menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Brug voor vijver

Wewe

Wewe

Hallo,

Ik ontwerp momenteel mijn vijver, maar stuit op een probleem. Ik moet 4 meter water overbruggen. In het midden is er 1 meter brede ondiepe strook voor oever- en moerasplanten. Langs de ene kant van die strook is er 1 meter water, langs de andere kant 2 meter water.
Ik vrees dat die middenstrook niet groot genoeg is om het gewicht van de brug in het midden op te vangen. Ik ben bang dat de zijwanden van die strook zullen instorten. Hoe kan ik dit oplossen?
Waar vind ik trouwens een brug van meer dan 4 meter? En als het kan een vlakke brug, maar als het moet een gebogen.

Alvast bedankt voor jullie tips !!!
Greetz
dinsdag 28 juni 2011 - 21:48
jdcoster

Jdcoster

In het ondiepe deel twee jutezakken met magere beton leggen met daarin een pergolapaalvoet verwerkt.
In die voet plaats je dan een hardhouten stuk paal dat een klein beetje boven het water uit steekt. Je verbindt die twee weer met een balk en daar leg je het eerste stuk brug op. Van daar vertrek je met het tweede stuk brug dat er goed op aan sluit.
De zakken beton zullen voldoende draagvlak hebben om er te kunnen op staan en hebben geen scherpe randen die de folie zouden kunnen beschadigen.
Twee ronde of vierkante pergolapalen van 10 cm zijn ook voldoende sterk om twee meter te overbruggen met een persoon van 100 kg er op.
Probeer zo dicht mogelijk boven het water te werken. Dat is mooist. Ikzelf hou ook niet van de gebogen prefabbruggen uit de tuincentra. Ik vind ze kitcherig.
dinsdag 28 juni 2011 - 23:38
Wewe

Wewe

Bedankt voor de tip. Ik ga daar eens goed over nadenken.
woensdag 29 juni 2011 - 22:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon