menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Engerlingen

Ga naar meest recente reactie

keramiekske

Keramiekske

Hallo, kan iemand mij raad geven? Heel het grasveld wordt ondergraven door engerlingen. Heeft er iemand een goed resultaat met een bestrijding? Het gaat over een oppervlakte van 2000 m² dus met kippetjes zal het niet lukken, met aaltjes is dit onbetaalbaar. Wat denken jullie? En nu zitten ze er nog volop, ik heb dit gemerkt bij het afsteken van een deel grasmat voor beplanting. Kan ik, nu de bodem nog warm is en de engerlingen nog aktief zijn (en dat zijn ze), nog een behandeling starten? Of is er niets te doen tegen deze beetjes, heel de buurt heeft er last van We beluchten telkens in het voorjaar, bemesten 3 x, dus daar zal het niet aan liggen.
zondag 13 november 2011 - 20:28
Tuinman65

Tuinman65

Een plaag van engerlingen heeft niks te maken met goed of slecht onderhoud.
Wij hebben zeer goede resultaten met PROVADO GARDEN GAZON INSECT van Bayer.
De uiterste maand van toepassing is september maar door het uitzonderlijke najaar en vermits ze nog actief zijn gaat het misschien nog wel lukken.
Ik zou zeggen, probeer eens de kleinste verpakking op een stukje gazon en wacht het resultaat af.
Hou je ons op de hoogte?
zondag 13 november 2011 - 23:24
Pieter2

Pieter2

Mijn ervaring met engerlingen een paar jaar geleden, door een opblaaszwembad te plaatsen waardoor het gras kapot ging. Jaar nadien zat dat stuk vol engerlingen. Nu eigenlijk niets meer, niets aan gedaan, gras had zich hersteld.

Is het lang geleden dat je nog gekalkt hebt. Want je zegt dat je 3x per jaar mest (wat al veel is), als je grond te zuur is doet de voeding niets af. En een slecht onderhouden gazon is natuurlijk meer vatbaar voor plagen dan een gezonde gazon.
maandag 14 november 2011 - 19:25
Tuinman65

Tuinman65

Dat is zever Pieter. Ben je daar weer met die kalk.
Erger vind ik dat vraagsteller niet eens reageert. Op andere forums wordt dat ook stilaan iets waar mensen zich gaan aan ergeren.
dinsdag 15 november 2011 - 00:07
keramiekske

Keramiekske

Hallo, ik ben hier hoor, het zijn niet allemaal dezelfde mensen. Ik ben volop bezig in mijn tuin een stuk gras weg te nemen omdat daar siergrassen komen. Mooi rond het terras en het is daar dat ik die engerlingen heb gezien. Dit jaar heb ik het product van Bayer geprobeerd. Het gras ligt er wel redelijk bij, niet heel mooi, maar toch te doen. Er zitten verschillende groottes van engerlingen in, dus ik zal er nog niet vanaf zijn. Zou ik niet beter wachten tot in de komende lente om te behandelen want vanaf nu gaan ze dieper kruipen voor de vorst? Ik heb een paar jaren geleden eens een product gekocht op basis van daslook, voor de oppervlakte hier heb ik 300 euro betaald, mijn gras heeft lang gestonken, en dat product moest ik elk jaar opnieuw? Maar dat is te veel geld voor mij, vandaar ik op zoek ga naar een alternatief. Die aaltjes, daar heb ik ook niet veel goeds van gehoord, voor kleine oppervlaktes zou ik ze wel gebruiken, maar terug: het kost ook veel. Ik denk van eens te veranderen van meststof, wie weet zitten de eitjes van die engerlingen daar niet in, verkoopt he? Met wat bemesten jullie? Ik heb bemest met "starter", "onderhoud" van Aveve, de gewone. En ik denk dat het daarvan komt. Veel groetjes en indien ik niet dadelijk antwoord, zal het vanavond zijn want ik ga eens voortdoen met graszoden afsteken (eerder afrollen). Er is wel iets mijn hond vindt deze engerlingen een lekkernij, ze gromde zelfs als ik in de weg stond (haha....), kippen zouden ze ook wel lusten, maar dan heb ik de hond en de vos die wel een kip lust. Bedankt allemaal en ik hou jullie op de hoogte.
dinsdag 15 november 2011 - 09:32
Tuinman65

Tuinman65

Sorry dat ik gisteren wat onvriendelijk was, ook aan Pieter.
Beste periode van toepassing is natuurlijk het voorjaar (mei-juni).
Dat er eitjes in de meststoffen zouden zitten, nee dat kan niet.
Wij bemesten onze gazons steevast met Floranid permanent van Compo, einde maart, juni en begin september. Kalken alleen maar als de ph onder de 6 zakt.
Maar met de toestand van het gras heeft het niks te maken.
Wij onderhouden een golfterreintje met 1,5 ha gras. De grond onder de greens wordt jaarlijks onderzocht door de bodemkundige dienst, de rest om de 2 jaar.
We bemesten dan zeer gericht volgens hun aanwijzingen met enkelvoudige meststoffen omdat het fosforgehalte zeker hoog genoeg is. De ph moeten we daar zelfs naar beneden halen vermits het grondwater waarmee gesproeid wordt een ph heeft van 8. Zeer raar in de kempen, maar wel van 120 meter diep.
Zowel greens als de rest liggen er prima bij.
Dit om aan te tonen dat een perfekt verzorgd gazon ook last kan hebben van engerlingen want ze zijn daar ieder jaar weer. En dan de kraaien die daar op af komen.

Bij behandeling met garden gazon insect zeer nauwkeurig de gebruiksaanwijzing volgen. Is heel belangrijk.
dinsdag 15 november 2011 - 19:10
keramiekske

Keramiekske

Bedankt. Wij hebben ook een beregening, enkel als het lange tijd droog is, het gras blijft dan groen en de planten hebben er ook deugd van. De plaatsen waar ik gespit heb, heb ik met dit product van Baeyer Garden gazon insect behandeld. Maar volgend jaar ga ik er zeker werk van maken, ook ga ik eens een bodemonderzoek laten doen. Hier is het een mengeling van opgevoerde grond, maar misschien toch eens veranderen van meststof. Om niet de grote massa grasmaaisel te hebben, ben ik al een tijdje overgeschakeld naar een meststof die niet "een boost" geeft om dan na een maand te verslappen. De starter en onderhoud van Aveve was daar prima voor. En eigenlijk is het na de verandering van meststof begonnen met de engerlingen. Dus volgend jaar in mei ga ik eerst een bodemonderzoek laten doen en dan de behandeling tegen engerlingen. Maar nu ..... de eerste winterprik, ik zal vandaag niet moeten verder spitten. Dan maar lekker binnen blijven
woensdag 16 november 2011 - 10:12
vloeiende

Vloeiende

Bodemontleding beter nu laten doen,indien er gekalkt diet te worden gebeurt dit beter juist voor de winter. Gelijk welk product dat je gebruikt of het nu aaltjes zijn(waarmee ik zeer goed resultaat heb) of andere altijd goed de gebruiksaanwijzing lezen maar ook zo uitvoeren. Indien er veel water gevraagd wordt voor, tijdens of na de toediening van een product is dat ook zeer belangrijk (vooral bij aaltjes)
donderdag 17 november 2011 - 18:05
keramiekske

Keramiekske

Oke, ik ga dat zo doen. Wij hebben nog nooit gekalkt, hebben geen mos, maar ik ga toch eens een bodenstaal nemen en laten nakijken. Nog een vraagje over die aaltjes, moet dit elk jaar opnieuw? Kan je die ook sproeien of is het beter gieten? Veel groetjes.
zondag 20 november 2011 - 23:04
dendrodan

Dendrodan

Ik dacht dat die aaltjes bleven totdat er geen engerlingen meer zitten.
En ja de honden vinden het een lekkernij ook die 3 van ons. Als ik er in de border vind leg ik ze in een potje en dan komen de merels ze op eten. Het koppeltje dat er bij ons rond vliegt kent dit al goed. Zit ik alleen in de tuin bezig zonder dat de kids of honden er rondlopen dan komen ze tot op minder dan een halve meter van mij de engerlingen uit het potje halen.
Maar onze 2 yorken dat zijn echte killers op alles wat in de tuin vliegt vliegen ze naar, met de bedoeling het te doden.
Mijn kruising jack russel x terrier zit alleen achter de ratten en muizen en poezen
woensdag 14 december 2011 - 12:58
keramiekske

Keramiekske

Hallo, ik ben nog niet van de engerlingen af (eigenlijk heb ik er nog niets voor gedaan omdat het te laat op het jaar is). De engerlingen zitten er nog volop en het gras lijkt nu pas er onder te lijden, laatst zaten er zeker 20 bosduiven te pikken, ze kunnen er maar deugd van gehad hebben. Ik ben van plan van eerst een bodemonderzoek te laten doen, dan in het voorjaar te verticuteren en bij de bemesting al een behandeling tegen de engerlingen te starten, maar ik ga eerst kijken of ze al ontdooid zijn, zoniet wacht ik tot in juni. Verleden jaar had ik veel van dat zwart mos, algen, nu die engerlingen. Ik ga dit jaar toch eens een andere meststof geven. En ik lees hier dat de honden het allemaal een lekkernij vinden, de mijne vond mijn ma een lekkernij deze middag, hij sprong naar haar en beet in haar arm. Gelukkig maar een blauw plek, maar daar zijn we toch van geschrokken Onze hond houdt niet van kleine kinderen, maar normaal bijt hij niet, maar nu toch? Ik ga dat proberen nog eens uit te lokken en haar dan op haar plaats leggen, maar je betrouwt hem toch niet meer, raar gedrag
woensdag 14 december 2011 - 18:35
Tuinman65

Tuinman65

In Nederland is mogelijk een virus op engerlingen ontdekt waardoor die sterven.
Misschien is er dan toch een virus die nuttig is.
Een viroloog zal dit verder onderzoeken.


donderdag 15 december 2011 - 17:04
WimCap

WimCap

als je gazon plekken vertoont, is het dan raadzaam om het hele gazon te behandelen of enkel op en rondom de plekken?
zondag 18 september 2016 - 17:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon