menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lage border in zon

Ga naar meest recente reactie

Pieter2

Pieter2

Hey,

Ik zou jullie idee willen hebben over een border die de ganse dag in de zon ligt.

Op de tekening zien jullie de situatie waarnaar ik wil gaan:
- Strak geschoren Lonicera op een hoogte van 50cm
- Strak geschoren zuilhaagbeuken
- Zonnenborder.... aan straatkant

Eisen:
- Maximum hoogte niet boven de Lonicera (dus niet boven 50cm)
- Grondsoorten: oorspronkelijk droge zandgrond, maar champost aangevoerd!
- Bezonning: ganse dag
- Liefst goedkoop

Een uniforme beplanting of vanalles door elkaar?
Zaaien of planten?

Alvast bedankt

Mvg

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 6 juli 2011 - 18:31
renate67

Renate67

ik zou gaan voor verschillende planten door elkaar om zo ook het bloeiseizoen flink te verlengen.
Om het niet te rommelig te maken kun je kiezen voor voor 1 of 2 kleuren of 1 kleurenpalet (wit-roze, wit-geel, oranje-geel, blauw-paars of roze-lila-paars of geel-oranje-rood of allemaal witte bloemen en planten of rood enz )
Ook flinke pollen (dus niet van alles 1 plantje maar bv 5) geven een wat strakker geheel.
Je kan voor jouw grond denken aan voorjaarbolletjes (sneeuwklokjes, krokussen, lage narcissen, blauwe druifjes, botanische tulpjes) geschikt voor verwildering, kruipplox, engels raaigras, steenanjertjes, lage tuingeraniums, lage campanulasoorten, platycodon, lage herfstasters.
Zorg voor langbloeiende soorten of als ze korter bloeien voor groen met sierwaarde. Zorg voor spreiding van bloei van vroeg in voorjaar tot laat in herfst en liefst zonder gaten er tussenin.
Ik denk graag verder mee als je meer een idee hebt wat het moet gaan worden.
Renate
vrijdag 8 juli 2011 - 19:13
Pieter2

Pieter2

Bedankt voor de reacatie renate,

Ik zou het strak willen afwerken, daarom dat ik erover denk om slechts 1 of 2 soorten te gebruiken. en deze in rechthoekige vorm te planten/zaaien

De steenanjers vindt ik een goed idee, maar die bloeien neit zo lang (heb ze al staan).

Herfstasters zie ik ook wel zitten (heb deze ook al staan en die bedekken de bodem zeer snel).

Maar om de prijs wat te drukken zou ik mss iets willen zaaien ...
vrijdag 8 juli 2011 - 22:59
renate67

Renate67

Ik heb dit jaar steenanjers gezaaid in verschillende kleuren, als het goed is gaan die vanaf volgend jaar bloeien.
Veel andere vaste planten kun je ook zelf zaaien. (vaak wel een jaar geduld nodig voor bloemen)
Maar als je voor maar 2 soorten kiest zou ik toch iets kiezen dat of echt lang bloeit(bv Hypericum calycinum (hertshooi) of sommige geraniumsoorten)
of iets wat na bloei ook decoratief blad heeft zoals bv vrouwenmantel of geranium renardii (bloeit maar kort).
Lang bloeiend en zaaien kan natuurlijk met de vele eenjarige zomerbloeiers (petunia´s, afrikaantjes, goudsbloemen, slaapmutsje enz)
Als je iets hebt dat er goed past zal het zichzelf uitzaaien, anders zal je dan wel elk jaar opnieuw moeten zaaien.
Renate
PS deze is dus helaas ter ziele

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 10 juli 2011 - 09:13
Pieter2

Pieter2

Iemand enige ervaring met bloemenmengsels van VT zaden?

http://www.zadengids.be/index.php?menu=283#Zaadset%20Bloemenmengsel%20Duet
woensdag 13 juli 2011 - 15:00
meerkat

Meerkat

Hypericum hitcote, bloeit heel de zomer. Gewoon terugknippen in het voorjaar en je moet er niet meer naar omkijken. Je hebt rijkbloeiende (gele) bloemen, je kan de struikjes gemakkelijk terugsnoeien en wat ook belangrijk is, je moet er niet met de gieter naast staan als het droog is. Wel een beetje bemesting na de opkuis in het voorjaar en natuurlijk water in de eerste weken na het planten.
vrijdag 15 juli 2011 - 15:28
sugar

Sugar

Volle dag in de zon, en droge zanderige grond... Waarom denk ik dan spontaan aan lavendel?
zondag 17 juli 2011 - 16:53
Pieter2

Pieter2

er is champost aangevoerd dus echt rekening houden met de oorspronkelijke grondsoort lijkt met niet nodig. En is lavendel geen kalkminnende plant terwijl de zandgrond hier zuur is..
zondag 17 juli 2011 - 21:42
satomi

Satomi

bodembedekkende rozen in een kleur, lijkt me mooi, bv Rosa 'Fairy Queen'.
maandag 18 juli 2011 - 12:38
Antoniojoris

Antoniojoris

Ik ben akkoord met Renate om te zorgen dat je bijna het hele jaar wat van je border moet kunnen genieten. Gezien de arme zandgrond en de vele uren zon zou ik voor de zomerbloeiers kiezen voor de lage planten uit de soorten van een prairietuin.
woensdag 20 juli 2011 - 19:23
renate67

Renate67

Ik heb geen ervaring met zadenmengsel, maar dat wordt vast schitterend.
Weet je of het lage of hoge planten zijn?
Ik wil zelf volgend jaar vlinderbloemen mengsel proberen.
Renate
zaterdag 23 juli 2011 - 10:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon