menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lupine

Ga naar meest recente reactie

ahel1

Ahel1

Ik ben nu al een paar jaar bezig om een mooie bos lupine in mijn tuin te krijgen.
Ik plant er dan 5 en dat gaat goed, maar zoals ieder jaar komt er maar 1 weer terug, en de rest is helemaal weg.
Ik wil nu eens proberen om het zelf te zaaien, wanneer kan ik de zaden er af halen, (van die ene die er is opgekomen) en opnieuw uitzaaien?

alvast bedankt voor jullie antwoorden.
woensdag 13 juli 2011 - 12:27
ahel1

Ahel1

Hoi Lieke, bedankt voor je snelle antwoord, ik ga het proberen, maar denk toch dat ik er volgend jaar weer bij moet kopen omdat er niet zo veel zaden aan zitten.
Heb even een foto gemaakt, het ziet er niet uit , de bladeren zijn ook helemaal opgevreten.
Waar moet ik op letten als ik nieuwe lupinen koop?


alvast bedankt

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 13 juli 2011 - 12:55
cetinel

Cetinel

zijn alle lupinen vast?? ik heb drie plantjes gekregen en die staan nu nog redelijk mooi,meestal knip ik de uitgebloeide bloemen weg....komt ie volgend jaar gewoon terug ? of zal ik ook best zaad overhouden?
woensdag 13 juli 2011 - 13:10
ahel1

Ahel1

Ik haal normaal direct de uitgebloeide bloemen weg, alleen dit jaar niet omdat ik het eens wil proberen om zelf te zaaien.
Heb je veel soorten lupine, en dan bedoel ik niet de kleur maar of bepaalde soorten maar 1 jarig zijn, dan kan het ook dat ik de verkeerde koop.

bedankt voor jullie antwoorden ik word daar veel wijzer van
daar kan ik wat mee.
woensdag 13 juli 2011 - 13:35
deHaan

DeHaan

Lupine wil vooral op natte grond in de winter wel eens wegvallen.
Hij is wel winterhard.
woensdag 13 juli 2011 - 15:53
renate67

Renate67

Lupine is vaste plant maar soms niet heel langlevend.
Mijn mooiste en grootste plant (ze doen het hier prima) is dit jaar na een enorme overdreven eerste bloei is deze plant nu volledig afgestorven(stond er 3 jaar).
Je plantje ziet er inderdaad erg armetierig uit en je hebt ook heel weinig zaadpeulen.
Lupine is erg in trek bij slakken, dus slakken aanpakken kan lupine erg ten goede komen (ik zie er nooit slakken op maar wel de vraat in perioden)
Renate
donderdag 14 juli 2011 - 00:18
ahel1

Ahel1

Hoi Renate,

Ik zie de slakken ook nooit in de tuin, maar ik heb egels in de tuin en die komen elke avond de slakken op eten, soms overnachten ze bij ons in de tuin. Ik heb 2 overnachting's egel huizen, en ze houden daar ook wel hun winterslaap in.
In het voorjaar en het najaar voer ik ze bij zodat ze in de winter goed vet zijn en de winter overleven, en dan in het voorjaar om even goed op gang te komen.
Maar het zal dan wel zo zijn dat de slakken toch nog kans krijgen om de planten aan te vreten.
Ik zal volgend jaar maatregelen nemen tegen de slakken. maar wel zo dat de egels er geen last van hebben.

Groetjes Alie en bedankt voor je antwoord.
donderdag 14 juli 2011 - 11:45
renate67

Renate67

hallo Alie,
met 2 egels in de tuin zou ik geen slakken gaan bestrijden, je wilt hun voedsel toch niet vernietigen
Renate
zaterdag 16 juli 2011 - 08:20
ahel1

Ahel1

Hoi Renate,

Ik ga zeker geen gif gebruiken in mijn tuin, er is vast we een andere manier maar dat zoek ik nog wel uit.
Ik ben de mieren in mijn tuin ook aan het bestrijden op een verantwoorde manier, die eten namelijk alle larven van jonge lieveheersbeestjes op, en die lieveheersbeestjes heb ik nodig om de luizen te bestrijden, en dat gaat heel goed.

Gr. Alie
zaterdag 16 juli 2011 - 10:41
renate67

Renate67

ook als je slakken op natuurlijke manier bestrijd (bv biervallen) dan verminder je de hoeveelheid eten voor de egels in je tuin.
Misschien moet je meer denken aan barrieremiddel zodat de slakken niet bij je lupine kunnen komen (gebroken eierschalen, andere scherpe dingen waar slakken niet graag overheen gaan) hier staat elders op dit forum wel informatie over.
Renate
zaterdag 16 juli 2011 - 10:48
ahel1

Ahel1

Ja...op deze site is koperdraad te koop, ze zeggen dat de slakken daar niet overheen kruipen .
Dan maak ik gewoon een omheining met dat koperdraad.

Alie
zaterdag 16 juli 2011 - 10:54
renate67

Renate67

Ik heb geen ervaring met koperdraad, ik bedoelde eigenlijks tips op eerdere tpoics op dit forum
Renate
zaterdag 16 juli 2011 - 10:55
ahel1

Ahel1

Oke, ik ga even zoeken!! als jij nog tips daarover hebt hoor ik het graag.
Alie
zaterdag 16 juli 2011 - 11:02
ahel1

Ahel1

Hoi Lieke,

De zaadjes die je mij gestuurd heb van de lupine (nog heel hartelijk dank daarvoor)
komen nu al opl
Ik heb er wat in de volle grond gezet, die moeten nog komen maar dat wat ik in potten heb gedaan komen al heel mooi boven.
Ik neem aan dat er dit jaar geen bloemen meer in komen, maar het is al mooi dat ze opkomen.
Ik heb de helft van de zaden bewaard voor in het voorjaar, die ga ik dan in de tuin poten.
Ik hoop dat ik volgend jaar eindelijk eens een flinke bos lupine in mijn tuin heb.

Alie
dinsdag 30 augustus 2011 - 22:39
renate67

Renate67

lupine is een plant die meestal pas het tweede jaar bloeit.
Het zaad dat je dit jaar hebt gezaaid en nu plantjes zijn zal volgend jaar bloeien.
Als je in het voorjaar zaait heb je normaal gesproken dat jaar nog geen bloemen maar wel het jaar daarna.
Als je vroeg in het voorjaar zaait kun je soms hetzelfde jaar al een bloem hebben.
(ik heb dit voorjaar 8planten uit zaad opgekweekt, 1 daarvan heeft een bloem gehad).
Renate
zondag 4 september 2011 - 10:14
ahel1

Ahel1

Het is voor mij de eerste keer dat ik met zaadjes werk, toch heel leuk om te doen en dat had ik niet verwacht.
Maar de zaadjes die ik in de pot heb geplant doen het veel beter dan in de volle grond.

Maar moet ik die plantjes die nu in de pot staan deze winter binnen zetten, of kunnen die gewoon buiten blijven staan en dan in het voorjaar in de tuin zetten?
Heb ik dat goed? Wat kan ik het beste doen volgens de deskundigen?

Alvast bedankt voor de antwoorden
Gr. Alie
dinsdag 6 september 2011 - 09:56
ahel1

Ahel1

Hoi, hier ben ik weer.

De lupine zaadjes die ik vorig jaar van Lieke heb gehad en waarvan ik de helft gezaaid heb in de tuin en in potten komen nu heel voorzichtig boven.
Ik hoop toch zo dat het een hele mooie grote bos wordt, ik vind het prachtige bloemen.
Heb gelijk maatregelen getroffen om de slakken die er misschien al wel zullen zijn te vernietigen.
Heb slakken korrels die geen kwaad kunnen voor de vogels en de egels en andere dieren die slakken eten.
De egel in mijn tuin is nog in diepe winterslaap, maar dat zal niet zo heel lang meer duren, nou van mij mag hij wakker worden zijn eten staat klaar.
Dat (eten klaar zetten) doe ik maar een korte periode tot dat hij weer op krachten is en dan redden ze het wel weer.

Kan ik nu al ook de andere helft van de zaadjes in de grond zetten of kan ik daar beter nog mee wachten.

Alvast bedank
Groetjes Alie
zondag 11 maart 2012 - 15:29
Tuinman65

Tuinman65

Lupinen nu al buiten zaaien zou ik niet doen. Dan kan pas vanaf half mei.
Jonge kiemplanten zijn heel vorstgevoelig.
Vroeger zaaide ik ook vanalles om te experimenteren, vandaar deze ervaring.
Onder glas kan het natuurlijk al wel.

En dan nog iets : hier wordt herhaaldelijk de naam Lieke vernoemd, terwijl er van Lieke zelf niks te vinden is. Heel raar.
Ik ontdek dat ook onder andere topics zoals bij die over het stekken van Dahlia's.

Leo
zondag 11 maart 2012 - 16:39
ahel1

Ahel1

Ja ik weet het ik kon haar ook niet vinden, maar ze stond ingeschreven als Lieke maar nu zijn ook haar antwoorden weg die er vorig jaar wel op stonden.
Vorig jaar hele verhalen over en weer en nu is alles weg ik wist niet dat je hier ook alles weer kon verwijderen.
Misschien weet Renate het nog van vorig jaar, die staat er nog wel op.


Groetjes Alie
zondag 11 maart 2012 - 16:50
minouke

Minouke

Alie, ik heb je een pbtje gestuurd

zondag 11 maart 2012 - 17:20
Polplastron

Polplastron

Een aantal personen zijn van het forum afgegooid en hebben nadien hun posts nog mogen verwijderen ... Vandaar.
maandag 12 maart 2012 - 20:47
Jan1980

Jan1980

Wat moet je doen om van het forum te worden gegooid?

Ik wil hier nog lang blijven.... mijn tuinavontuur is immers nog maar net van start gegaan.... dus ik wil niet graag iets mispeuteren waar ik me niet van bewust ben.

Op de meeste fora wordt reclame niet 'gewaardeerd' en het vernoemen van merken/winkels ook niet. Maar vaak is dat toch moeilijk te vermijden - zeker als je raad vraagt betreffende de aankoop van een toestel.
woensdag 14 maart 2012 - 10:13
minouke

Minouke

Jan, maar zo snel gebeurt dat niet hoor
en als je een tip kunt geven aan iemand waar reclame in nodig is mag dat wel behalve als jij de verkoper himself bent

gr
Chantal
woensdag 14 maart 2012 - 11:09
cetinel

Cetinel

ik heb gezien dat mijn lupine terug is
woensdag 14 maart 2012 - 11:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon