menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Van 100m wei nuttiger gebruiken

Ga naar meest recente reactie

TuinmanTom

TuinmanTom

We hebben een ietwat verwaarloosd stuk grasveld van +/- een are in de vorm van een driehoek, vlak tegen een grote baan, waar heel wat wilde grassen op staan, margrieten, paardestaart. Vermits we niet van plan zijn hier iets op te laten grazen, wil ik het toch wat nuttig gebruiken.

Een klein stuk (2x4m) is al omgevormd tot moestuin (geplaagd door wilde grassen en paardestaart uiteraard). Liefst zou ik dat stuk moestuin iets uitbereiden (aardappelen volgend jaar), hoewel ik vrees voor enorm veel onkruid.
Er staan stukken ligusterstruik op de scheiding met de baan van een haag die er ooit is weggehaald. Maar die haag wil ik terugzetten voor wat privacy, dus ga ik in het najaar met de overgebleven struiken proberen stekken.
In de herfst wil ik er graag 2 a 3 fruitbomen op zetten (appel en/of kers).
En er tussenin ook nog enkele mooie eilandjes van voorjaarsbloeiende bollen poten

Enige tips die mij kunnen helpen hierbij om die wei hierop al wat voor te bereiden, zodat ik volgend jaar niet te veel problemen ondervind?

Ik ben de wei nu aan het maaien met een zeis, want het stond enorm hoog, laat ik dit gemaaide gras verspreid op de wei liggen (drogen?) of meng ik het mee onder de composthoop of leg ik het op een hoop apart?

Bedankt voor alle tips.
woensdag 22 juni 2011 - 11:31
renate67

Renate67

Ik heb geen antwoord op je vraag, maar ik zag pas in een boek een foto waar ze in gras veel narcissen in een dubbelle spiraal hadden geplant, zag er heel mooi uit
Renate
woensdag 22 juni 2011 - 20:53
Pieter2

Pieter2

Allemaal al interessant wat je gaat doen (moestuin uitbreiden, haag opnieuw aanplanten, fruitbomen planten)...

Wat ik zou doen onder de fruitbomen is botanisch graslandbeheer... Wat wilt dit zeggen: je hebt al een grasland met veel grassen, maar je haalt ook margrieten aan... Dus wat kun je doen om het bloeiaspect te vergroten:
- Maai de eerste keer na 15 juni
- Maai de tweede keer NIET voor 15 september

Op die manier benadeel je de grassen en komt het bloeiaspect dus meer aan bod (o.a. veel margriet en wie ziet dat niet graag?).

Paardenstaart of heermoes is een verstoringssoort, als je dit maaibeheer toepast zal ze na enige tijd verdwijnen door gebrek aan storing...
Je gaat ze wel krijgen in de moestuin door te spitten etc. Je kan da ook opteren om niet ieder jaar te spitten (ik spit ook maar om de 5 jaar mijn moestuin = zandgrond). Zorg ieder najaar voor organisch materiaal (bladeren, takken, fruitafval,... dit haal je in het voorjaar er weer af (=half compost). Heermoes wordt ook benadeeld door beschaduwing en overwoekering, dus tussen de aardappelen zullen ze misschien niet zo veel aanwezig zijn.

gr
woensdag 22 juni 2011 - 22:23
TuinmanTom

TuinmanTom

Bedankt voor de nuttige tips Pieter!

Wellicht kan ik het afgemaaide gras laten drogen en later ook dit hooi gebruiken om in het najaar op de moestuin te leggen.
donderdag 23 juni 2011 - 08:47
Pieter2

Pieter2

Kan perfect. Zolang je het gras maar afvoert anders krijg je brandnetels e.d.
donderdag 23 juni 2011 - 12:06
renate67

Renate67

Hallo Pieter
Ik ben het helaas niet met je eens wat de heermoes betrefd.
In mijn voortuin die volstond met tuingeraniums, maagdenpalm en een paar hortensias en nog wat laag spul.
Is al zeker 9 jaar niet gespit en ook nauwelijks gegraven of geplant.
Door wat verwaarlozing heeft de pol guldenroede zich tot een aantal vierkante meters uitgebreid, dus samen met de hortensias schaduw en overbegroeiing genoeg. (er komt sowieso aleen maar ochtend zon).
In dit milieu heb ik de afgelopen jaren toch een serieus problematische uitbreiding van de hoeveelheid meermoes meegemaakt!!???

Renate
donderdag 23 juni 2011 - 18:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon