menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanleg border naast oprit

Ga naar meest recente reactie

Ginovv

Ginovv

Ik zou graag de border naast de oprit herbeplanten. Ik ben op zoek naar een niet te strakke border met vaste planten of struiken die niet te veel onderhoud vergen en vrij laag blijven.
De afstand is een tiental meter lang en een 1.3 meter breed. Achterzijde zijn coniferen.
Alle tips zijn welkom.

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 16 september 2011 - 16:55
vulk

Vulk

Hoe is de border georiënteerd?
vrijdag 16 september 2011 - 18:01
Ginovv

Ginovv

De border is gericht op het zuiden, dus de zonnekant (als ze schijnt)
vrijdag 16 september 2011 - 18:12
renate67

Renate67

Kies in ieder geval planten die goed tegen droogte kunnen en verwacht niet dat je vlak tegen de conifeer planten goed kan laten groeien, vlak bij een conifeerhaag is de grond bijna altijd erg droog.
Je zou een aantal vaste planten die je mooi vindt kunnen kiezen en dan bij voorkeur die mooie pollen vormen zonder echt te woekeren (lavendel, sedum, phlox, lupine, gebroken hartje, herfstaster, vrouwenmantel, hemerocallis=daglelie).
Let ook op verschillende bloeitijden!! denk ook aan verschillende bladvormen en bladkleuren)
Je kan ook denken aan langzaam groeiende kleine struiken (bv skimea, azalea, hortensia macrophilla)
Vooraan zou je ook lage planten kunnen zetten (kruipend gipskruid en steenanjer houden van droogte).
Denk ook aan voorjaarsbolletjes die geschikt zijn voor verwildering
Het is denk ik wel mooi om de planten die je gekozen hebt op de lengte een paar keer terug te laten komen evt in verschillende kleuren.
Renate
vrijdag 16 september 2011 - 19:34
sunjet

Sunjet

als u een strakke bodem wild
lavendel omboord met een buxus haagje
en tussen de lavendel een paar
rozen op stam sneeuwitjes
en een photinia struikje
wat kleur in de winter en bloei in de zomer
groeten sunjet
zondag 25 september 2011 - 21:50
Ginovv

Ginovv

Heb intussen gekozen voor enkele struiken photinia met daartussen pieris. Voor de lage begroeiing in schuin verband lavendel afwisselend met penissetum. Zo staat alles min of meer in driehoeken. De overblijvende hoeken worden ingevuld met waldsteinia.

Nu hopen op een goed resultaat volgend jaar.
zondag 2 oktober 2011 - 20:27
teun73

Teun73

idereen denk aan buxus maar een haag van rozemarijn is mooi en kan je nog gebruiken in de keuken en een paar plantjes thijm is ook mooi
zondag 2 oktober 2011 - 21:47
christinedewilde

Christinedewilde

Voor mijn borderplanten ga ik altijd naar vaste planten kwekerij Guido Van de Steen te Wetteren - Massemen.

Hij heeft een enorme keuze (in totaal 3.500 soorten), je kan zijn website bekijken: URL GEBLOKKEERD of je kan de kwekerij bezoeken (als particulier alleen op zaterdag - openingsuren vind je op de website).

Echt de moeite waard (ik zet er een fotootje bij dat ik uit zijn e-mail heb gehaald).

Succes.

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 2 november 2011 - 16:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon