menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Steun klimplanten

furor

Furor

Hallo,

ik wil een afsluiting van betonplaten camoufleren met klimplanten. Nu ben ik aan het twijfelen op welke manier ik mijn niet-zelfhechtende soorten (kamperfoelie, bosrank, blauwe regen) zou steunen.

De eenvoudigste manier zou zijn om oogvijzen in de betonpalen te bevestigen en een draad te spannen. Ik ben echter bang dat de spanningskrachten door het gewicht de vijzen mettertijd uittrekken.
Een tweede optie is om kastanjehouten palen te gebruiken, en ook hier gewoon draad te bevestigen.
Ten derde kan er ook een latwerk geplaatst worden.

Wat vinden jullie de beste oplossing?
In geval van draad + (beton)paal: Om de hoeveel meter een paal slaan/oogvijs bevestigen?
Welke draad moet ik gebruiken + hoe dik?

Latwerk: wat/hoe? Zijn bamboestokken voldoende of toch iets stevigers?

Alle input is welkom!
zondag 1 januari 2012 - 21:33
minouke

Minouke

- een paar draden spannen , horizontaal of verticaal
- een raster van betonijzer dus los van de betonnen muur.
Dan moet je niet in de muur boren enz

op deze foto zie je een beetje wat ik bedoel, dus een betonraster tussen2 ijzeren palen.
Die palen staan gewoon in de grond.
Je kan bv ook in een houten kader monteren

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 2 januari 2012 - 09:15
furor

Furor

mja, ik had er al aan gedacht om bekaertdraad te zetten ...

Ik lees geregeld dat (naakte) metalen draad/raster afgeraden wordt omdat dat te heet wordt en de planten schaadt. Ervaring hiermee?
maandag 2 januari 2012 - 09:41
LOBU

LOBU

Als je bang bent dat je de vijzen uit de betonpalen zou trekken, bij het plaatsen chemisch anker (bv Pattex CF900) mee in de plug spuiten, dan kan het beton of de vijs nog breken, maar eruit trekken wordt onmogelijk.
Let wel, dan moet je in één trek doorwerken en het chemisch anker aanbrengen vlak voordat je de vijs er indraait en dit vijs per vijs doen. Eens geopend blijft het chemisch anker maar enkele uren verwerkbaar, je kan dit werkje dan niet spreiden over verschillende dagen!
En niet vergeten handschoenen te dragen.
dinsdag 3 januari 2012 - 22:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon