menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozenbottel

Ga naar meest recente reactie

Jan. B.

Jan. B.

hallo

Hoe is de beste manier om rozenbottels te snoeien?

gr Jan
woensdag 7 december 2011 - 21:08
minouke

Minouke

bedoel je de struik? de rugosa(bottelroos)?
Die kan gewoon met een haagschaar in model gesnoeid worden, of uitgedund worden.
Moet niet zoals andere rozen (aantal ogen) gesnoeid worden.

Als je de bottels bedoelt, die kunt ge gewoon plukken.
woensdag 7 december 2011 - 21:32
Polplastron

Polplastron

Inderdaad: wat bedoel je precies....

Als je rozenstuiken bedoelt: nu niet snoeien. Nu snoeien maakt dat de struiken opnieuw zullen uitlopen met dan een grote kans dat deze nieuwe groei binnenkort bevriest.

Snoei ze in het voorjaar als de kans op zwaar vriesweer geweken is. Of na de bloei eind juni of begin juli.

Als je ze in het voorjaar snoeit zal je (afhankelijk van de soort) waarschijnlijk dat jaar geen bloemen (en dus ook geen bottels) hebben. Als je na de bloei snoeit heb je wel bloemen, maar zal je ook geen bottels hebben.

In principe wordt bij wilde rozen weinig tot niet gesnoeid. Enkel dood hout en kruisende takken worden verwijderd. Als de roos te hoog wordt, is het eigenlijk een teken dat je de verkeerde roos op de verkeerde plek hebt staan.

Maar ... leg eerst maar eens duidelijk uit wat je juist bedoelt dan kunnen we wat gerichter advies geven.

Groeten,

Pol
donderdag 8 december 2011 - 13:49
Tuinman65

Tuinman65

Pol, als hij Rosa rugosa bedoelt dan mag die gerust ieder jaar in maart tot bijna tegen de grond gesnoeid worden. Ik heb het altijd zo gedaan.
Die roos bloeit zowel op overjaars als hout van het jaar zelf.
donderdag 8 december 2011 - 18:33
Polplastron

Polplastron

Klopt helemaal. Ik weet alleen natuurlijk niet of hij die soort bedoelt. Er zijn wel meer rozen die bottels geven. Rosa moyesii bijvoorbeeld, maar die is eenmalig bloeiend evenals Rosa gallica etc. Vandaar "afhankelijk van de soort".

Groeten,

Pol
donderdag 8 december 2011 - 19:05
Jan. B.

Jan. B.

H.dank alvast

Maar kan het zijn dat het de Rosa canina is?

URL GEBLOKKEERD
vrijdag 9 december 2011 - 15:51
minouke

Minouke

jan, dat zou kunnen die heeft ook dikke bottels maar als je daar zeker van wilt zijn maakt dan volgende zomer als ze in bloei staat een foto en toont ze hier op het forum.

gr
Chantal
vrijdag 9 december 2011 - 16:53
Polplastron

Polplastron

In het geval van R.canina kan er volgens mij dan ook best na de bloei gesnoeid worden.

Hoewel het nog beter is bij wilde soorten om NIET te snoeien en enkel het oude hout te verwijderen. De vorm van deze struiken verbetert mijns inziens echt niet met snoeien.

Groeten,

Pol
vrijdag 9 december 2011 - 19:08
minouke

Minouke

Ik heb die staan en snoei die ook niet dikwijls, maar vroeger in mijn vorige tuin moest ik wel omdat de plaats niet voorzien was om hem zijn gangen te laten gaan.

Ik snoeide die grondig in bolvorm juist nà de bloei, doet ge het later in de zomer of herfst dan heb je gewoon minder bloei.
Maar doet dit niet in de lente vóór de bloei.

gr
Chantal
vrijdag 9 december 2011 - 19:27
Polplastron

Polplastron

Een foto van de bottels zou in deze ook al helpen hoor om de struik te identificeren.
Er zijn wel meer rozen die omwille van hun bottels geplant worden.

Groeten,
Pol
maandag 12 december 2011 - 11:17
Tuinman65

Tuinman65

Rosa rugosa heeft heel veel dicht op elkaar staande fijne doornen. Is dat niet het geval dan kunnen we die al uitsluiten.
maandag 12 december 2011 - 18:17
Polplastron

Polplastron

Zonder reclame te willen maken ... kijk eens op deze website:
http://www.lens-roses.be/html/home.dhtml?source=presentatie,from=homepage,language=N

Hier staan van verschillende botanische rozen afbeeldingen zowel van bloemen als van bottels. Misschien dat je hier al iets herkend.

Groeten,

Pol
dinsdag 13 december 2011 - 11:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon