menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuw gazon dreigt te mislukken

Ga naar meest recente reactie

michikri

Michikri

Hoi, ik heb een vraag naar jullie 'groene vingers', hopelijk kunnen jullie mij advies geven.
Ik heb het forum reeds afgeschuimd maar niets concreets gevonden, het probleem is als volgt.
Een twaalf weken geleden heb ik met een onkruidverdelger het 'braakland' behandelt. Dit heb ik een dikke maand laten inwerken en vervolgens laten omfreezen. Een week later is iemand opnieuw komen freezen en inzaaien. Dit was op 2 april.We zijn nu 37 dagen verder, ik heb om de dag gesproeid met het warme weer, en er staat gewoon grotendeels alleen maar onkruid van 10-15cm hoog, en een 40tal grasprieten op de plaatsen waar veel onkruid staat, en het gras is dik op de plaatsen waar er geen onkruid groeit. Ook zie je nu duidelijk de banen waarmee er ingezaait is geweest, grasstroken van twintig centimeter breed, en dan een meter onkruid en dunner gras, weer zo'n grasstrook met dik gras, enzoverder.
Dat ik moet bijzaaien is evident, maar zou ik eerst niet maaien, zodat het onkruid al wat verwijderd is, dat geeft me ook een beter zicht hoeveel en waar ik moet gaan bijzaaien?
Alvast bedankt!

Kris.
woensdag 4 mei 2011 - 11:11
deHaan

DeHaan

Regelmatig gaan maaien en zonder bijzaaien krijg jij een gazon.
woensdag 4 mei 2011 - 12:03
lam

Lam

Ja, april is dit jaar nou niet direkt de maand om gras te zaaien,. Anders wel, dan valt er regen genoeg, nu niet helaas.
Mijn advies aansluitend aan de anderen, geduld is zeker nodig nu.
Onkruid kan niet tegen maaien, verdwijnt dus van zelf .
Succes,
Lam
woensdag 4 mei 2011 - 12:16
michikri

Michikri

Dank jullie allemaal voor de snelle replies.

Mag ik concluderen dat ik mag gaan maaien ook al is het gras nog niet overal 10cm?

gr,
Kris.
woensdag 4 mei 2011 - 12:31
deHaan

DeHaan

Inderdaad, maar zet de maaimachine op een 5cm
woensdag 4 mei 2011 - 23:07
Kater

Kater

Vorig jaar hadden we ongeveer dezelfde weersituatie in deze periode.
Ik heb toen een nieuw grasveld in mijn tuin ingezaaid.
Na al dat werk stond het huilen mij nader dan het lachen.
Het leek eerder een onkruidmat met enkele sprieten gras.

Inderdaad hoog genoeg maaien, alles is toch nog goed gekomen.
donderdag 5 mei 2011 - 22:57
michikri

Michikri

Eventjes een status update:
Ondertussen is het gras mooi dicht aan het groeien, en het ziet er echt mooi groen uit! Het mooiste van de straat, veel sproeien in het begin heeft zijn vruchten afgeworpen!
Het onkruid is sterk geminderd, het resterende onkruid is wel erg hardnekkig en deze zijn niet te verwijderen met maaien alleen. Manueel verwijderen dus. Tussen het dikke gras is geen probleem, daar heb ik wel het geduld voor.
Maar er is 1 stuk vooraan dat nog steeds overwoekert wordt door dat dikke 'peemgras'. Hiervoor wil ik eenmalig een uitzondering maken en het bestrijden met DCM proper gazon, tegen onkruid dus. Herbiciden zijn niet mijn ding, maar als ik dat manueel moet gaan doen wordt ik gek denk ik.
Ik moet zowiezo nu gaan bij bemesten aangezien ik op sommige plaatsen de 'geelheid', en vertraging in de groei zie doorkomen.
Ik verkies dit boven het 'groeihormoon' bofix... dan sla ik twee vliegen in 1 klap.
Verder had ik nog een vraag, welke zijn nu eigenlijk de topmerken qua gazon meststof?

Wat is jullie mening?

gr,
Kris;
woensdag 15 juni 2011 - 10:49
Pieter2

Pieter2

Gewoon gazon wekelijks maaien en 2x per jaar bemesten met zo'n gazonmeststof die ook tegen onkruid werkt?
woensdag 15 juni 2011 - 12:29
Kater

Kater

Als je een jong gazon (eerste 6 maand) wil bemesten, dan ga je best op zoek naar een specifieke zachtwerkende meststof. Anders wordt je gras wel langer, maar niet steviger.
Zachtwerkende meststoffen, speciaal voor jong gras zorgen ervoor dat het gras een beetje uitzet (langer wordt) maar helpt vooral de jonge wortels om dikker uit te zetten (sluiten van de grasmat).

We zijn nu al half juni, als je al wil bemesten, let tevens op meststof die langdurig werkt en het jonge gras niet verbrandt.
Ik zou pas volgend voorjaar sproeien of een middel tegen onkruid gebruiken.
De éénjarige en tweejarige onkruiden verdwijnen sowieso door het maaien (je verwijdert hierdoor het zaad).

Ik stel eerder voor om eind augustus/september een organische meststof Bijvoorbeeld NPK 4/6/12 +4 100 tot 150 gr/m² (diverse merken, voorbeeld OSMO - google eens op de NPK 4/6/12 en je vindt wel enkele adressen).
Ook op de website van tuinadvies vind je meststoffen.

Blijf dit jaar nog steeds op een extra hoge stand afmaaien.
Je gras gaat dan stevig de winter in en na een mestbeurt en onkruidverdeling volgend jaar, heb je een stevige grasmat.
woensdag 15 juni 2011 - 17:40
deHaan

DeHaan

Dat stukje peemgras kan je beter omspitten en alle witte wortels weghalen, dan kan je opnieuw inzaaien.
Anders roundup alleen op dat plekje gebruiken.
woensdag 15 juni 2011 - 22:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon