menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ruimte nodig voor moestuin

Ga naar meest recente reactie

Tborre

Tborre

Heeft er iemand hier een advies wat voor ruimte ideaal is voor ons 100 % van eigen groenten te voorzien voor een gezin van 6 ?
We denken dan aan een breed gamma van groenten , inclusief aardappelen. Kwestie dat we die ruimte kunnen voorzien in ons plan voor de tuin.

Er is geen tekort aan ruimte, maar ik wil niet eerst struiken planten om ze dan weg te halen om er een moestuin van te maken...

10 tot 15 are kan zeker, gezien het totale opp van 2 hectare. Maar mss is dat gewoon veel te veel?
maandag 30 mei 2011 - 10:24
garfield

Garfield

Ik moest eerst Googelen om te weten wat een are ook al weer was. 1 are is 100 m2. Dus je wilt wel 1000 a 1500 m2 voor de groentetuin reserveren. Eerlijk gezegd vind ik dat wel wat veel. Zelf heb ik 300 m2 voor een gezin van 3 personen. Dan hoef ik weinig bij te kopen en heb zo nu en dan ook te veel. Dus 500 m2 lijkt me om te beginnen een mooie maat.
maandag 30 mei 2011 - 17:59
Tborre

Tborre

dus je slaagt erin om op 3 are voldoende aardappelen en andere groenten te kweken? dus ik denk daarbij ook aan spinazie, pompoenen, tomaten, kolen, boontjes,...?

Want met 500 are denk ik niet toe te komen. of zie ik het gewoon verkeerd?
maandag 30 mei 2011 - 18:15
jdcoster

Jdcoster

Die benodigde oppervlakte hangt er natuurlijk van af wat u allemaal zou willen telen.
Een jaarbehoefte aan aardapelen bedraagt voor jullie al gauw 350 kg, denk ik. Daar heb je al wat plaats voor nodig.
Je plaatst best rondom ook een windkering in de vorm van een haag. Dat neemt ook plaats in, evenals de (minimum twee) compostbakken.
Ikzelf heb er een heg van druiven, (doornloze)bramen en rozen van gemaakt.
Het aardbeiveldje is vlug te klein als je er geregeld eens goed wil van eten en ook nog confituur maken. Een paar rabarberstruiken zou in ook aanraden.
Als de grond er voor geschikt is, ook een aspergebed. Al weer een groentensoort die veel plaats in neemt en waar er ook niets anders kan staan.
Ik moet ook woekeren met mijn plaats en pompoenen als tweede teelt na de erwten planten. Voor u is dat dan geen probleem.
Ik heb al een paar prachtige potagers bezocht in Normandië en daar horen er steevast ook een paar snijbloemenbedden bij. Het oog wil ook wat en de tafel mag al eens versierd worden.
Naar mijn idee is 1500 m2 dus zeker niet overdreven voor een moestuin als je hem volledig kunt en wenst te benutten.
Traditioneel tuinieren vraagt ook nog wat kleinvee (kippen of konijnen) om de overtollige groenten of onkruiden aan te voederen. of ... zelfs bijenkasten.
De hamvraag is natuurlijk of u daar voldoende tijd en inspanningen kunt aan besteden.
dinsdag 31 mei 2011 - 11:30
Tborre

Tborre

tijd zal inderdaad de limiterende factor zijn.

Maar nu willen we vooral de ruimte voorzien en dus geen planten/bomen/struiken planten die we na enkele jaren alweer moeten verplaatsen omwille van onvoldoende ruimte in de tuin.

Er is al ruimte voorzien voor een fruitboomgaard ( de eerste fruitbomen staan mooi groen) en we zullen zeker hier en daar nog fruit plaatsen. Ook wij denken aan enkel fruithagen of ten minste hoeken vol kleinfruit. En rabarber komt er ook zeker in enkele hoeken.

Asperge is niet geschikt in onze grond. Die zal bij mijn vader blijven staan, maar dus neem ik de extra aardappelen voor men rekening. Want asperges blijven nu eenmaal verschillende jaren op 1 plek.

Voor de bijenkasten gaan we nog zoeken naar een imker. Zelf zie ik dat niet zitten wegens allergisch aan bijen/wespen.. dus de kast opendoen zul je me niet zien doen, maar als ze gewoon rondvliegen vind ik het geen ramp
dinsdag 31 mei 2011 - 12:05
Iverna

Iverna

Gezien het feit dat je 2 ha ter beschikking hebt zou ik inderdaad niet te zuinig zijn met het opp. van de moestuin. Het is belangrijk voor een goede basis te zorgen in de vorm hagen. Deze zullen je moestuin beschutting gaan bieden tegen wind.
Mijn aanbod een goed ontwerp te maken geldt nog steeds, ik hoor het graag van je.

Iverna
dinsdag 31 mei 2011 - 16:11
hugo

Hugo

ik heb 2,5 ha te beschikking en mijn moestuin en fruittuin samen is toch ook zo'n kleine 1500m²,, hiermee ben ik volledig zelfbedruipend voor een gezin van 3 personen ( en nog genoeg extra om de drie buitenhuiswonende dochters voor het grootste deel te voorzien), deze oppervlakte is zeker voldoende, en al zeker als je een voor- en nateelt van verschillende soorten groenten hebt

groetjes
dinsdag 31 mei 2011 - 18:14
Tborre

Tborre

dank je wel hugo. Dan houden we 15 are vrij voor de moestuin
woensdag 1 juni 2011 - 08:56
Tborre

Tborre

hugo,

zou je misschien willen delen hoe jij jou moestuin hebt ingericht en hoeveel van wat jij teelt? Kan ik dat even vergelijken met wat her de verwachtingen zijn.
woensdag 1 juni 2011 - 09:05
Polplastron

Polplastron

Voor de bijenkasten gaan we nog zoeken naar een imker. Zelf zie ik dat niet zitten wegens allergisch aan bijen/wespen.. dus de kast opendoen zul je me niet zien doen, maar als ze gewoon rondvliegen vind ik het geen ramp


Je zou gerust wat nestblokken voor solitaire bijen kunnen ophangen. Honing zal je er niet van krijgen, maar voor de bestuiving zijn ze op vele vlakken even goed als honingbijen. Bovendien vragen deze diertjes geen onderhoud.

Groeten,

Pol
woensdag 1 juni 2011 - 16:02
Tborre

Tborre

Pol,

Kan je voor die nestkasten niet gewoon een stuk hout voorzien van gaatjes van een bepaalde diameter? want we zijn al vanplan om een insecten hotel te voorzien.

Of moet dat toch anders?
woensdag 1 juni 2011 - 16:04
Polplastron

Polplastron

Nee, het moet niet anders! Zie ook het volgende draadje dat ik eerder al eens heb gestart:
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=22&page=1&tid=39439

Hopelijk ben je er wat mee en anders ben ik (en de anderen) natuurlijk altijd bereid om nog extra info te geven.

Groeten,

Pol
woensdag 1 juni 2011 - 16:30
hugo

Hugo

Mijn rijen zijn 8m lang

Voege patatjes (3kg) Op deze plaats als nateelt : winterwortelen en struikprincessen
Late patatjes (6kg)
Erwten (mechelse krombek)
Staakprincessen (2x12 staken)
Snijbonen (2x12 staken)
Wortelen (amsterdamse bak, 4 rijen) Op deze plaats als nateelt: spinazie
sjalotten (4 rijen)
Schorseneren (5 rijen)
Witloof (5 rijen)
Spinazie (3 rijen)
12 witte kolen, 12 rode kolen, 24 brocolli, 12 savooien, 20 spruiten
Boterboontjes(3 rijen)
Selder (2 rijen)
Witte selder (1 rij)
Peterselie;; radijsjes (verschillende malen)
Op een opengekomen plaats in juli: 40 venkels
Op de rest van de opengekomen plaats : 200 winterpreien

Kunt op opengekomen plaatsen eventueel nog andere nateelten hebben, hangt af van je goesting hé

Teelt in potten1,5l : sla (krop, groene en rode lolo, eikenblad en 4-seizoenensla), andijvie

In enkele metserskuipen: groene en gele courgettes, aubergines,

In de koude serre: 20 toamatenplanten (6 tros hoog, verschillende soorten), 6 paprika, 1 peper,
2 komkommers;; daarna kalken en terug bemesten en dan 30 winterbloemkolen als nateelt

Fruittuin : rode bessen, frambozen, stekelbessen, rabarber, aardbeien (vroege en late)
8 struikperebomen, 8 struikappelbomen, 4 struikpechen, 2 struiknectarine, 4 struipruimen, ( zijn verschillende soorten oogstbaar op verschillende tijdstippen)

Verspreid staan nog enkele kersenhoogstammen, 3 kastanjes, 2 walnoten en een serie hazelaars (maar hier krijg ik doorgaans weinig kans om iets te plukken, vogels en eekhoorns zijn mij gewoonlijk voor)

zal nog wel enkele zaken vergeten zijn, maar dan heb je toch al een idee

groetjes
woensdag 1 juni 2011 - 18:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon