menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sparrenstammen als brandhout

Ga naar meest recente reactie

miake

Miake

We zijn bezig met het verwijderen van een oude sparrenhaag. We verwijderen de groene naalden en zagen de stammen als brandhout. We zouden ze natuurlijk een lange tijd laten drogen. Er zijn ons reeds opmerkingen gemaakt of er niet te veel hars inzit. Onze vraag nu : Zijn die stammen geschikt als brandhout ?
donderdag 25 augustus 2011 - 09:29
Pieter2

Pieter2

Het is niet het beste brandhout maar je kunt ze perfect stoken

donderdag 25 augustus 2011 - 10:35
Gehenna

Gehenna

Als ik me goed herinner (lang geleden) zei de schouwveger dat we zoveel aanslag hadden door sparren te gebruiken.
Je zou dus sneller je schouw moeten laten schoonmaken dan met ander hout.

Is er iemand die weet of dit klopt?
donderdag 25 augustus 2011 - 10:54
daggie01

Daggie01

Gehenna je hebt hel helemaal goed

je kan het zeker opfikken in je kachel ,maar je krijgt heel veel aanslag
En als je een schoorsteenbrand krijgt blijft het heel lang nafikken
dus ik zou zeggen gewoon buiten een leuk kampvuurtje maken bij lekker weer savonds
wij hebben een houtgestookte cv ketel en wij gebruiken het echt niet
veel te veel risico
donderdag 25 augustus 2011 - 11:34
deHaan

DeHaan

Als de spar een Thuja is, dan is het goed te stoken.
donderdag 25 augustus 2011 - 18:02
Gehenna

Gehenna

In België planten ze ook nogal dikwijls sparren aan als haagconifeer die men dan begint te snoeien (dunner maken) omdat die dingen ook in de breedte groeien zodat de lelijke bruin verdorde binnenkant goed zichtbaar is en hun meestal kleine stadstuintje op geen bal meer trekt maar ach, de metershoge bovenkant is nog mooi groen

donderdag 25 augustus 2011 - 22:31
Pieter2

Pieter2

Sparren/haagconiferen/noem het hoe je wilt. Dat is allemaal jaren 70-80-90. Denk maar aan de typische illegale vakantiehuisjes in de Limburgse beekvalleien etc. Iemand die nu nog een Thuja of andere haagconifeer (excl. Taxus) plant is ouderwets bezig en het ziet niet uit. En door gebrek aan snoeikennis te dikke en dorre hagen. Je ziet nu nog mensen die hun Thuja pas na enkele jaren na aanplant voor het eerst snoeien, fout bezig. Mijn gedacht van coniferen. Dit loopt van het onderwerp af sorry
donderdag 25 augustus 2011 - 22:40
Gehenna

Gehenna

Topics lopen dikwijls van het onderwerp af maar we steken er toch wat van op.
Dat van die vakantiehuisjes bijvoorbeeld, had ik totaal geen weet van.
En een thuja ... wat is dat precies? Eens gegoogeld en dat weet ik ook weer, een conifeertjen
De fik in die dingen, is mijn gedacht. Moest verboden worden om aan te planten in tuinen van rijhuizen

Een vraagje: Wat doe jij in feite aan de grond nadat ze verwijderd zijn? Moet die verrijkt worden met compost of zo?

(weer off topic, sorrrry)
vrijdag 26 augustus 2011 - 09:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon