menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloemperk in schaduw inrichten

Ga naar meest recente reactie

Nixphe

Nixphe

Hallo,


ik woon in de stad en heb achter mijn huis slechts een koertje. Op dat koertje heb ik een bloembak gemetst langs 2 muren en de hoek tussen die 2 muren. Het merendeel van die bloembak krijgt nooit direct zonlicht. Graag zou ik de bloembak inrichten zodat hij bijna er bijna altijd groen uitziet, dat er toch altijd een beetje leven in is.

Nu staan wat bloemen met bol die natuurlijk verdwijnen in de winter, een soort gras waarvan ik hoop dat het de winter overleeft en arum italicum. Tegen de muur staat een druivelaar die gretig groeit. Doordat die wat hoger komt, krijgt die wel zonlicht. Benieuwd of daar volgend jaar iets aankomt.

Zouden jullie me kunnen adviseren over hoe ik m'n bloembak kan inrichten? De oppervlakte bedraagt 2m²-3m² is. Gevuld met een mengeling van potgrond en turf.

Ik ben erg benieuwd naar wat ik volledig in de hoek zou kunnen plaatsen, waar het het donkerst is. Liefst iets dat erg weinig onderhoud vraagt


Dank je voor jullie bijdrage!

Groetjes,

Nixphe
dinsdag 13 december 2011 - 21:58
minouke

Minouke

op de onderstaande link, als je naar beneden scrolt zie je de keuzemogelijkheden en als je die invult krijg je een lijstje met planten

http://www.tuinadvies.be/plantengids.php?actie=advanced



hartelijk welkom op dit forum Nixhe

groetjes
Chantal
dinsdag 13 december 2011 - 22:19
minouke

Minouke

Je kan ook een soort wigwam maken met bamboestokken, en daar clematis laten opgroeien om wat hoogte te creëren.
Onderaan Geraniums (de vaste en niet de éénjarige Pelargonium), alchemilla, een herfstanemoon,tiarella, vinca, hosta is ook wel mooi tussen de planten op een hoek bv.

Wat wel belangrijk is, dat de grond vochtig genoeg is want droge schaduw is het moeilijkste dat er is.
Neem geen donkere kleuren maar lichte, zoals wit en groengeel is mooi in schaduwtuinen.
Hosta heb je ook met witte randen of witte bloemen.

Wat ook mooi is, als er toch ergens een hoekje is waar een straaltje licht komt... op die plaats een vijvertje plaatsen of een teil met water, weerkaatst het licht.
dinsdag 13 december 2011 - 22:27
Pieter2

Pieter2

Vaste planten:
- Gevlekt longkruid (Pulmonaria officinalis)
- Blauwe monnikskap (Aconitum napellus)
- Gewone salomonszegel (Polygonatum multiflorum)
- Smeerwortel (Symphytum grandiflorum)
- ...

Heesters:
- Klimhortensia (Hydrangea anomala) tegen de muur
- ...

2-jarigen:
- Bosvergeet-mij-nietje (Myosotis sylvatica)
- ...

Bollen en knollen:
- Winterakoniet (Eranthis hyemalis)
- Vingerhelmbloem (Corydalis solida)
- Wilde hyacint (Hyacinthoides non-scripta)
- Bosanemoon (Anemone nemorosa)
- Gele anemoon (Anemone ranunculoides)
- Bostulp (Tulipa sylvestris)
- ...

Varens:
- Dubbelloof (Blechnum spicant)
- Adiantum in soorten
- Asplenium in soorten
- Athyrium in soorten
- Dryopteris in soorten
- ...
woensdag 14 december 2011 - 11:28
Feniks

Feniks

Ik dacht aan anemone blanda in het voorjaar, en een vinca minor. Hosta's kunnen er ook bij.
woensdag 14 december 2011 - 11:32
Nixphe

Nixphe

Wauw, heel erg bedankt voor de uitgebreide antwoorden! Levendig forum hier! Nu nog keuzes maken
donderdag 15 december 2011 - 00:45
Eniavaswen

Eniavaswen

Op de site van Vasteplant kan je ook heel veel vinden, daar maak ik meestal m'n selectie voor vaste planten.
maandag 19 december 2011 - 13:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon