Lonicera periclymenum gaat ook in pot
dinsdag 13 maart 2012 - 21:29
Feniks

Feniks

Is het een zonnige muur? Anders een klimrek zetten of wat touwen spannen en een Clematis Armandii er tegen (blijft groen). Of een Trachelospernum jasminoides (idem). Zijn beiden wel niet 100% winterhard, maar als het een zonnige muur is en zowat uit de wind ligt, zou het wel eens kunnen lukken. Mijn Armandii leeft nog nu, na deze winter.
woensdag 14 maart 2012 - 09:33
satomi

Satomi

Je zou een paar cementkuipen kunnen kopen en die vullen met bamboe. Ga dan voor een Fargesia soort, bv Fargesia 'Rufa' of Fargesia 'Jiuzhaigou1'. Worden tussen de 2 en 3 meter hoog en zijn goed winterhard. Ook Fargesia robusta 'Campbell' zou kunnen, die wordt wat hoger; zo'n 3 tot 4 meter.
Voor meer info kijk eens bij de Kimmei site.

Let op afwateringsgaten en dek die af met wat potscherven zodat ze niet dichtslibben met de (pot)grond. Geef genoeg water in warme periodes, want met zoveel bladoppervlak verdampen ze veel water. Dat geldt voor alle wintergroene planten.

Ook s' winters hebben ze water nodig, zeker als het een paar weken gevroren heeft. Omdat de potgrond bevriest kunnen ze geen water opnemen en is het noodzakelijk om, zodra de potgrond weer ontdooit water te geven.

Je hebt dan in ieder geval de muur bedekt en voor kleur zijn er dadelijk nog genoeg vaste - en/ of perkplanten of heestertjes te koop. Ook dat kan in pot, als de pot maar groot genoeg is. Veel tuinplzier!
woensdag 14 maart 2012 - 10:52
iecee

Iecee

je kan complete hagen en klimplanten met rek en al in de handel kopen
oa klimop in langwerpige potten
je kan zelf grote bakken maken in hout er een klimrek inzetten en klimop erin
je kan potten aan je muur hangen door haken over je muur te hangen zoals op een balkon
woensdag 14 maart 2012 - 11:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon