menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klaver en mos in gazon

Ga naar meest recente reactie

corrielat

Corrielat

Hallo tuinkenners.

Na twee jaar terug in mijn eigen huisje,
nu komt het,
twee jaar geen onderhoud gepleegd aan mijn gazon,
Maar nu kan/mag ik het proberen weer op te knappen.
Alleen HOE?????????

Mijn gazon is niet bemest, geen kalk gestrooid en ook niet gevertikuteerd,

waar moet ik mee beginnen?

HELP aub
vrijdag 21 oktober 2011 - 16:07
Tuinman65

Tuinman65

Veel kan je nu niet meer doen.
Als het te lang staat zou ik het nog een keer maaien.
De Ph van de grond controleren en wanneer deze lager is dan 6 nu kalk strooien. Anders niet.
Einde maart/begin april maaien, verticuteren en bemesten. Indien nodig meststof met een onkruidbestrijder.
Verder de normale verzorging van een gazon.
vrijdag 21 oktober 2011 - 19:24
Rita1960

Rita1960

Corrielat..

hoe is de toestand van het gazon op dit moment???

alleen te lang gras - dan maaien- en welke onkruiden zitten er in??

mss, foto.

groetjes,

Rita

vrijdag 21 oktober 2011 - 22:14
corrielat

Corrielat

vroeger haalde ik het klaver handmatig weg,
nu is het één groot klaverveld,
ik wil eigenlijk geen gif spuiten,
maar door het klaver er met een vork uit te trekken blijven er gaten in het gazon,
bijzaaien? of is het daar te koud voor?

kalk strooien ga ik ook doen, om het mos te verwijderen,
vrijdag 21 oktober 2011 - 23:56
Rita1960

Rita1960

voor het zaaien van gras is het nu te laat. beter in het voorjaar doen.
en kalk strooien kan nog.
't ja en geen gif.. dan met de hand verwijderen



zaterdag 22 oktober 2011 - 09:07
Polleke1515

Polleke1515

Eerst proficiat met jou huisje !!!! Verder zou ik me nu niet al te veel zorgen maken om het gazon - wat nu nog kan is een flinke maaibeurt geven maar niet te kort he ( hoogste , bijna hoogste stand grasmaaier ) dan kijken hoe het er dan uitziet - is het schraal weinig levend ???? kan je kiezen of een najaars behandeling ( meststof - kalk ) of een dun laagje compost uitharken.
Zo heb je dan toch al iets voorsprong voor het voorjaar en met deze temperatuur deze week ist nog prima te doen .

Succes
maandag 24 oktober 2011 - 22:08
azrael

Azrael

Hallo,

Met dit goede weer kan je nog gerust maaien en vervolgens verticuteren, ik doe dit elk najaar. Vervolgens strooi ik wat kalk en het grasplein komt steeds mooi de winter door.
maandag 24 oktober 2011 - 22:11
corrielat

Corrielat

verticuteren?

ga ik doen..

mogen er nu nog gedroogde koemestkorriels gestrooid worden?

mag het tegelijk met de kalk?
maandag 24 oktober 2011 - 23:05
Tuinman65

Tuinman65

Verticuteren zou ik nu niet meer doen. Het gras herstelt zich niet meer.
En koemestkorrels samen met kalk mag niet.
dinsdag 25 oktober 2011 - 19:01
corrielat

Corrielat

Hallo tuinman,

wat kan ik het beste doen,
kalk of koemestkorrels?
allebei is nodig.
dinsdag 25 oktober 2011 - 20:19
Rita1960

Rita1960

najaar kalk,
voorjaar koemestkorrels..

dinsdag 25 oktober 2011 - 20:35
corrielat

Corrielat

Allemaal bedankt voor jullie tips
dinsdag 25 oktober 2011 - 22:21
LOBU

LOBU

In het voorjaar topdressen en doorzaaien kan ook al hel wat problemen oplossen. Desgewenst beluchten voor het topdressen.
dinsdag 1 november 2011 - 14:43
corrielat

Corrielat

Hoi Lobu,

wat is topdressen? nooit van gehoord,
is dat misschien wat wij verticuteren noemen?
dinsdag 1 november 2011 - 15:48
LOBU

LOBU

Hey Corrielat,

Topdressen wordt meestal toegepast na het beluchten, maar dit hoeft niet per sé, het kan ook gewoon bovenop een bestaand gazon, je moet dan wel zo veel mogelijk niet verteerd organisch materiaal verwijderen alvorens te beginnen (gaat het makkelijkst door te verticuteren) en het gazon goed kort maaien.
Het beluchten is het prikken van gaatjes (is niet gelijk aan verticuteren, dit is het uitkammen van het gazon). Dit kan zowel manueel als met een beluchtingsmachine (machine ter grootte van een grasmaaier die holle pinnen in de grond slaat/duwt en zo gaatjes maakt). Nadat het gazon vol gaatjes werd geprikt moet je de overtollige aarde die door de machine naar boven werd gebracht eerst verwijderen.
Topdressen is het terug opvullen van de gaatjes of het aanbrengen van een fijne bovenlaag tussen het gras (die dan tevens kleine oneffenheden wegwerkt) met een mengsel van 2 delen grof zand (bv rijnzand 0/3) en 1 deel potgrond en eventueel een beetje graszaad op kleigrond of 2 delen tuinaarde en 1 deel potgrond en ev. graszaad op zandgrond en dit met een groffe keerborstel. Als tuinaarde kan je de aarde die je hebt verwijderd hergebruiken.
Je mengsel moet wel goed droog zijn, anders kan je het niet inborstelen.
Buiten zand, tuinaarde, potgrond en graszaad kan je nog andere dingen toevoegen aan het mengsel, zoals lavagruis, perliet, bentonietkorrels, organische meststof met bacteriën/schimmels of andere nuttige bodemorganismen, ... afhankelijk van wat jouw grond nog zou kunnen gebruiken en je grasmat beter kan doen groeien.
Opgelet, als je dit regelmatig doet kan je grasmat zo dicht worden dat het moeilijk wordt om nog met een cirkelmaaier te maaien, een kooimaaier is hier meer geschikt.
Op deze manier worden de putting greens op golfterreinen en de Croquet-veldjes vrijgehouden van putjes en zeer dichtbegroeid met gras gehouden/gemaakt.

Sommige leveranciers van substraten verkopen kant en klare topdressing in big bags, mini-bigbags of losgestort, maar ik vind dat je toch beter een samenstelling op maat van jouw tuin kan maken (gewoon in een kruiwagen of zelfs in een betonmolen)
dinsdag 1 november 2011 - 17:17
corrielat

Corrielat

Poeh,

Dat wordt werken in het voorjaar.
wat zullen mijn ouwe knoken kraken,
Bedankt Lobu voor de goede tips

groetjes Corrielat
dinsdag 1 november 2011 - 18:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon