menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

DCM gazonstart of kalk...

Ga naar meest recente reactie

balleke

Balleke

Beste,

In het najaar heb ik een nieuwe gazon aangelegt, deze begint er best mooi uit te zien , maar hier en daar is deze nog vrij dun gezaaid en staat er ook wel wat onkruid in + hier en daar wat rosse plekjes...

Dat onkruid zal ik wss wel wegkrijgen met heel vaak te maaien ?

Nu heb ik nog overschot van DCM gazonstart / aanleg , is het een goed idee om deze nog over mijn gazon te strooien ...? Zit er ook kalk in dat product om noet ik dat nog apart aanbrengen ?

Omdat ik dacht te weten dat men in het voorjaar altijd kalk aanbracht op de gazon...

Hoe zouden jullie het aanpakken??

Mvg

dinsdag 13 maart 2012 - 07:54
minouke

Minouke

Kalken doe je best in het najaar en als je het toch in de lente doet, vroeg dan.
Moet ook niet jaarlijks, ik doe het om de 3jr.
Tussen kalken en bemesten moet je zo een 3à4weken wachten.

Na een tijdje als het gazon dichter wordt verdwijnt het onkruid.

Kalk en mest dus niet samen.
dinsdag 13 maart 2012 - 08:29
Gespeel

Gespeel

Als je het nodig vindt om kalk te strooien, dan mag je dat nu doen. In die DCM gazonstart zit geen kalk, ik heb die ook staan. Dat is enkel meststof en daar is het nu nog wat vroeg voor. Als je last hebt van zure grond en van mos, kun je nu kalk strooien en dan begin april de rest van je zak DCM gazonstart uitstrooien.
dinsdag 13 maart 2012 - 11:31
Bombycilla

Bombycilla

ik zou eerst weleens willen weten op welke grondsoort Balleke tuiniert.
lijkt me handig voordat we raad geven over bekalken en bemesten
dinsdag 13 maart 2012 - 18:07
Polplastron

Polplastron

Hoeveel topics staan hierover momenteel op dit forum???

In elk geval ook hier nog eens: kalk helpt tegen zure grond.
Kalk doodt geen mos!

Mos komt voor op plaatsen waar niet te veel zonlicht schijnt en waar het voldoende vochtig is. Mos komt voor op plaatsen waar het gras om een of andere reden niet goed groeit en kan het niet-groeien van het gras nog verder in de hand werken. Het is dus eerst een gevolg en niet eerst een oorzaak van het slecht groeien van het gras.

Een van de (vele) redenen waarom gras slecht groeit is omdat het te koud is: 's winters groeit het gras niet en het mos wel: gevolg: mos.

Een andere reden is dat gras graag een neutrale tot basische grondsoort heeft. Op zure grond groeit gras minder goed waardoor ... er ja ... mos kan komen.

Mos wil dus niet zeggen dat je grond te zuur is (er zijn wel andere indicatoren, maar ik ben geen expert in onkruid). Mos wil alleen zeggen dat het gras niet goed groeit.

Wat daarvoor de reden is: te donker, te nat, te zure grond, ongedierte, .... Je weet het enkel door naar je tuin te kijken en eventueel een ph-test te doen.

Zomaar kalk strooien is vooral goed voor de kassa van de handelaars!

Wat onkruid betreft: vele onkruiden op een pas aangelegd gazon verdwijnen met veel maaien, maar ... paardenbloem, klaver en nog heel wat anderen verdwijnen niet. De enige manieren om hier vanaf te raken zijn manueel wieden of de gifspuit.
Zelf heb ik er vrede mee dat er hier en daar wat klaver in het gras staat. Paardenbloemen steek ik in het voorste deel van de tuin stelselmatig uit. Madeliefjes vind ik prachtig in een gazonnetje. Maar ja ... ik ben dan ook die "eco-fundamentalist" hé!

Groeten,

Pol
dinsdag 13 maart 2012 - 19:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon