menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bruine sprieten in gazon na maaien

Ga naar meest recente reactie

bemsn

Bemsn

Enkele maanden geleden lieten we graszoden leggen. Alles ging goed tot we een weekje op reis gingen (zoden lagen er toen een dikke maand). Bij terugkomst bleek het gras zo'n 20cm hoog te staan (en was mooi donkergroen). Ik heb toen nog 1 week moeten wachten vooraleer ik het kon maaien (elke dag regen). Na maaien bleek het onderste deel van het gazon nogal bruin te zijn (vermoedelijk wat verstikt?). Nu zo'n 2 maand later is het gazon nog steeds niet hersteld. Ik heb het steeds op de hoogste stand gemaaid, behalve de laatste keer (zie foto) op de op 1 na hoogste stand. Wat doe ik best om dit gazon te redden? Maaien op een nog lagere stand zodat het nog meer kan verluchten? Ik heb ondertussen een 2-tal weken geleden organische meststof gebruikt maar voorlopig niet veel betering.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 27 september 2011 - 15:47
Pieter2

Pieter2

Hey,

Ik zie enkel dode grassprietjes, maar voor de rest ziet de gazon er toch goed uit? Misschien moet je eens verticuteren zodat je alle dode delen eruit haalt.

dinsdag 27 september 2011 - 19:37
Tuinman65

Tuinman65

Maai gewoon iedere keer een standje lager en alles komt goed.
Meststoffen zonder regen of besproeien werken met dit weer niet.
Vooral niet verticuteren, is voor niks nodig.
En waarom niet maaien bij regen? Moeten wij zo vaak doen.
dinsdag 27 september 2011 - 23:17
bemsn

Bemsn

Vandaag m'n gazon nog eens gemaaid. Alles terug op stand 4 behalve 2 rijen welke ik op stand 3 afgereden heb. Hieronder het resultaat. Rechts stand 4, links 3. Uit die 2 rijen kwam ook enorm veel uitgedroogd gras. Hopeloos geval? Of alles op stand 3 maaien...?

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 28 september 2011 - 19:39
bemsn

Bemsn

Correctie, uiteraard links stand 4, rechts stand 3
woensdag 28 september 2011 - 19:44
renate67

Renate67

niks hopeloos er een keer goed met de grashark/bladhark erover en dan na 2 dagen nog eens kijken (direct erna ziet het er niet beer uit)
woensdag 28 september 2011 - 23:50
bemsn

Bemsn

Nog een extra fotootje, closeup van stand 3 gedeelte...

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 29 september 2011 - 11:18
DD54

DD54

Ik heb gelijkaardig probleem. Ik woon in de Kempen, droge grond dus. Mijn gras is verdord na één dag zon erop, en ik maai zeker niet te kort. Kan ik mijn bodem niet verrijken met iets dat het water langer vasthoudt??
dinsdag 29 mei 2018 - 12:21
remoras

Remoras

Ik heb net dit besteld: https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/2593/schaduw-en-zon-1-kg-graszaad

Schijnt langere wortels te hebben die beter tegen droogte kunnen. Is wel geen oplossing op korte termijn.
Je kan ook grondverbeteraar voor gazon strooien.
dinsdag 29 mei 2018 - 22:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon