menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruid in jonge gazon

Ga naar meest recente reactie

nicolewillemsen

Nicolewillemsen

Dag iedereen,

Sinds vorig jaar hebben we de eerste keer in velen jaren een tuin. Sinds datzelfde jaar hebben we meteen nieuwe gazon gezaaid na het omdraaien, composteren en egaal maken van onze tuin. Wegens de al snel negatieve temperaturen vorig jaar hebben we hem niet meer kunnen maaien voor de winter. Dit jaar was ik er al snel bij en sindsdien elke week. De foto's zijn vandaag gemaakt en nu een week niet gemaaid. Mijn tuin begint te woekeren van verschillende onkruiden maar diegene op foto neemt de overhand. Weet iemand wat hiermee te doen ?

Alvast bedankt !

PS: omdat ik nieuw ben kan ik blijkbaar nog geen foto plaatsen
zondag 8 mei 2011 - 15:08
Polplastron

Polplastron

Jawel, je kan wel foto's posten. Klik hiernaast op Afbeelding en doe precies wat er geschreven staat, dan lukt het wel.

Wat onkruid in gazon betreft: de meeste onkruiden overleven het wekelijkse maaien niet. Met de droogte van dit moment groeit het onkruid vaak sneller dan het gras, maar als het binnenkort eens goed gaat regenen, dan haalt het gras die schade snel in.

Enkel onkruiden als klaver, boterbloem, madeliefje, paardenbloem en nog een paar anderen kunnen wel tegen het maaien en zullen dus desgewenst manueel weggehaald moeten worden. Persoonlijk laat ik de klaver staan omdat ik het niet waard vind om er mijn tijd in te steken.

Er bestaat ook zoiets als PelouseNet of andere herbiciden waar ik vroeger goede resultaten mee behaalde. Ondertussen ben ik echter wat ouder, wijzer en meer ervaren en komt er in mijn tuin geen vergif meer in.

Groeten,

Pol
zondag 8 mei 2011 - 15:50
nicolewillemsen

Nicolewillemsen

Dag Pol,

Alvast bedankt voor jouw antwoord: ik probeer het nog eens.

Groeten,

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 8 mei 2011 - 16:00
Juelz

Juelz

Wij spuiten eenmalig met MCPA en dan gaat alles dood behalve het gras.
maar met goed maaien bemesten etc gaat het vanzelf weg.
gewoon het gras nu op 5 cm maaien en als het weer wat meer regent op 3cm.
zondag 8 mei 2011 - 20:59
deHaan

DeHaan

Niet spuiten, met maaien gaat het weg.
zondag 8 mei 2011 - 22:46
nicolewillemsen

Nicolewillemsen

Bedankt allemaal om mee te denken. Ik heb beslist dat ik in eerste instantie zal blijven maaien, hopelijk geraakt het probleem hiermee opgelost. Ik houd jullie alvast op de hoogte.

Groeten,

Nicole
zondag 8 mei 2011 - 23:00
spruce

Spruce

beste Nicole,

is het duizendblad ? Achillea millefolium ?

Ik wil je maar waarschuwen dat ik vorig jaar niet gesproeid heb tegen dit onkruid. Het gevolg was dat het duizendblad het gras volledig is gaan overheersen (het zaad zat blijkbaar in de grond) tijdens de drogere periodes.

Als het duizendblad is = zie als het wortelstokken vormt, of de witte bloemtrossen later in de zomer vormt ... dan zou ik toch overwegen om te sproeien !

Het feit dat dit onkruid wortelstokken vormt en zeer levendig is, zelfs bij droogtes ... is een lastige zaak. Bovendien is het een onkruid dat laag blijft, je moet al zeer kort maaien wil je met maaien de controle houden. Bovendien valt het niet op tussen het gras, dus een beetje lastig als je wil gaan wieden en blijkt dat je halve tuin reeds overgeleverd is aan die rommel.
dinsdag 10 mei 2011 - 00:13
iecee

Iecee

het onkruid op de foto is kamille en eenjarig dus als er geen zaad aankomt door te maaien is het probleem volgend jaar weg
want die komt maar op op nieuwbewerkte grond.
dinsdag 10 mei 2011 - 00:28
nicolewillemsen

Nicolewillemsen

Goh, dit is een heel moeilijke: ik ben gaan googlen door de laatste 2 berichen en kan echt het verschil niet zien tussen Kamille of duizendblad, vind dat ze er allebei op trekken. Heb gisteren toch gemaaid en heb een foto getrokken van een stuk waar het gras al zo goed als verdwenen is. Moest ik toch naar het sproeien overgaan heb ik nog een week want om te sproeien mag je een aantal dagen ervoor niet maaien als ik het goed heb. Nog tijd genoeg om aan de juiste benaming van deze plant te komen. Wie weet het voor 100% en welke gevolgen kan deze plant hebben ? Help !


[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 10 mei 2011 - 07:14
deHaan

DeHaan

Kamille maar beslist geen Achillea
dinsdag 10 mei 2011 - 12:56
Polplastron

Polplastron

Ik zou proberen ze manueel te verwijderen door zoveel mogelijk blaadjes bij elkaar te nemen en dan te trekken. Veel effectiever dan al dat spuitwerk en veel gezonder. 't Vraagt wel wat meer werk natuurlijk!
dinsdag 10 mei 2011 - 17:14
nicolewillemsen

Nicolewillemsen

Thanks voor jullie reacties. Morgen ben ik thuis en dan ga ik tijd in de tuin doorbrengen. Ik heb al geprobeerd om ze manueel te verwijderen maar met gewoon uit te trekken heb ik de wortel niet mee. Doe ik iets fout dan ?

Groeten,

Nicole
dinsdag 10 mei 2011 - 22:27
spruce

Spruce

Nicole,

ik raad toch aan om mijn post goed te lezen. Als de plant wortelstokken maakt, is het duizendblad. Dat kan je toch makkelijk checken ?

http://www.marechal.be/nl/gidsen-en-brochures/infobrochures/onkruiden/duizendblad-achillea-millefolium

Indien zo, veel geluk met het wieden ... zie mijn post.

Als het Kamille is, heb ik niets gezegd.
dinsdag 10 mei 2011 - 23:03
nicolewillemsen

Nicolewillemsen

Dag Spruce,

De plant die in mijn tuin woekert maakt inderdaad wortelstokken, ik vrees dat jij gelijk hebt of zie ik iets over het hoofd ? Het feit dat ik ze niet kan uittrekken zegt al veel natuurlijk.

Nu maak ik me wel een beetje zorgen om het volgende dat ik in jouw url tegen ben gekomen namelijk: Duizendblad verspreidt zich via zaad en uitlopers. Hij komt voor in gazons en groeit vooral in zandgrond. Dit onkruid is een goede indicator van een gazon in slechte staat. De aanwezigheid van duizendblad duidt op een gebrek aan voedingsstoffen voor het gazon - vooral stikstof

Doordat de tuin zo slecht onderhouden was toen we de woning kochten hebben we veel geld uitgegeven aan een plaatselijke hovenier. Hoe komt het dan dat mijn tuin een tekort heeft aan voedingsstoffen ? Hoe behandel ik een tekort aan stikstof ? Lastige vragen allemaal maar heb tot nu toe nog maar weinig kaas gegeten van dit item.

Stel dat ik het onkruid toch moet sproeien zoals Spruce aangeeft, is het dan werkelijk zo dat ik dat pas een aantal dagen na het maaien kan toepassen ?

Hetgeen ik ook nog kan meegeven: op schaduwrijke plaatsen in mijn tuin hebben we ook veel minder last van deze plant.

@ Spruce, thanks om mee te denken.

Groeten,

Nicole
dinsdag 10 mei 2011 - 23:30
spruce

Spruce

Nicole,

je moet dat een beetje relativeren. Ik heb leem grond laten aanvoeren, en ik het ook dit onkruid. De kans dat het onkruid zaad in de grond aanwezig was, is reëel. Je moet opletten om je hovenier niet zomaar voor het hoofd te stoten.

Het probleem met dit onkruid is dat het zich via wortelstokken vrij snel gaat uitwoekeren. Het is zeer goed bestand tegen droogte.

Ik heb vorige week heel mijn stuk gesproeid met Bofix en Bofor, na een dag of twee zag je al duidelijk dat het duizendblad ging afhangen. Ik heb het in het weekend afgereden. Ben eens benieuwd of het nu volledig kapot is.

Zoals ik al zei, wieden is hier geen optie meer. Tenzij het natuurlijk om zeer weinig plantjes gaat. Maar duizendblad zie je altijd te laat - het lijkt goed op gras, zeker als het nog klein is. En echt uitputten is moeilijk door de lage stand.

Duizendblad groeit ook op schaduwrijke plaatsen, het is echter vooral kampioen op de drogere stukken aangzien het blijft verder woekeren zelfs bij droogte.

ps = als je duizendblad kneust, geeft dat een specifieke geur en gevoel aan je handen (beetje klef en kleverig).
woensdag 11 mei 2011 - 00:15
nicolewillemsen

Nicolewillemsen

Ik heb zaterdag ook afgereden, dan is het nu te vroeg om te behandelen ? Ik zie dat jij over 2 verschillende behandelingen spreekt: 'Bofix en Bofor. Is bv. 1 van beiden niet voldoende ?

Bedankt alvast voor jouw antwoord !
woensdag 11 mei 2011 - 11:14
spruce

Spruce

De Bofor is voor "oudere" onkruiden zoals grotere pisbloemen. Kan zonder Bofor ...
woensdag 11 mei 2011 - 23:40
nicolewillemsen

Nicolewillemsen

Ah ok, bedankt !
donderdag 12 mei 2011 - 06:46
nicolewillemsen

Nicolewillemsen

Aan een stuk rand van mijn gazon heb ik bewust niet gemaaid zodat het kruid kon groeien. ik denk dat ik toch te maken heb met Kamille want er is een bloem op dat volgens mij Kamille is, ik zal straks een foto plaatsen
vrijdag 13 mei 2011 - 07:42
JefH

JefH

Volgens mij is het eigenlijk al fout gegaan vanaf het stukje "composteren".

mvg
vrijdag 13 mei 2011 - 08:55
nicolewillemsen

Nicolewillemsen

Dag Jef,

Hoe bedoel je ?
vrijdag 13 mei 2011 - 10:09
nicolewillemsen

Nicolewillemsen

Dag iedereen,

Spreken we hier nu over Kamille ?
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 13 mei 2011 - 13:07
nicolewillemsen

Nicolewillemsen

Ik heb even opgezocht en het gaat inderdaad over een onkruid dat maar 1 tot 2 jaar leeft. het probleem is dat het zo snel uitbreidt zodat ik op op het einde van de rit bijna geen gazon meer over heb. Is het voldoende om gewoon elke week te maaien ?

Groeten,

Nicole
vrijdag 13 mei 2011 - 17:52
nicolewillemsen

Nicolewillemsen

Weet niemand het juiste antwoord ?

Groeten,

Nicole
vrijdag 13 mei 2011 - 21:38
spruce

Spruce

Nicole,

dit is duidelijk geen duizendblad, lucky you
vrijdag 13 mei 2011 - 22:43
nicolewillemsen

Nicolewillemsen

Ok, nu zijn we een dikke 3 weken verder en dit is het resultaat: nog niet helemaal in orde maar ik ben tevreden met de situatie momenteel. Maaien, maaien en maaien was de boodschap, al was het niet zo simpel met deze hitte... het gras groeide niet, doch wel het onkruid

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 1 juni 2011 - 21:42
renate67

Renate67

Dat ziet er hel goed uit toch, zeker gezien de droogte van de laatste tijd (ik ben jaloers) Renate
donderdag 2 juni 2011 - 08:25
nicolewillemsen

Nicolewillemsen

Thanks Renate, het regenweer van de voorbije dagen heeft alleen maar positief gewerkt voor de gazon:


[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 14 juni 2011 - 20:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon