menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon om zeep

Ga naar meest recente reactie

labke

Labke

Beste tuinliefhebbers, onlangs heb ik een bodemanalyse laten doen van het gazon.
Blijkt een dat we teveel bekalkt hebben , zodoende ook overbemest want de meststoffen worden niet opgenoemen. De PH is 6.7 op een zanderige grond. Streeftraject is 4,8-5,2. De tuinaannemer raadt aan de grond 3 cm af te schrapen en compost aan te voeren. Nu lijkt me dit toch wel heel drastich. Zou het ook kunnen met een kalklievende bodemverbered plantje te zaaien en daarna onder te werken. Ik kijk uit naar een alternatief advies!
woensdag 6 juli 2011 - 16:51
labke

Labke

Het gazon ziet niet uit. Eigenlijk is het kwaad vorig jaar geschied. Toen is het door het hete en groge weer helemaal verschoeid en is het onkruid blijven woekeren en zaaien. Er zijn nog enkele plekjes met gras maar het onkruid en mos overheerst.
Ik hoop dat er toch een anderen manier bestaat dan weghalen van de bovenlaag.
Bestaat er een plantje dat de overtollige kalk uit de grond opneemt?
woensdag 6 juli 2011 - 21:38
garfield

Garfield

Een ph van 6,7 betekent dat je een zure grond hebt. Alles onder de 7 is zuur. Je hebt dus niet te veel kalk in de grond. Ik zou graag een ph van 6.7 hebben. Helaas moet ik daar wel veel kalk voor strooien. Ik denk dat je een ander probleem hebt.
woensdag 6 juli 2011 - 22:02
labke

Labke

Zuiver scheikundig gezien is dit wel zo, echter voor grond worden andere waarden gebruikt. Op google 'Ph grond ' is dit goed uitgelegd.
woensdag 6 juli 2011 - 22:56
Polplastron

Polplastron

Mij lijkt die PH ook goed hoor. Een PH van rond de 4 à 5 is echt wel zuur mijns inziens. Ik zou me persoonlijk niet te veel aantrekken van die PH.

Wat ik wel zou doen is in het najaar of voorjaar de gazon veticuteren en en laagje compost opbrengen. Dit zal de verstoorde bodemstructuur sterk verbeteren. Eventueel kan je later kale plekken terug inzaaien.

Misschien ben ik ook fout hoor, maar wat die tuinaannemer zegt lijkt me toch wat bij de haren getrokken.

Groeten,

Pol
donderdag 7 juli 2011 - 14:52
labke

Labke

we zijn er voorlopig zelf aan begonnen ,vandaag is alles omgewoeld met de handfrees.Zwaar werk maar twee sterke mannen deinsden er niet voor terug. We hebben hopen halfverteerd compost van bladeren, grasmaaisel en mos, dit wordt over de gefreesde grond verdeeld en nog eens gefreesd. Dan gaan we gele mosterd, phaselia blauw, lupine en klaver erover zaaien. In augustus dan alles laten omploegen en laten inzaaien. Ik hoop dat die inzet zal beloond worden met een mooi gazonnetje!
Dank voor de reacties
donderdag 7 juli 2011 - 17:26
vloeiende

Vloeiende

Ik denk dat je er goed aan gedaan hebt organisch materiaal in te brenegen dat een verzurende werking heeft op de grond want voor een zandgrond een PH rond de 6.5 is hoog. Ik kan je enkel nog adviseren even te te controleren of de grond geen ondoordringbare lagen heeft, zo ja zou ik die eest breken alvorens mijn gazon te zaaien. Augustus is prima voor inzaai gazon, toch even de weersvoorspelling volgen en bij aanhoudende droogte "wachten", in september kan je ook nog gemakkelijk zaaien. Veel succes.
zondag 10 juli 2011 - 11:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon