menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeischaren slijpen

Ga naar meest recente reactie

Wannus

Wannus

Dag
Met wat slijp ik het best een snoeischaar .
Ik heb echter wel ervaring van slijpen en afwetten
in mijn vorig werk .
Maar een snoeischaar heb ik nog nooit geslepen .
Ik zie dat er verschillende apparaatjes bestaan hiervoor .
Wat zou je me aanraden ?
En zijn ze gemakkelijk te vinden hier in Belgie.
Gr
dinsdag 20 september 2011 - 10:47
xerofyt

Xerofyt

url verwijderd

Groet,
Xerofyt
dinsdag 20 september 2011 - 11:45
Mandy

Mandy

Lein, ik gebruik mijn snoeischaar zoveel dat binnen het jaar deze totaal op is... ik hoef hem niet te laten slijpen.....

Ik durf ook geen duurdere te kopen omdat ik bang ben dat deze toch ook niet veel langer zal mee gaan.......
dinsdag 20 september 2011 - 22:50
iecee

Iecee

mijn felco is bijna 20 jaar
ik haal hem uit elkaar en gebruik een heel fijn wetsteentje

fiscars is ook een geweldig merk, een echte aanrader gaat een leven lang mee
professionals gebruiken bijna altijd felco
nieuwe messen en veren los te koop
dinsdag 20 september 2011 - 23:16
Mandy

Mandy

Een felco is , geloof ik, wel over de E50,- is het niet?
dinsdag 20 september 2011 - 23:45
Mandy

Mandy

Moet ik volgend jaar ook maar eens gaan sparen voor zo eentje..... zucht.... ook dat nog..... Heb zojuist vandaag mijn snoeischaartje vernield..... te dikke takken waarschijnlijk..... Ik knip zo ontzettend veel...... uren per week......en laat ik ze niet liggen ergens ( in het bos onder de bladeren of zo ) dan breken ze ...of bij de veer of juist daarboven.......

Waar haal je zo'n wetsteentje eigenlijk???? Zal me die kunst misschien ook een eigen moeten gaan maken.....
woensdag 21 september 2011 - 08:06
iecee

Iecee

hé mandy als je ze toch ergens in je tuin laat liggen kan je beter ieder jaar een nieuwe kopen maar een goeie breekt niet .
aldi verkoopt ieder jaar snoeischaren met een hefboomsysteem voor dikke takken en een slijpsteentje erbij ,je moet dan twee of drie keer knippen voor je tak door is maar je kan er alleen dikke takken mee knippen
woensdag 21 september 2011 - 09:26
iecee

Iecee

de meeste snoeischaren zijn zijn gemaakt om uit elkaar te halen, een keer schoon te maken en te olieen en is heel simpel
maar voor te slijpen hoef je hem niet uit elkaar te halen
en ik heb vorig jaar een grote takkengardena schaar gekocht en die brak gewoon af
woensdag 21 september 2011 - 10:36
Wannus

Wannus

Ik heb hier een spuitbus WD 40 ,
Is dat ook goed om snoeischaren te olieen .
woensdag 21 september 2011 - 11:05
satomi

Satomi

Ik heb vanwege studie en werk meteen een Felco gekocht zo'n 15 jaar geleden. Naar mijn mening toch het beste; bijna alle onderdelen zijn los verkrijgbaar en je kunt ze gewoon bij de boerenbond bestellen. Ik kijk eerst even op de site van Felco naar de prijs. Zo heb ik daar ook een slijpsteen gevonden waarmee je gewoon uit de hand kunt slijpen zonder het mes te verwijderen.

De prijs is natuurlijk stevig, maar als je vergelijkt tussen een Felco (die een heel leven lang mee kan gaan) en de goedkopere snoeischaren die bij veel mensen na een paar seizoenen kapot zijn, dan is de keus voor mij snel gemaakt.





woensdag 21 september 2011 - 12:06
iecee

Iecee

wannes geweldig spul om snoeischaren te slijpen

en snoeischaren kan je na elk intensief gebruik best even slijpen
er is vast wel ergens een filmpje op internet waar ze voordoen hoe het moet
de binnekant niet slijpen !! alleen de buitenkant.
woensdag 21 september 2011 - 13:32
iecee

Iecee

gevonden
kijk op pagina 6

http://www.felco.com/assets/pdf/FELCO%20200A-50_NL.pdf

felco heeft ook vrouwenscharen!!!
woensdag 21 september 2011 - 13:43
Mandy

Mandy

Heb dat alles gelezen....ik maak hem altijd goed schoon na gebruik en ik gebruik ook af en toe die olie maar zelf demonteren.....?? Ik weet niet of ik DAT zou durven..... je weet wel... er blijft vast en zeker een schroefje over.....
dinsdag 27 september 2011 - 08:40
Polleke1515

Polleke1515

Merkwaardig dat jullie met z!n allen aan het slijpen gaan ???????
Is er dan meer dan takjes mee gesnoeid ?????

Een ferme poetsbeurt is meer dan voldoende - en dat is - eerst een emmertje met Dethol ( geutje ) in voor ontsmeting - afdrogen - reinigen met heel fijn scheurpapier - blijk die dan minder scherp effe met de wetsteen over gaan en dan ja hoo die W40 of andere kruipolie met mate en weg bergen .

Succes
dinsdag 11 oktober 2011 - 20:39
Juelz

Juelz

Felco is duur, maar vrijwel alles is vervangbaar ervan.
en hij hoeft bijna nooit geslepen te worden, en je kunt er ook kleine ijzerdraden mee knippen.
althans bij diegene die ik heb zonder dat het mes beschadigd raakt.

zondag 16 oktober 2011 - 11:53
iecee

Iecee

Antwoord op 16/10/2011 om 11:53
Felco is duur, maar vrijwel alles is vervangbaar ervan.
en hij hoeft bijna nooit geslepen te worden, en je kunt er ook kleine ijzerdraden mee knippen.
althans bij diegene die ik heb zonder dat het mes beschadigd raakt.


op alle felco"s zit een oogje waar je ijzerdraad mee kan knippen
maar ALLEEN OP DIE PLEK beneden aan je mesgedeelte dus knip niet zomaar ijzerdraad met je felco..... eerst goed kijken waar de ijzerdraadknipper zit
zondag 16 oktober 2011 - 17:15
deHaan

DeHaan

Ik gebruik voor mijn werk een Felco.
Ik knip alles wat tussen de messen past, heb hem altijd bij me.
Ben er beslist niet zuinig op, gaat ondanks dat, jaren mee.
De gesmede aluminium handvaten zit trouwens levenslange garantie op.

Heb trouwens ook nog een freunde leggen van 46 jaar oud, heeft ook veel meegemaakt.

Fiscars is een snoeischaar wat ook goed moet zijn.
Heb hier een stoksnoeischaar van, wat op een hoogte van 6 meter, zonder problemen, duimdikke takken knipt.

Ik slijp ze nooit en vervang zelden een onderdeel.
dinsdag 18 oktober 2011 - 18:29
mrzilza

Mrzilza

beste wannus,

uiteraard moet je de snoeischaar slijpen waarom kom ik zo op. dit kan op verschillende manieren maar door alle jaren heen in professioneel gebruik vind ik zelf de kleine wetsteen het makkelijkste
felco maar een steen die heet : felco 902 deze is ook vrij simpel te kopen via internet op een felco handelaar.

nu even terug komen op tuinkenners die er bal verstand van hebben om te zeggen ik slijp nooit. lekkere tuinkenner ben je dan. de reden waarom ik dit aanval is dit. hoe mooier en schooner je snijwond is des te beter je plant kan herstellen van een knipbeurt. slijp je de schaar nooit. zijn er twee vervelende factoren 1. de plant heeft een moeilijker herstel proces omdat hij gekneusd is en niet mooi word geknip.(zelfde als wij mensen die naar de art gaan die of een zaag gebruik voor een operatie of een scherp mooi mes). en 2 hoe dom kan je zijn om jezelf het je lekker zwaarder te maken door een bot mes op je schaar te hebben.

ik ben nu al meer als 35 jaar hovenier en heb al 15 jaar de zelfde felco2 op zak die met weer en wind zand en grond door alle takken heen knip van elk formaat. maar nooit een onderdeel heb hoeven te vervangen. 1x per maand de spuit wd40 erover als die bot word even 2 minuten slijpen en om het half jaar haal ik hem uit elkaar haal al het oude vet eruit en stop wat nieuw vet in de plaats daarvoor en zie het resultaat van een soepele snoeischaar waarvan de planten ook vrolijk worden.

groetjes zilza
zondag 11 december 2011 - 23:19
Boerke

Boerke

Gebruik ook een Felco. Zo vader zo zoon,begrijp je. Heb ze al meer dan 20 jaar. OK,kost wat meer maar als ik ieder jaar(zoals sommigen hier schrijven) een nieuwe moet kopen dan komt die Felco toch goedkoper uit denk ik.
Onderhoud : zoals iedereen hier schrijft. Gemakkelijk te openen,afkuisen en met een wetsteentje eens over de snijvlakken gaan. Een beetje olie erop en we kunnen weer beginnen. Hoe dikwijls heb ik dit al gedaan? Dat kan ik op mijn één hand tellen.
Ik heb dit jaar een nieuwe gekregen van onze zoon en ik heb ze zelfs nog niet uit de verpakking gehaald. Maar niet getreurd,ze zal er wel uitkomen.
zaterdag 17 december 2011 - 12:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon