menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe breek je de wind

Ga naar meest recente reactie

heldek

Heldek

Probleem: Onze tuin is in het voorjaar aangelegd en de laatste weken druk bezig geweest met het inplanten van de bakken. Er staat alleen zo'n krachtige wind bij ons (open vlakte), dat ik bang ben dat onze planten het gaan begeven. Heb wel eens gehoord, dat wanneer je gaasschermen plaatst je daarmee de wind kan breken. Iemand hier ervaring mee? Andere ideëen zijn ook welkom. Wil wel graag zicht van de voortuin naar de achtertuin blijven behouden.
woensdag 4 mei 2011 - 22:09
Polplastron

Polplastron

De beste manier om wind te breken is met hagen, struiken en bomen.
Bij dichte afscheidingen bestaat het risico dat je valwinden creëert i.p.v. de wind te breken. Zo'n gaasscherm laat enigszins wind door om dit effect tegen te gaan.

De eerste jaren waaiden hier de terasstoelen altijd om of zelfs weg. Nu er wat hogere planten in de tuin staan, gebeurt dat niet meer. En persoonlijk vind ik planten wel mooier dan gaasschermen.

Hoe groot is je tuin? Kan je eens een plannetje posten?

Groeten,

Pol
woensdag 4 mei 2011 - 22:19
Lino

Lino

een haag is de ideale windbreker

hier enkele suggesties: http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=11&tid=37136&hl=smalle_haag

hier staat wat info: http://huis-en-tuin.infonu.nl/tuin/33003-struiken-geschikt-voor-aanplant-als-haag.html
donderdag 5 mei 2011 - 08:40
cee

Cee

ALs je ruimte genoeg hebt kan je altijd een windsingel aanleggen met vlier, kornoelje, meidoorn, gelderse roos, vuilboom, zoete kers, krent, veldesdoorn of als het nog hoger kan/mag eventueel een wilg, esdoorn, grauwe abeel, els of combinatie van hoog en laag.

Hopelijk ben je er iets mee
donderdag 5 mei 2011 - 09:11
heldek

Heldek

De foto geeft de situatie aan, waarvoor ik naar een oplossing zoek om de wind te breken. Tussen de eerste en tweede borderbak wil ik graag iets neerzetten om de wind te breken. Een windsingel heb ik inderdaad ook aan gedacht, maar ik ben bang dat ik dan het zicht naar de achtertuin verlies en daar gaat niet mijn voorkeur naar uit. Mijn voorkeur gaat uit naar iets decoratiefs, maar mee ik dan ook gelijk mijn planten in de bakken bescherm tegen de harde wind.

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 5 mei 2011 - 15:38
Lino

Lino

staat daar al geen haagbeuk?
vrijdag 20 mei 2011 - 07:44
heldek

Heldek

Ja, inderdaad. Maar die volstaat niet Dus nog steeds zoekende naar een idee, die afdoende zal kunnen werken. Zat te denken aan rasterpanelen met eventueel een tuinbeeld ervoor, maar daar ben ik nog niet overuit. De ruimte tussen bak 1 (waar de dakprunus in staat) en bak 2 (die over de lengte van de tuin staat) bedraagt ongeveer drie meter. Andere ideeen zijn dan ook welkom!
zondag 22 mei 2011 - 12:43
deHaan

DeHaan

Zo te zien is het een nieuwbouwwijk/straat.
Dit houd dus in dat met een paar jaar de omliggende tuinen ook gegroeid zijn en dan het windprobleem dus opgelost is.

Dit houd in dat je met een tijdelijk scherm klaar ben.
zondag 22 mei 2011 - 15:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon