menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke benzinemaaier aanschaffen

Ga naar meest recente reactie

CoosBos

CoosBos

Hallo,

Wij moeten dit voorjaar een grasmaaier kopen voor een gazon van ca. 1000-1200 m2. Een gazon is nieuw voor ons, dus ook een grasmaaier kopen is voor ons de eerste keer. Nu heb ik al in de gaten dat het een benzinemaaier moet worden. We denken dan aan één met een maaibreedte van 51 cm. Eén die automatisch voortbeweegt. Vraag is nu: Welk merk is goed. Heeft iemand daar ervaringen mee? En weet iemand of dat elektrisch starten handig is of is dat weer een extra die totaal overbodig is en alleen maar lastig vanwege de accu die leeg kan zijn op het moment dat je de maaier wilt gebruiken?
Wie heeft nog tips voor de aankoop?
Alvast bedankt voor uw reacties
Coos
zondag 29 januari 2012 - 14:49
rubbyboy

Rubbyboy

Hallo,
Ten eerste van harte welkom op dit forum!!
Ik heb thuis een benzine grasmaaier van honda een hele goeie hij is al 13 jaar oud en werkt nog steed perfect. Dus voor mij blijft honda een hele goeie grasmaaiers.
zondag 29 januari 2012 - 14:58
minouke

Minouke

van mij ook hartelijk welkom op dit forum

als het echt 10a gras is zou ik wel een zelftrekkende benzinemaaier nemen maar voor kleiner gazon waar je dan ook moet manoeuvreren vind ik (als vrouw ) een electrische vééél gemakkelijker,minder zwaar en handelbaarder.
Alleen de draad zit soms in de weg maar na enkele keren heb je de truc gevonden van ze telkens naar de juiste kant te zwieren.
Ze maken ook veel minder lawaai.

Voor de grotere stukken gebruiken we die anderen wel (zitmaaier en de zelftrekker)
zondag 29 januari 2012 - 16:07
Polplastron

Polplastron

Voor deze oppervlakte lijkt een benzinemaaier geen slechte keuze ...
Maar om toch even op Minouke te reageren: tegenwoordig heeft met (terug) elektrische maaiers die zelf hun draad oprollen en strakhouden. Ik heb er zo eentje en mits het af en toe verplaatsten van de grondpin is dat heel aangenaam om te werken.

Groeten,

Pol
zondag 29 januari 2012 - 18:27
minouke

Minouke

ja, die snoer kan soms wel in de weg zitten, maar ook dat na een tijdje krijg je de gewoonte.
Kan dus wel handig zijn dat systeem die ze strak houdt.

Die benzine zelftrekkers blijven toch zwaar en moeilijk hanteerbaar... daar zouden ze nog iets moeten op vinden.
Altijd rechtdoor is geen probleem maar al die draaien en hoekjes en paadjes maken het hard labeur.

zondag 29 januari 2012 - 18:48
piet1

Piet1

Voor een 1000m2 zou ik gaan voor een zitmaaier, anders ben je toch al vlug een uur of 3 aan het 'wandelen'. Maar natuurlijk die heeft zijn prijs.

Wij hebben een honda benzine zelftrekker, ruim 20 jaar in gebruik voor zo'n 250 m2. Jammer genoeg laat die het nu afweten, die is aan het einde van zijn latijn. We gaan nu een nieuwe kopen en dat zal weer een honda zijn. Ook eentje van 53 cm. Alleen moet je opletten. Je hebt van hetzelfde type 3 categoriën
- de bestkope exemplaren vind je in grootwarenhuisketens, en andere winkels. Deze hebben enkel een motor van honda, de rest is niet-honda.
- dan heb je het type voor het gewone gebruik, zeg maar de gewone honda.
- en er zijn de types voor de professionele gebruiker, zijn stoer en degelijk. Zo eentje hadden wij dus. Je herkent deze aan de 'X' die voorkomt in het nummer. Maar deze zijn in prijs ook weer iets duurder.

dus 3 honda's en toch 3 verschillende in prijs en in .... machine.
zondag 29 januari 2012 - 21:24
CoosBos

CoosBos

Hartelijk dank allemaal voor jullie snelle reacties en welkomstwoorden. Dank voor de tips.
Ik ga nu toch maar eens kijken of een zitmaaier niet handiger is. Misschien in combinatie van een elektrische.


Vriendelijke groeten,
Coos
maandag 30 januari 2012 - 14:58
Tuinman65

Tuinman65

Ik zou een zelftrekkende hondamaaier kopen met een snijbreedte van 53 cm, type HRS-536c-SD met ingebouwde mulchkit. Je kan dus kiezen tussen traditioneel en mulchmaaien.
Neem een gazon van 20 x 50 meter, dus 1000 m². Dat zijn 40 banen van 50 meter, dus 2 km. Daar doe je hooguit (bak ledigen inbegrepen) 1,5 uur over en zeker geen 3.
maandag 30 januari 2012 - 16:38
minouke

Minouke

denk ook dat dit meer aangepast zou zijn dan een zitmaaier.
maandag 30 januari 2012 - 16:47
piet1

Piet1

Beste Tuinman,wat vraag je per uur?
ls je gras een mooi vierkant of rechthoekig gazon , ja dan heb je misschien gelijk. Helaas hebben wij dat niet, en dan vraagt het toch wel wat tijd. Nu ja ik heb ook maar schoenmaat 43 en jij misschien een 45+.

Al zittend het gras afrijden, toch een luxe. Zeg nu zelf, niet?

Helaas gaan wij het de volgende 20 jaar weer met een gewone zeftrekker doen.

groeten
piet
maandag 30 januari 2012 - 22:08
Tuinman65

Tuinman65

Ik ben 65 en maai zelfs een gazon van 1000m² met ingewikkelde vormen binnen de 2 uren af.
En zijn er ook die na een kwartier al efkes moeten gaan zitten en een pintje drinken.
Nee, serieus nu : uw stelling klopt niet.
maandag 30 januari 2012 - 23:32
Jan1980

Jan1980

Een klein vraagje on the side: bestaan er benzinemaaiers (type zelftrekker) die je kunt starten met een knop/sleutel?

Ik ben namelijk vaak in het buitenland en mijn vrouw heeft wel groene vingers, maar ze slaagt er niet in een motor in gang te trekken.
dinsdag 31 januari 2012 - 09:55
minouke

Minouke

ook mijn probleem

Dat bestaat maar wel bij de duurdere machines.
dinsdag 31 januari 2012 - 10:47
Jan1980

Jan1980

Ze zal blij zijn te horen dat ze niet alleen is. Want ze kan er knettergek van worden.

Misschien een gat in de markt voor de constructeurs!?
dinsdag 31 januari 2012 - 11:02
minouke

Minouke

ben koper

maar dan wel bij een eenvoudig modelletje en niet zo een groot zwaar ding
woensdag 1 februari 2012 - 20:12
LOBU

LOBU

bv de Honda HRX 537C HM heeft een elektrische start
zondag 12 februari 2012 - 11:50
Jan1980

Jan1980

Bedankt voor de tip. Maar toch een vrij duur toestel, niet?
zondag 12 februari 2012 - 17:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon