menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Siergrassen compartimenteren met buxus

clarissk

Clarissk

Ik wil een deel van de tuin (langs de zijkant van m'n woning) beplanten met siergrassen. Het betreft een strook van 3x8m. Ik denk eraan de siergrassen in drie delen te compartimenteren met buxushaagjes. Zo blijft alles mooi binnen de perken en kunnen de siergrassen niet gaan woekeren. Is dit een goed idee of gaan de siergrassen de buxushaagjes overwoekeren ? Heeft iemand hieromtrent een mening ? Alvast bedankt
zondag 11 september 2011 - 20:37
Eniavaswen

Eniavaswen

Buxushaagjes gaan niet helpen tegen woekerende planten. Wortels kunnen overal doorgroeien en kan je beter afschermen met een rhizomenbegrenzer.
Anderzijds gaan ook lang niet alle grassen woekeren. De meeste zijn gewoon polvormend en gaan mettertijd een grotere pol vormen, maar niet 'op wandel gaan'. Die laatste eigenschap vind je meer bij bamboes. Daar is het wel heel belangrijk om te informeren of ze al dan niet woekeren.
Ikzelf zou geen buxus rond siergrassen zetten, want ik vind siergrssen op zich al vrij strak, maar da's natuurlijk een kwestie van smaak.
maandag 12 september 2011 - 12:27
Pieter2

Pieter2

Als je bijvoorbeeld Pennisetum, Molinia,... gebruikt die woekeren niet. Inderdaad zijn siergrassen al strak genoeg en mijn persoonlijk smaak gaat nooit naar buxus. Buxus is ouderwets, bijna iedereen heeft strakgeschoren buxushaagjes in de tuin (meestal aangelegd in 2000 tot 2010). Mensen doen elkaar na, we zijn dan ook 'kuddedieren' (huisje, tuinje, kindje).

Wat ik wel graag gebruik zijn buxusbolletjes, een groep van buxus bij elkaar, of een megagrote ongesnoeide buxus (die je vaak in heel oude tuinen vindt). Daarbij is buxus ook nog een goede voedselbron voor bijen in het voorjaar, maar niemand kent de bloei van buxus.

maandag 12 september 2011 - 18:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon