menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe lang nieuw gazon niet betreden

Ga naar meest recente reactie

Jan1980

Jan1980

Nog maar eens een vraagje over gazon.....

Hoe lang mag je vers gezaaid gazon niet betreden? En hoe lang moet je wachten om er met een kruiwagen over te rijden?
woensdag 7 maart 2012 - 09:42
deHaan

DeHaan

Wat wil je gaan doen?
woensdag 7 maart 2012 - 17:09
Jan1980

Jan1980

Achteraan de graszone ligt nog een ander stukje tuin waar nog wat werk aan is. Wat oude struiken te verwijderen (en af te voeren), patatjes te planten etc.

Zolang we het gras niet mogen betreden, kunnen we niet naar het stukje grond achteraan. Anderzijds willen we het nieuwe gras niet onmiddellijk naar de vaantjes helpen.
woensdag 7 maart 2012 - 18:34
jdcoster

Jdcoster

Uiteindelijk ga je hoe dan ook, toch een kaal spoor krijgen waar je altijd op loopt en met de kruiwagen rijdt. Je had er beter een pad door gelegd, of stapstenen of ...
Wat je kunt doen, is niet altijd exact hetzelfde traject volgen maar willekeurig de ganse breedte van het grasveld benutten bij al uw verplaatsingen.
Ik doe dat ook, in de siertuin, zelfs op een oud gazon.
woensdag 7 maart 2012 - 18:52
minouke

Minouke

Ja zoals JDcoster al zei, zelfs in een oud gazon krijg je kale sporen als je altijd dezelfde weg volgt.
Wat ook nog zou kunnen is op de zijkant een pad maken en die gebruiken en als de grootste werken voorbij zijn en je gazon sterk genoeg is, het pad inzaaien.
In het begin zie je een kleurverschil maar dat krijgt na een tijdje dezelfde kleur.
woensdag 7 maart 2012 - 18:57
jdcoster

Jdcoster

En ... Kurt heeft daar ook nog wel iets voor
[afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us
woensdag 7 maart 2012 - 19:04
minouke

Minouke

da's ook nog een oplossing
woensdag 7 maart 2012 - 21:31
Jan1980

Jan1980

En de kruiwagen even ter zijde - want dat is dus zelfs bij 'volwassen' ook al geen goed idee - hoe lang moet je nu wachten om vers gezaaid gras te bewandelen?
woensdag 7 maart 2012 - 23:36
deHaan

DeHaan

Als je het voorzichtig doet, kan je er een enkel keer overheenlopen.
donderdag 8 maart 2012 - 08:28
Jan1980

Jan1980

Dus vanaf het begin al? Jippie! Ik dacht dat je er 5 weken helemaal niet op mocht. Een mens kan nogal wat lezen op het internet hé!
donderdag 8 maart 2012 - 08:43
Jan1980

Jan1980

@jdcoster:
Dat ziet er inderdaad wel een leuke oplossing uit. Maar het 'stukje' gras is 70 m diep. Ik denk dat dit dan wel duur zal uitkomen.
Ik denk dat ik inderdaad best steeds op één baantje loop aan de zijkant. Ofwel kriskras over het kras loop.
Ik ga er mijn hoofd nog eens over moeten breken, welke optie ik verkies. Ofwel eens kop/munt doen.
donderdag 8 maart 2012 - 08:46
Eniavaswen

Eniavaswen

In mijn vorige tuin had ik ook de 'fout' gemaakt van geen pad te voorzien in het gazon. Als het geregend had, liep je door een zompig grasveld, als het gevroren had, mocht je er niet over. Altijd iets.
Nu heb ik een pad van 1m breed voorzien langszij en ben er al heel gelukkig mee geweest. Dus het is zeker iets om te overwegen.
donderdag 8 maart 2012 - 08:58
deHaan

DeHaan

Direct erover lopen kan, maar doe het uitermate voorzichtig en zet de hele voet plat neer, dus niet eerst de tenen of de hiel.
donderdag 8 maart 2012 - 11:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon