menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beplanting borders

Ga naar meest recente reactie

tuintje_vol_geluk

Tuintje_vol_geluk

In de borders van onze tuin staan op dit moment enkel vrouwenmantel en bosaardbeien en hier en enkele kruisbessen. De muur is begroeid met klimop, daartussen enkele klimrozen.
Aangezien we een afkeer hebben van gele bloemen, hebben we die vrouwenmantel er dit weekend uitgehaald.
Op wat moet ik letten bij de plantenkeuze voor de borders?
De borders staan tot na 13h in de schaduw.
Iemand tips voor een mooie border, liefst in wit- blauw- en paarstinten.
Alvast bedankt!
woensdag 7 maart 2012 - 15:14
minouke

Minouke

- grote groepen maken van langbloeiers of planten die mooi zijn ook als ze niet bloeien.
- plantgroepen die niet lang bloeien mogen kleiner zijn.
- Hoge planten achteraan, middelhoge en dan lage vooraan.
- hoge planten met een ijle bloei mogen wel tussen de lage vooraan staan bv Verbena bonariensis
- een paar opvallende planten tussen zetten bv Acanthus, Cynara cardunculus, rozen
- afwisselende structuren, niet alleen ijle planten of alleen stoere planten.
- Kijken naar bladvorm bv hosta en varen... 2 voorbeelden die door het verschillend blad mekaar aanvullen.
- bloemkleur maar ook bladkleur (verschillende groentinten) zijn van belang.
- niet alles in pastel kiezen(te flets) maar afwisselen met bv roodpaars of donkerpaars, purper, donkerblauw.
- wit is mooi maar trekt erg veel aandacht dus niet overdrijven en niet te grote groepen.
Is ook een kleur die andere kleuren versterken bv rood wordt roder naast wit.
Blauw doet het tegenovergestelde, verzacht een felle kleur.
- de breedte van de border is wat afhankelijk van de grootte van de tuin, het gazon of de totale lengte van de border maar het mooist is wel een breedte vanaf 2m.
- staat de border kort bij het huis? letten op kleurgebruik! kan soms vloeken met de gevelsteen vb oranje gevelsteen vloekt met lichtroze, maar is wel mooi met blauw, purper, roodpaars.
- Op donkere plekken zet je beter lichte kleuren.

er zijn wel een paar sites die daarvoor interessant zijn, bij elke plant staan er combinatieideetjes die je kunnen helpen.

http://www.crocus.co.uk/plants/

http://www.tuinadvies.be/plantengids.php

groetjes
Chantal
woensdag 7 maart 2012 - 17:09
annis

Annis

Kijk ook naar de grondsoort (kalkrijk of zure grond)
Zon,halfschaduw of schaduw. Planten voor de zon moeten in de zomer minstens 5 uur volle zon of meer. Halfschaduw 3-5 uur volle zon en schaduw minder dan 3 uur of langere tijd gefilterd licht.
Planten die na de bloei ook nog mooi zijn met hun zaadknoppen zoals Echinacea, Phlomis is er ook in roze, Monarda etc. Eenjarige bloeien lang door tot aan de eerste vorst als je de uitgebloeide bloemen verwijderd.
Groenblijvende planten zodat het in de winter ook nog mooi uitziet.
Ik ben het met Chantal helemaal eens voor de opbouw van een border.
Bloemen met diverse bloeiwijze scherm-, aar- of composiet vormig. het blad heeft Chantal al beschreven.

Annis
woensdag 7 maart 2012 - 18:20
Eniavaswen

Eniavaswen

Op de site van Jan Spruyt vind je ook een hele goeie plantenzoeker voor vaste planten. Daar heb ik al veel inspiratie gevonden.
donderdag 8 maart 2012 - 09:06
minouke

Minouke

Een boek die ik heel plezant vind en ook erg helpt om te combineren is

'KLEUR in de tuin' van Modeste Herwig


ISBN 978 90 215 4198 3
kOSMOS UITGEVERS B.V. Utrecht/Antwerpen
€25

ik heb er zelf 2, ééntje die vuil is omdat ik die buiten in de tuin meeneemt terwijl ik aan het planten bent en ééntje voor binnen.
Dat zijn telkens losse flappen die je dan naast elkaar kunt leggen om zo al een gedacht te hebben hoe ze eruit zien in combinatie.
Telkens staan er tips bij welke planten er goed zouden bij passen.
donderdag 8 maart 2012 - 09:21
tuintje_vol_geluk

Tuintje_vol_geluk

Bedankt voor de tips, hier kan ik alvast mee aan de slag!
zaterdag 10 maart 2012 - 12:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon