menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ideetjes tuinontwerp

Ga naar meest recente reactie

karenvds1

Karenvds1

Hallo, ik ben nieuw hier op dit forum! Ik kom altijd wel eens een kijkje nemen, maar de eerste keer dat ik ook zelf iets post ...
Ik heb bijna 5 jaar geleden met mijn vriend een huis gekocht, 3 jaar verbouwd en het huis zelf is min of meer in orde (voor hoever een huis echt in orde kan zijn )
Nu wordt het tijd om onze tuin te gaan aanpakken.

Mijn vriend en ik zitten beiden graag buiten, toch hebben we niet meteen groene vingers jammer genoeg! Ik wou dat dat anders was maar helaas.
Ik ben volop aan het nadenken over de inrichting van onze tuin, maar ik heb echt geen idee hoe ik hieraan moet beginnen! (inrichten, welke bloemen, planten, onderhoud,…)
Ik zou het erg leuk vinden als iemand mij wat tips of voorbeelden kan geven!!

Wij hebben eigenlijk 2 tuintjes: eentje vóór onze garage en eentje daarachter.
Vooraan wil ik graag een groene, strakke tuin maken (voorkeur van mijn vriend) en achteraan een levendige, gezellige tuin (zie ik dan weer graag)
Tuin staat zuiden-gericht, veel zon

Tuin achter garage: breedte ongeveer 13,5 meter ; lengte +/- 20,5 (zonder schuurtje erbij)
Er staan nu 3 fruitbomen die nog wel verplant kunnen/mogen worden.
tegen het schuurtje staat nu een klimhortensia, tot we een andere schuur hebben, maar dat zal nog even duren

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 13 augustus 2011 - 15:39
karenvds1

Karenvds1

tuin achter garage (met nog ongelooflijk veel rommel

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 13 augustus 2011 - 15:41
karenvds1
zaterdag 13 augustus 2011 - 15:42
karenvds1
zaterdag 13 augustus 2011 - 15:43
karenvds1

Karenvds1

Tuin voor garage: breedte +/- 3-4 meter ; lengte +/- 9 meter
de buxus opzij mag weg, andere planten ook (deze zijn nog maar voorlopig)
Ik zou ook graag iets voor de vogeltjes hebben, omdat we vanuit de keuken op dit tuintje zien

P.S. Ik heb nog veel stekjes van hortensia (paars, rood en wit) war ik in de achtertuin iets mee wil doen!!

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 13 augustus 2011 - 15:44
karenvds1

Karenvds1

voortuin

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 13 augustus 2011 - 15:47
LauraK

LauraK

Hallo Karen,

Allereerst van harte welkom op dit informatieve, gezellige en ietwat verslavende
tuinforum!

Een heerlijk grote tuin hebben jullie daar, en een leuke uitdaging om daar iets naar
je eigen zin en smaak van te maken. Bedenk wel dat je niet alles in één keer af
hoeft te hebben, en bovendien is een tuin ook nooit echt af, en blijf je erin bezig,
maar dat is nu juist het leuke eraan, toch?!

Er is een leuke site waar je allemaal ontwerpen en zo kan bekijken: fijn om daar
ideetjes op te doen. Je kan van alle ontwerpen gewoon kiezen wat je zelf het
meeste aanspreekt, dus combineren is eindeloos mogelijk. Dit is de site:
http://www.tuintekeningen.nl

Ik wens jullie alvast veel tuin(ier)plezier!

Groeten van Laura.
zaterdag 13 augustus 2011 - 15:49
karenvds1

Karenvds1

Hoi Laura,
bedankt voor je snelle antwoord!

Het zal inderdaad nog een hele tijd duren voor onze tuin in orde is
Als hij voorlopig al een beetje gezellig is ben ik al tevreden!

Een leuke site ook! die ga ik allereerst al eens even uitpluizen. Dan kan ik misschien met meer concrete vragen komen aankloppen

Kent er ook iemand een handige site om een tuinontwerp uit te tekenen?

Groetjes,
Karen
zaterdag 13 augustus 2011 - 15:59
LauraK

LauraK

Hallo Karen,

Als je via Google zoekt op tuinontwerp, tuinontwerpen of tuinontwerper kom je
zeker wat sites tegen waar je zelf aan de slag kan met je ontwerp.

Groeten van Laura.
zaterdag 13 augustus 2011 - 17:24
vulk

Vulk

Met zo'n grote tuin kan je alvast veel kanten op!

Wat ik persoonlijk zou doen (en heb ik zelf ook gedaan) is hier veel lezen op het forum. Vind je een plant of indeling leuk, zet die dan even in een lijstje.

Dan zou ik die in een tabel zetten met wat gegevens (standplaats, hoe groot worden ze, wanneer bloeien ze, welk kleur, ....) Dan kan je gaan indelen en zorgen dat je bijna het hele jaar door bloemen en verschillende kleuren in de tuin hebt.

Kijk ook even waar de zon 's avonds zit, eventueel kan je daar een extra terrasje maken.

Langs de schuttingen kan je mooi kleurende en geurende klimplanten plaatsen...

En persoonlijk vind ik dat een mooie (grote) boom in zo'n tuin een serieuze meerwaarde kan geven.

En bekijk ook even de plantengids op de website van tuinadvies.be
donderdag 15 september 2011 - 14:34
Eniavaswen

Eniavaswen

Hey Karen,

Welkom op het forum. Wat je zeker moet doen, is ideetjes stelen met je ogen. Kijk in boeken, tijdschriften, internet, bezoek open tuinen (is meer in het voorjaar en begin van de zomer). Zo krijg je een beter beeld van wat je graag ziet. Maak een lijstje van wat er allemaal in de tuin moet en wat niet. Zoek de sterke en zwakke punten. Als je de tuin indeelt, denk dan ook aan de praktische dingen. Een eetterras in de buurt van de keuken, kruiden niet te ver, composthoop uit het zicht...
Een ontwerpje tekenen vind ik makkelijkst op papier. Gewoon een platte grondje op papier zetten (liefst met juiste afmetingen), paar keer kopiëren en dan schetsjes maken elke keer dat je een ideetje krijgt. Zo zal je je ontwerp zien groeien.
Over planten enzo moet je je in het begin niet te druk maken. Een tuin inrichten, is zoals een huis bouwen. Eerst een plan, dan de muren en tot slot de aankleding.

Veel succes!

Groetjes van je naamgenoot,
Karen
donderdag 15 september 2011 - 15:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon