menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bodemherbicide voor gebruik onder bomen en struiken en tussen kasseien.

Ga naar meest recente reactie

leentjeVG

LeentjeVG

Gegroet iedereen,

Als absolute tuin-leek heb ik sinds 1.5 jaar een huis met een grote tuin.
De meeste aanplantingen en het gazon zijn door een tuinfirma gedaan.
Nu verloopt eigenlijk alles zeer goed buiten dat we enorm veel last hebben van onkruidzaad dat massaal komt aangewaaid vanuit de omliggende ongebruikte bloemen(onkruid)velden en bossen.

Overal waar mogelijk ligt een doek met daarop kokosbodembedekker en daar hebben we weinig last meer en ook in het gazon is het na anderhalf jaar maaien onder controle.
Bepaalde andere stukken zoals beschreven in de titel worden/werden behandeld met een systemisch herbicide (glyfosaat).

Graag had ik van iemand met kennis van zaken geweten welk het eerste keus bodemherbicide is ter voorkoming van de ontkieming van onkruidzaden nadat alles manueel proper gemaakt is.

Na enig opzoekwerk en een bezoekje aan de winkel denk ik 1 van deze werkzame bestanddelen te gebruiken: Diflufenican , Metazachloor of oxadiazon.


met vriendelijke groeten,


Leen



dinsdag 3 mei 2011 - 16:26
Polplastron

Polplastron

Uit mijn jarenlange ervaring kan ik je wel vertellen dat de enige manier om een tuin onkruidvrij te houden is zorgen dat er zo weinig mogelijk open grond is. Waar wel ongewenste planten opkomen biedt wieden de beste en meest langdurige oplossing.

Herbiciden zijn een snelle en gemakkelijke oplossing, maar het kostenplaatje en de schadelijke werking ervan wegen niet op tegen de resultaten. Weet dat deze stoffen zich opstapelen in de bodem en onrechtstreeks ook in je lichaam terechtkomen. Gebruik door particulieren zou naar mijn mening verboden moeten worden.

Wieden en schoffelen werken nog altijd beter dan eender welk middeltje.

Groeten,

Pol
dinsdag 3 mei 2011 - 16:32
leentjeVG

LeentjeVG

@pol: U analyse is correct en wordt ook toegepast op 95% van de oppervlakte van de tuin. Een aantal specifieke plaatsen is nu eenmaal niet zomaar te bedekken of vol te laten groeien.
Het tuinbedrijf raad aan om de x tijd te spuiten met glyfosaat. Mij lijkt het beter om 1 maal per jaar een lage dosering bodemherbicide te gebruiken en daarna manueel bij te houden.

@Bird: Onthoudt u van dergelijk nutteloze opmerkingen. Waarschijnlijk wil je wel wonen naast velden waar men machinaal 10vouden van de hoeveelheid die ik zou gebruiken gebruikt en koopt u verder gewoon uw groenten en fruit of zelfs uw plantgoed bij de kweker waar men vrolijk producten gebruikt.
dinsdag 3 mei 2011 - 16:48
Matabish

Matabish

Gif gebruiken is nooit de juiste oplossing als je om het leven in en om de tuin geeft!
Is natuurlijk wèl gemakkelijk, als niet de natuur, maar enkel een perfect ogende tuin de doelstelling is.
dinsdag 3 mei 2011 - 17:43
Polplastron

Polplastron

@pol: U analyse is correct en wordt ook toegepast op 95% van de oppervlakte van de tuin. Een aantal specifieke plaatsen is nu eenmaal niet zomaar te bedekken of vol te laten groeien.
Het tuinbedrijf raad aan om de x tijd te spuiten met glyfosaat. Mij lijkt het beter om 1 maal per jaar een lage dosering bodemherbicide te gebruiken en daarna manueel bij te houden.

Als het gaat om paden dan heb ik daar twee adviezen voor: 1) leg nooit meer pad aan dan je nodig hebt want op paden die veel belopen worden groeit weinig tot geen onkruid en 2) koop een roofingbrander waarmee je onkruid te lijf kan gaan (Ik kreeg die tip overigens ooit zelf van Birdwatcher die meestal best wel zinvolle dingen zegt, maar hij staat de laatste tijd redelijk kort omwille van alle onzin die sommigen hier op het forum posten en ik neem hem dat niet kwalijk!).

Verder heeft Birdwatcher ook gelijk wat het spuiten betreft: met onkruidverdelgers kan je geen onkruid voorkomen. Met asfalt, beton of zo zal het eventueel nog wel lukken.

Tuinbedrijven zijn economisch ingesteld en hebben wat ecologie betreft een kortetermijnvisie. Nochtans zullen we hoedanook meer en meer met de natuur moeten gaan werken i.p.v. ertegen. Velen hier op het forum zijn daar op een of andere manier reeds mee bezig en ontdekken dat het niet alleen veel gezonder is, maar ook makkelijker en goedkoper.

Overigens was ik een paar jaar geleden nog een grote gebruiker van Round-Up en insecticiden. Nu ik kinderen heb, denk ik wel twee keer na. En ik kom er achter dat het maar evenveel energie kost! Onafhankelijke studies tonen overigens aan dat veel van deze producten zich opstapelen in de bodem en dus niet worden afgebroken ook al beweren de producenten van wel. Verder is aangetoond dat vele van de gebruikte pesticiden kankerverwekkend zijn. Verder moet je ook nadenken dat ze terechtkomen in het bodemwater en dat het net dat water is wat wij drinken.
Ik raad persoonlijk liever aan om een pak sigaretten per dag te roken.

Welke plekken kan je overigens niet bedekken of laten volgroeien? Graag antwoord dan denk ik met je mee.

Groeten,

Pol
dinsdag 3 mei 2011 - 18:40
leentjeVG

LeentjeVG

Ik geef zeker om het leven in en om de tuin. En zelfs nog meer om het leven van mijn familie en mijzelf.

En toch zal ik met een gerust geweten een dezer middelen gebruiken op een beperkt aantal plaatsen. Een perfecte oplossing is het natuurlijk niet en ik streef ook geen perfect uitziende tuin na maar bij correct gebruik van deze middelen zijn de directe risico's voor mij en mijn omgeving verwaarloosbaar.

De impact van het wereldwijde totale gebruik van bestrijdingsmiddelen op de natuur is natuurlijk absoluut niet te verwaarlozen en dient aangepakt te worden.
Gelukkig neemt Europa een voortrekkersrol in het verbieden van de meest schadelijke herbiciden. Vooralsnog doe ik niets illegaal en zijn het exact dezelfde stoffen die men gebruikt in de landbouw en zelfs op producten die we eten.

Dus herhaal ik mijn vraag: Welk bodem herbicide krijgt de voorkeur?

dinsdag 3 mei 2011 - 18:49
ellen

Ellen

hallo, ik gebruik eenmaal per jaar premazor-herbicide en ben daar zeer tevreden over.
die roofingbrander daar heb ik even mee geglimlacht want als ik daarmee moet rondwandelen dan heb ik geen tuin meer of een vaste afspraak met de brandweer aangezien ik het minstens eenmaal in de week zou moeten doen.

en onkruid wieden degene die dat wil mag me wekelijks komen helpen ik denk dat ze me een flesje herbicde cadeau doen na de tweede week.

vriendelijke groet,ellen
dinsdag 3 mei 2011 - 19:06
leentjeVG

LeentjeVG

@ Pol: U bent een redelijk en rationeel mens die ik op veel vlakken gelijk moet geven met uw advies. Ik weet dat het als een boutade bedoeld is maar toch wil ik ingaan op u vergelijking met roken.
Deze stelling is pertinent onjuist. De impact van roken op zowel de morbiditeit als de mortaliteit van de populatie is 1000den!!! malen groter als de impact van het totale herbicide gebruik, laat staan het particuliere herbicide gebruik.

@ Ellen: Premazor heeft diflufenican als werkzaam bestanddeel en is inderdaad een bodemherbicide die de ontkieming van nieuwe onkruiden verhindert en geen vaste planten schaadt.
Verder is de stof helemaal niet giftig voor zoogdieren en mensen.

dinsdag 3 mei 2011 - 20:21
Polplastron

Polplastron

@ Pol: U bent een redelijk en rationeel mens die ik op veel vlakken gelijk moet geven met uw advies. Ik weet dat het als een boutade bedoeld is maar toch wil ik ingaan op u vergelijking met roken.
Deze stelling is pertinent onjuist. De impact van roken op zowel de morbiditeit als de mortaliteit van de populatie is 1000den!!! malen groter als de impact van het totale herbicide gebruik, laat staan het particuliere herbicide gebruik.

Of het gebruik van pesticiden in de voedselindustrie al dan niet nodig is, daar is veel discussie over. Persoonlijk kan ik het niet opbrengen om constant extra geld uit te geven aan biovoeding en zelf al mijn voedsel kweken daar wil ik ook niet echt de ruimte voor maken in mijn tuin.

Overigens is volgens mij te weinig controle op wat nu wel of niet bio is. Toch is er volgens mij heel wat fout met ons als we denken dat we zonder pesticiden geen SIERtuin kunnen onderhouden. Het tegendeel is, onderandere hier al door meerdere mensen op het forum, bewezen.

De totale impact van herbiciden is helemaal nog niet bekend: studies spreken elkaar constant tegen (Onafhankelijke studies tonen aan dat ze heel schadelijk zijn terwijl de studies van de chemische industrie aantonen dat alles best wel meevalt). Toch zijn er al heel wat pesticiden ondertussen verboden.

In India zijn ondertussen hele akkers waar niets meer op groeit omdat ze gewoon kapotgespoten zijn met pesticiden. Daar experimenteert men nu zonder pesticiden door allerlei gewassen door elkaar op de akkers te zaaien. En dat blijkt erg goed te gaan. Staan ze nu in India voor op ons, ik denk het wel. (Maar natuurlijk is India een ontwikkelingsland en kan zoiets bij ons helemaal niet hé! Of toch???)

Neen, pesticiden zijn niet illegaal. Toch wordt er overal over milieu gezeverd en leggen we massaal zonnepanelen. Een betere wereld begint bij jezelf. Wil je je kinderen een mooie planeet nalaten dan moet je je niet verstoppen achter wettelijkheid of gemakzucht. Je doet mee of je doet het niet. Dat is jouw keuze en die wil ik respecteren.

Waar ik mij wel enorm aan begin te ergeren is dat er hier een aantal goede raadgevingen gegeven zijn door verschillende mensen, maar sommige vraagstellers, vaak zonder enige ervaring, toch bij hun eigen waarheidje blijven. Je vraagt dus geen oplossing voor je probleem, maar je vraagt het antwoord dat je zelf al in je hoofd hebt. Doe dus gewoon wat je zelf denkt dat je moet doen.

Ik vind het overigens wel heel jammer dat ik je vroeg welke plekken je dan wel niet kan bedekken of beplanten in je tuin, maar dat ik daarop nooit een antwoord heb gekregen. Jammer want ik en vele anderen zouden je heel wat tips hebben kunnen geven. Maar ja, wat baten kaars en bril ...

Groeten,

Pol (Al jaren tuinliefhebber, ooit met de gifspuit, maar nu al jaren zonder.)
dinsdag 3 mei 2011 - 20:47
Polplastron

Polplastron

@Ellen: Er worden onkruidverbranders verkocht in de handel. Op aanraden van Birdwatcher en enige anderen hier op het forum (die natuurlijk ook niet weten waarover ze praten ) heb ik onlangs zo'n roofingbrander gekocht. De eerste resultaten spreken alvast voor zich. Die mensen die mij die tip gegeven hebben, behalen daar alvast heel goede resultaten mee en ik geloof dat.

Ik zit hier ook met een gemiddeld grote tuin (zo'n 800m²) en hoe ouder en volgroeider de tuin wordt, hoe minder onderhoud ik heb. Door onderbeplanting bij mijn rozen hoef ik weinig tot niet te wieden: enkel een paar keer serieus in het voorjaar.

Die roofingbrander gebruik ik enkel op de oprit voor het kleine onkruid dat manueel niet te verwijderen is. Op het tuinpad groeit weinig tot geen onkruid omdat daar steeds gelopen wordt. Vroeger gebruikte ik ook herbiciden op de oprit, maar dat moest ik meermaals herhalen. Met wieden heb ik eigenlijk niet veel meer werk. Met die brander gaat het nog wat sneller.

Misschien moet je je tuin heraanleggen zodat hij minder onderhoud vraagt? Ik wil gerust tips geven. Goede voorstellen weglachen vind ik echter eerder onrespectvol.

Groeten,

Pol
dinsdag 3 mei 2011 - 21:18
Rita1960

Rita1960

Leen, eigenlijk durf ik niet eens meer te antwoorden op je vraag

5 % van je tuin die niet zo is als je het zelf wilt of kunt onderhouden van je tuin..

gebruik eens een schoffel en adem dan de lucht in die vrij komt...

en laat het zgn "onkruid denken" eens los..

scheelt je in de portomonaie en met de schoffel krijg je lichaamsbeweging.. en da's voor niets

en dan "wij hebben de wereld te leen en allen die achter ons aan komen hebben ook recht op een schone wereld".

groetjes,

Rita

dinsdag 3 mei 2011 - 22:01
spruce

Spruce

Elk jaar zijn ze er wel, dikwijls al vanaf de lente - de forum onderwerpen over onkruidverdelger die al snel uitmonden in een hevig debat waar de puristen die de tijd hebben om onkruid manueel te wieden, en ook het type grond, de les spellen aan mensen die een vraag hebben over het gebruik van (selectief) onkruidverdelgers.

Mijn grond is leem - ik kan u verzekeren dat het uittrekken van onkruid maar tot een bepaald niveau lukt - daarna is het onkruid te sterk verankerd, en bij droogte heb je geen baat want dan zit het onkruid nog vast als betonijzer. En bij leem kan je beter een handgranaat gebruiken wil je die lange peen uit de grond krijgen.

Ik heb ondertussen ook twee kleine kinderen en ben zeer blij dat er herbiciden bestaan. Daarom ben ik altijd bereid om de puristen op dit forum altijd een tegenwoordje te brengen.

Zo iedereen heeft recht op zijn woordje, en daarom wil ik ook eens zeggen dat ik blij ben dat er producten bestaan zoals Roundup, Bofix. En als die producten giftig of gevaarlijk zijn, dan moeten ze ze maar verbieden. Onlangs sprak ik nog met mijn huisarts, die zelf een verwoed tuinder is, dat hij sprak dat het aantal aandoeningen t.g.v. fijn stof en roet uitstoot elk jaar meer en meer wordt. Desalnietemin wordt de auto niet verboden, meer vrachtwagens op de straat met rijdende stocks, meer vliegtuigen in de lucht ... terwijl dit veel gevaarlijker is. Vandaag weet men zelfs dat het gebruik van de GSM (niet de mast) een beetje Russian Roulette is. Maar het heeft allemaal met geld te maken, en dat komt nog altijd op de eerste plaats.

Het menszijn is een aanéénschakeling van het nemen van risico's, de ééne al wat gevaarlijker dan de andere. Maar wat wel zeker is, dat alle regelgeving met een korrel zout moet genomen worden want hypocrisie is één van de meer nefaste uitvinden van de mens. En dat hebben ze zelfs in wetten en regels omgezet.

Waarmee ik niet gezegd heb dat ik neerkijk op mensen die manueel wieden. Integendeel, ik heb er wel bewondering voor.
woensdag 4 mei 2011 - 00:18
ellen

Ellen

@polplastron: eerst en vooral wil ik u even mededelen dat het niet zo is dat ik niet handmachtig mijn onkruid vernietig want daar ben ik dagelijks mee bezig in de zomer. Toen wij ons huis kochten was er in de tuin reeds 10 jaar geen onkruidje weggehaald en ik kan u verzekeren dat het gene kattepis was omdat te verwijderen. Aangezien wij te kampen hebben met winde en heermoes. Nu 5jaar later begint de tuin er goed uit te zien en dit door intensief erin te werken. Het enige dat ik dan spuit is dan ook de weggenis. Omdat ik twee tuinen heb eentje in antwerpen en eentje op de grens van limburg die ik alleen onderhoud enkel het zware werk gebeurd door mijn man is een klein beetje herbecide soms welkom.

Paden afspuiten met bleekwater is ook slecht, zout in de winter is ook niet goed , teveel mest is ook niet goed voor de bodem.

En frisse lucht als ik aan het wieden ben heb ik ruimschoots genoeg en lichaamsbeweging ook. ongeveer een kleine 6500m² te onderhouden is iets meer werk nietwaar.
woensdag 4 mei 2011 - 07:30
Polplastron

Polplastron

@Ellen: Ik heb niet anders beweerd hoor ... Ik vond alleen de reactie op de roofingbrander nogal flauw. Bleekwater e.d. wordt hier niet gebruikt evenmin als zout.
Moest ik overigens een tuin hebben van 6500 m² dan zou ik zorgen dat een deel daarvan bevolkt werd met dieren zodat het onderhoud daar al wegviel. Kippen zijn erg makkelijk in onderhoud, leveren nog eieren op en eventueel zelfs vlees.
Winde en heermoes kreeg ik destijds ook met de strafste bestrijdingsmiddelen niet kapot: regelmatig manueel verwijderen put de plant beter uit, maar ook dan zal het dweilen zijn met de kraan open.

Met twee tuinen kan je natuurlijk niet anders dan herbiciden gebruiken. Dat versta ik heel goed. Ik versta echter niet wat je aan twee tuinen hebt ...

Groeten,

Pol
woensdag 4 mei 2011 - 12:26
ellen

Ellen

die tuinen mijn beste,
eerst had ik een klein tuintje en een tuin op een buitenverblijf maar door de jaren heen zijn we verhuisd en kwam daar een grote tuin bij, daarom heb ik twee tuinen en aangezien die van het buitenverblijf een levenswerk en grote hobby is het voor mij eigenlijk onmogelijk om hem te verkopen.
Bij deze wil ik dan ook zeggen dat er bij mij geen enkele reden was om flauw te doen enkel een grappige opmerking.
Dieren daarentegen die zie ik liever bij de buren. Maar ik heb er niets tegen want de buren hebben paarden, een geit en kippen enkele honden en een kat en in de wei aan de overkant ziten koeien dus aan dieren geen gebrek.
In mijn vijver zitten kikkers en salamanders en binnekort ook vissen.

En die herbicide gebruik ik maximaal 1 maal per jaar om mijn paden mee te spuiten.

mvg, ellen
woensdag 4 mei 2011 - 12:45
Polplastron

Polplastron

@Ellen: Als het als grap bedoeld was, ok dan! Zand erover. 1 Maal per jaar herbicide gebruiken voor de paden is voor mij ook ok, 't is alvast een minimum. Toch zou ik die roofingbrander eens proberen als ik jou was ... Ik heb alvast net het hele tuinpad en de oprit in een half uurtje gedaan en de brandweer is niet moeten komen. Ik zal je laten weten hoe vaak ik het moet herhalen .... Overigens was dat van die twee tuinen voor mijn part ook als grap bedoeld hoor (zie ook de smiley!)

Groeten,

Pol
woensdag 4 mei 2011 - 14:15
ellen

Ellen

ik zal er eens over nadenken en misschien wel eens proberen.
vgr ellen
woensdag 4 mei 2011 - 15:53
Polplastron

Polplastron

Je ziet maar ... Sorry als ik voorheen wat bot overkwam ...
woensdag 4 mei 2011 - 17:23
hugo

Hugo

interressante discussie hier,, ik treed birdwatcher,pol enen de anderen volledig bij,, alhoewel mijn bostiuin 2,5ha, waarvan zo'n 8000m² aangelegd is heb ik hier bijzonder weinig last van onkruid, eenvoudig alles zoveel mogelijk beplanten ,ietsje dichter bij elkaar dan aangeraden, zodat de struiken en planten in elkaar groeien en de bodem groeit vanzelf volledig dicht,, als je dan nog gebruik maakt van inheemse en natuurlijke beplanting krijg je een paradijs voor vogels die zorgen dat de beestjes onder controle blijven en geen last van ziektes op de planten, het gazon krijgt in het najaar magnesiumkalk en in het voorjaar bemesting met koemestkorrels, regelmatig maaien en de onkruiden zijn voor 95% verdwenen
25 jaar geleden was dit een oerwoud, ben d'er tegenaan gegaan met een kettingzaag en een hakbijl en dit is het resultaat [afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes

woensdag 4 mei 2011 - 21:01
Rita1960

Rita1960

Ik blijf je foto's van je (bos-)tuin mooi vinden Hugo

groetjes,
Rita


woensdag 4 mei 2011 - 21:13
Polplastron

Polplastron

Dat kan toch niet zonder herbiciden en pesticiden! Dat moet photoshop zijn!

Is de topicopener trouwens nog aanwezig want ik wil nog altijd weten welke delen niet bedekt kunnen worden in de tuin ... Of heeft Leentje afgehaakt? Ik zou het alvast jammer vinden want dat is zeker niet de bedoeling geweest.

Groeten,

Pol
woensdag 4 mei 2011 - 21:19
leentjeVG

LeentjeVG

Neen neen niet afgehaakt hoor maar het ging gisteren een beetje te snel in deze soms hevige discussie om op alle relevante punten in te pikken. Nu heb ik de tijd gehad om alles eens rustig te herlezen.

Dit is een forum voor tuin liefhebbers en particuliere tuinders dus ik aanvaard dat het eerste en belangrijkste advies het veranderen van de (mijn) mentaliteit ten overstaan van het gebruik van chemische middelen is. Als ik die fotos zie ben ik natuurlijk jaloers en begrijp ik wel dat het zeker zonder kan.
Alternatieven zijn er inderdaad volop, al zijn sommigen daarvan voor mij op dit moment niet haalbaar.
(omwille van financiele redenen, het niet kunnen of willen meer tijd vrij te maken,...)

Waar jullie absoluut een punt hebben is dat het grijpen naar deze middelen in de amateurtuin een teken van gemakszucht is.
Het leren apprecieren van de gedane manuele arbeid is een traag proces waar ik in tegenstelling tot de ervaren rotten hier nog niet volledig aan toe ben.

Het grootste deel van de tuin is gazon en daar boek ik inderdaad resultaten door gewoon regelmatig te maaien en van die ronde platte distels en paardenbloemen manueel uit te doen. In de perken beginnen de aanplantingen dit jaar pas echt goed te groeien en door de worteldoek en bodembedekker zijn de meeste onkruiden verleden tijd. (buiten zo een klimplant met witte bloempjes)

Het probleem situeert zich in de vrij lange oprit die niet meer in gebruik is en de aansluitende tuinpaden langs het huis tot achter in de tuin. Het zijn kasseien die er misschien al 50 jaar liggen maar met brede voegen tussen waar enorm veel onkruid groeit. Ook de stroken naast de oprit zijn problematisch.
Na 2 weken geleden alles proper gemaakt te hebben tussen die voegen en naast die oprit (verschrikkelijk langdradig en rugbrekend werk) blijken er nu massaal veel nieuwe kleine onkruidjes te groeien.
Dit was blijkbaar zeer ontmoedigend voor mij dus besloot ik terug te grijpen naar wat ik tijdens mijn studies geleerd heb: chemie! Na wat opzoekingswerk wou ik hier praktisch advies vragen over het gebruik van een bodemherbicide.

Het alternatief dat de meeste onwetende tuinders zouden doen is gewoon naar den brico of aveve lopen en daar een combinatiepreparaat kopen en dubbel zo geconcentreerd als op de verpakking staat beginnen sproeien zodat het zeker werkt... Dus ik leer wel degelijk van dit forum .

Een brander lijkt mij een mogelijk alternatief voor tussen de kasseien maar boezemt mij een beetje schrik in. Voor ik er een zou gaan kopen ga ik eens horen of je bij boels zo ene kunt huren om eens te testen. Om de hoeveel tijd moet je dat branden herhalen? En maakt dat niet veel vuiligheid(roet,asse)?

In de stroken naast de oprit (tussen bomen,struiken en naast beek) heb ik mij al neergelegd dat het gebruik van gif geen goed idee is. Oplossing lijkt mij gewoon de bosmaaier te blijven gebruiken.(al ben ik daar niet heel handig mee)

Anderzijds is het beginnen roepen van VERGIF VERGIF bij het vernoemen van een herbicide ook geen correcte reactie. Ik denk persoonlijk dat er nog veel misvattingen bestaan over herbicides.
Bij het correct gebruik door een geinformeerde persoon is er in principe geen enkel direct gevaar voor zijn gezondheid en die van zijn omgeving. Dit helemaal gaan argumenteren lijdt ons te ver maar neem maar aan dat de overheden het gebruik zouden verbieden of ten minste extra verplichte beschermingsmaatregelen zouden opleggen voor gemeentepersoneel en andere personen die beroepsmatig bepaalde herbicides moeten gebruiken. Daar staat natuurlijk de wetenschappelijke fraude en omkoping van overheden tegenover van Monsanto die blijven beweren dat er geen enkel risico aan verbonden is. Natuurlijk zijn er negatieve effecten.

Een heel andere discussie is de impact van het totale herbicide en insecticide gebruik op het milieu. Jaarlijks worden er spijtig genoeg miljarden(!!) liters gebruikt wereldwijd. Het mag duidelijk zijn dat alle bestrijdingsmiddelen door de mens in het milieu geintroduceerd ongewilde gevolgen hebben voor bepaalde bio-organismen. Wat de uiteindelijke gevolgen zijn voor heel het biosysteem is moeilijk in te schatten of te voorspellen. Gelukkig hebben de middelen die momenteel nog mogen gebruikt worden in de EU een veel mindere neiging om door biomagnificatie en bioconcentratie een probleem te veroorzaken. Dit in tegenstelling met het nu streng verboden DDT( in de westerse wereld toch).

We moeten ook niet hypocriet zijn. Kent iemand de toleranties voor glysofaat in de onze voeding? Gewassen mogen van Europa tot 20mg glysofaat bevatten per kg gewas. Concentraties tot 100mg/kg zijn komen zelfs voor in de zogenaamde roundup ready crops. Dit is dus enorm veel!
Bio kopen? afkomst niet altijd echt duidelijk en duur
zelf kweken? niet overal mogelijk
Maw spijtig genoeg komt iedereen in contact met die middelen en de bijdrage die ik zou leveren is niet groter als de bijdrage van mijn wagen in de totale luchtvervuiling. Is dit een reden om toch te gebruiken? Absoluut niet want ik tegenstelling tot mijn wagen kan ik gerust zonder herbicide.


Ik zal nog zien wat ik ga doen want zoals jullie spijtig genoeg hebben moeten vaststellen ben ik vrij eigenwijs vanaf ik iets in mijn hoofd gestoken heb.
Maar ik ga wel eerst die brander eens een kans geven denk ik.

@ellen: u vooral niet schuldig voelen maar zoals pol adviseerde blijven openstaan voor mogelijke alternatieven. En bedankt voor de steun in moeilijke tijden!

@pol en alle anderen: Alvast bedankt voor het meedenken en het advies.
Momenteel zit ik met een inwendige strijd: Enerzijds op korte termijn heb ik geen enkele zin om nogmaals al die voegen uit te krabben en anderzijds op langere termijn zou ik idd de juiste tuin filosofie en mentaliteit aannemen die jullie hier zo mooi verdedigen!!
donderdag 5 mei 2011 - 10:27
leentjeVG

LeentjeVG

excuses aan de moderators voor opnieuw dubbel te posten. heb klein malware probleempje op mijn laptop.
donderdag 5 mei 2011 - 10:27
Eniavaswen

Eniavaswen

Goeie reactie Leentje, ik was al aan het zoeken naar de 'vind ik leuk'-knop
Ik begrijp je frustratie, ben nu het tweede jaar strijd aan het voeren tegen heermoes. Omwille van mijn 'groene overtuiging' op handen en knieën met het emmertje naast mij. Als ik halverwege ben, is het aan het begin alweer een ramp, maar we geven nog niet op.

Nog een ideetje misschien voor tussen de kasseien. Als de voegen breed genoeg zijn zou je er een klein plantje in kunnen laten groeien. Type Leptinella ofzo. Is ook heel leuk.
donderdag 5 mei 2011 - 11:33
leentjeVG

LeentjeVG

heermoes.... mij spijtig genoeg maar al te bekend: Dit is zowat de enigste plant die hardnekkig tussen de zeer smalle kieren van mijn houten terrasplanken blijft groeien.
en onmogelijk te plukken , breekt gewoon af ter hoogte van de planken... aaaargh

En inderdaad niet opgeven , doe ik ook niet vandaag nog maar eens gaan wieden op mijne vrije dag! ontspannend!?

succes nog

xx
donderdag 5 mei 2011 - 13:20
Eniavaswen

Eniavaswen

Goh ja, ik vind onkruid wieden eigenlijk wel ontspannend. Da's één van de weinige momenten dat ik ongestoord met iets bezig kan zijn. Anders lopen mijn twee kinderen de hele tijd tegen mij te kwetteren, maar als ik in de tuin bezig ben, spelen ze meestal zelf ook leuk buiten. Ik beschouw het maar als een rustmoment in een hectische dag.
Jij ook nog veel succes!
donderdag 5 mei 2011 - 15:11
Polplastron

Polplastron

Ok! Fair antwoord Leentje! Ik ben niet met al je stellingen akkoord, maar dat hoeft niet ... Ik ben blij dat je alvast bereid bent om wat verder na te denken want dat was uiteindelijk mijn grootste bedoeling (en neen, mijn waarheid is niet de enige! Dat weet ik ook wel).

Over de brander kan ik nog niet veel uit persoonlijke ervaring zeggen omdat ik het ding nog maar pas heb. De eerste resultaten lijken me alvast goed. De aankoop van zo'n ding is niet zo duur en de gasflessen zijn (na eenmaal waarborg betaald te hebben) echt goedkoop. Met een karretje om de fles op te zetten was ik op een halfuurtje de hele oprit en het tuinpad afgegaan. De grotere onkruiden op de oprit lijken nu al helemaal kapot te zijn en ik ben benieuwd of ze nog snel terug uitlopen. De mossen en grassen tussen het tuinpad verkleuren naar bruin en zien er hetzelfde uit als toen ik nog herbiciden gebruikte dus dat komt ook goed.

Ik hou je op de hoogte als ik dit proces moet herhalen. Overigens had ook ik heel wat schrik om met vuur en gas te gaan spelen, maar in de praktijk viel het erg goed mee.
De reden dat ik met die brander ben begonnen was na aanraden van Birdwatcher en enkele anderen en omdat mijn vrouw het beu was dat we hele dagen aan de oprit bezig waren. Ik leer dus ook nog bij.


Misschien kan Birdwatcher nog wat meer vertellen over onkruidbranden?

Groeten,

Pol
donderdag 5 mei 2011 - 17:11
spruce

Spruce

Ik heb goed nieuws voor de mensen die last hebben heermoes.

Ik heb een goed middel gevonden om die smeerlapperij te overwinnen.

Gebruik bofix en bofort, ik heb het tijdens de droge periode twee avonden gesproeid (zeer kleine dosis).

Ondertussen is al het meermoes zwart geworden en volledig aan het verpieteren. Mijn hoop is dat het de wortelstokken ook kapot zijn.

Ik ga onmiddellijk beginnen om het te gebruiken tussen mijn haag, want daar zijn de heermoes staarten zeer krachtig en verspreiden zich als een lopend vuurtje.

Ik weet dat het chemicaliëen zijn, maar voor dit geval moet je niet twijfelen,

als je de dosering wilt weten, laat maar weten !
vrijdag 6 mei 2011 - 20:13
deHaan

DeHaan

Als je bofort gebruikt tussen je haag, gaat je haag ook dood.
Bofix mag sinds 1-1-2001 niet meer gebruikt worden.
Althans in Nederland.
vrijdag 6 mei 2011 - 22:15
Polplastron

Polplastron

Waarschijnlijk zal je het in België nog wel kunnen kopen en gebruiken dus zal het wel geen kwaad kunnen zeker?

Dedju, soms ben ik jaloers op de Nederlanders want op vele vlakken lopen jullie toch voor op ons ... Maar ons bier is toch nog altijd beter!

Groeten,

Pol
vrijdag 6 mei 2011 - 22:22
spruce

Spruce

Ik ben gestopt om het tussen de haag te spuiten.

Misschien kan ik eens proberen met Heineken bier ?
vrijdag 6 mei 2011 - 23:34
spruce

Spruce

Batdah,

interessante info zegt u daar over die korrel - dat ik kan ik misschien veiliger tussen mijn haag strooien ? Is er een opvolger wel te verkrijgen van dat soort korrel ? Na effe googelen kom ik tot de vaststelling dat er geen opvolger is ???

Enfin, Bofix en Bofort nekken dus die vervelende heermoes.

Als u googled bij Dow chemicals kan je de lijst downloaden die aangeeft tegen welk onkruid hij goed is.

Ik heb bovendien een ander onkruid overwonnen dat je eigenlijk niet kan wieden = duizendblad.
zaterdag 7 mei 2011 - 16:04
Rita1960

Rita1960

Spruce,

bedoel je het echte duizendblad of het zevenblad??

zaterdag 7 mei 2011 - 20:32
spruce

Spruce

Rita,

Duizendblad, Achillea millefolium

ongelooflijk smerig onkruid
zondag 8 mei 2011 - 00:07
Rita1960

Rita1960

Voor jou mischien wel Spruce,

ik vind het een mooie -wilde- plant met medicinale eigenschappen en versterkt andere planten.
Maar ja, ieder zijn meug

zondag 8 mei 2011 - 08:11
pplakke

Pplakke

ik gebruik zapper http://www.bayergarden.be/SCGARDENBLX/products_benl.nsf/CMSSubjectByID/NSCK-5DGDFV?OpenDocument&nav=MSIN-5ASD8B .
voor de oprit +pad en voor het stuk voor de tuin.
dat eigenlijk eigendom is van de gemeente met grind op ook.
dat werkt goed zeker als je nu nog spuit dan ben je een jaar gerust.
enkel die paardenstaart gaat er niet mee aan.
daar kocht ik al eens mcpa voor maar dat lijkt ook niet veel te doen.
nu zie ik hier staan dat casoron wel werkt is dat echt zo ?

hier zie ik het nog te koop
http://www.2dehands.be/tuin/beplanting-vijver/overig/casoron-gr-88102695.html

ik zag ook dit Tri-But® Turbo http://www.bayergarden.be/SCGARDENBLX/products_benl.nsf/CMSAllByIntID/NSCK-5DGD89?OpenDocument .
werkt dit ?
zondag 8 mei 2011 - 12:04
leentjeVG

LeentjeVG

die tri-but en bofort zou ik zeker afblijven. bofort is een hardnekkig herbicide die te lang schadelijk kan zijn voor allerlei planten. Zelfs via latere compost of mest van dieren kan het planten schaden. Voor mensen en dieren is,het eigenlijk een vrij veilig middel.

Tribut bevat 2.4-D wat een van de bestanddelen van agent orange was weliswaar niet de oorzaak van de schadelijke effecten in vietnam.


Die zapper lijkt mij zeer aanvaardbaar als je dan toch een herbicide gebruikt.(glsofaat+diflufenican) gebruikt op de oprit.

LET WEL OP DE MEESTE MIDDELEN DIE HIER DE LAATSTE POST BESPROKEN WERDEN DIENEN IN PRINCIPE OM EENMALIG GEBRUIKT TE WORDEN PER jaar.
Het meermaals spuiten kan voor meerdere jaren gevolgen hebben als men op die plaats iets zou willen zaaien of planten later.


@Pol: Bent u het eens met mijn mening: In mijn tuin staan planten en onkruiden die veel gitiger en kankerverwekkender zijn dan alle hier besproken herbicides.
zondag 8 mei 2011 - 13:54
deHaan

DeHaan

Heermoes of paardestaarten bestrijden met MCPA, wel verschillende malen herhalen.

Wel de gebruiksaanwijzing opvolgen
zondag 8 mei 2011 - 14:26
Polplastron

Polplastron

@Pol: Bent u het eens met mijn mening: In mijn tuin staan planten en onkruiden die veel gitiger en kankerverwekkender zijn dan alle hier besproken herbicides.

Bij het gebruik van chemicaliën is er voor de gebruiker inderdaad geen directe schade als deze de juiste voorzorgen neemt: beschermende kledij, handschoenen e.d. Helaas knelt daar vaak het schoentje en zie je mensen in shorts en T-shirts hun opritje staan sproeien. (En ja ... ik heb dat ook nog ooit zo gedaan!)

Verder zijn de effecten van herbiciden in de bodem erg omstreden. Volgens de fabrikanten worden ze allemaal 100% natuurlijk afgebroken. Volgens onafhankelijke onderzoeken blijkt dat er heel wat residu's achterblijven die zich opstapelen in de bodem en die op langere of kortere termijn toch schadelijk kunnen zijn voor het bodemleven. (Die Indische boeren waar ik het eerder over had, kunnen er van meespreken: hun akkers zijn kapotgesproeid en er zal de eerstkomende jaren NIETS meer op groeien! Dat zijn feiten!).

Overigens vind ik het een beetje lachwekkend dat jij de giftigheid van planten vergelijkt met chemicaliën. Persoonlijk denk ik niet dat het hebben van Aconitum, Clematis of Aristolochia in de tuin gaat leiden tot vergiftigingsverschijnselen of kanker. Bij inname is dat wel een andere zaak, maar de meeste mensen zijn niet zo gek! Dus die vergelijking is echt met de haren getrokken! Ik denk overigens dat je sneller effecten gaat hebben met het leegdrinken van een fles herbiciden dan dat je dat gaat hebben als je een Digitalis purpurea opeet! Laat ons het een keer proberen: ik eet dat vingerhoedskruid op en jij drinkt de fles herbicide. Wie het langste recht blijft staan, is gewonnen en heeft gelijk.... Blablabla! Wat een gezever!

Groeten,

Pol
zondag 8 mei 2011 - 14:59
Polplastron

Polplastron

Even googlen leerde me dat dit symbool op de verpakking van de "Zapper" staat:

[afbeelding verwijderd niet-https]

Wat dus betekent dat het schadelijk is voor o.a. het aquatisch milieu. Tof spul dus!

Verder las ik ook eens de gebruiksaanwijzing waarin o.a. staat dat:

Aanwijzingen betreffende eerste hulp
Bij aanraking met de huid de verontreinigde kleding uittrekken en zorgvuldig met water wassen.
Bij aanraking met de ogen onmiddellijk en overvloedig spoelen met water gedurende 20 minuten.
In geval van inslikken, onmiddellijk een arts raadplegen (indien mogelijk hem dit etiket tonen). Het
slachtoffer onder medisch toezicht houden.

Je doet natuurlijk wat je niet laten kan. Ik heb niks tegen mensen die herbiciden of pesticiden gebruiken. Ik wou alleen duidelijk maken dat het anders kan. Waar ik wel een hekel aan heb is aan de gifspuiters die beweren dat het allemaal geen kwaad kan en dat het niet slecht is voor je eigen gezondheid. Daar word ik wel slechtgezind van. Voordien werd hier het manueel wieden en onkruidbranden al afgedaan als gezever en nu word ik betrokken bij een discussie waarbij je op voorhand m'n mening al weet. Argumenteer nu maar eens op welke manier die Zapper of iets anders NIET schadelijk is want ik snap het niet!

Groeten,

Pol
zondag 8 mei 2011 - 15:10
pplakke

Pplakke

als ik sproei doe ik handschoenen aan + laarzen.
ik wacht ook een windstil moment af.
je sproeit best op aarde die vochtig is voor een optimaal resultaat.
ik heb het nog een maand uitgesteld maar er kwam niet voldoende regen.
dat het giftig is zal wel zijn maar dan kuisen sommige hier thuis enkel met water .
want op die dingen staan ook van die prentjes.
en dat water kap je toch ook in de beek .
uit mijn ervaring weet ik trouwens dat er toch opnieuw onkruid komt de volgende lente.
dus zal het wel afbreken anders zouden ze het toch niet verkopen.

er worden trouwens ergere dingen geloost in het water.

een kort stuk uit deze tekst hier

http://www.demorgen.be/dm/nl/6779/Kernenergie/article/detail/1094257/2010/04/22/Olympische-zwembaden-vol-radioactief-afval.dhtml

Zo heeft Belgoprocess vergunningen om gezuiverd kernafvalwater in de Molse Nete te lozen. In 2008 loosde Belgoprocess via een ondergrondse pijpleiding 23.009 m³ gezuiverd afvalwater in de Nete.

Maar hoe zuiver is gezuiverd? In mei 2007 nam Greenpeace grondstralen aan de oevers van de Nete op twintig centimeter diepte. Zes van de 21 stalen overschreden de normen voor radioactiviteit en kunnen dus worden beschouwd als kernafval

zondag 8 mei 2011 - 16:56
Polplastron

Polplastron

En omdat de overheid fouten maakt en omdat firma's zich onverantwoord gedragen, mogen wij rustig doen wat we willen! Leuke houding! Hopelijk leert u dat ook aan uw kinderen dan verandert er nooit wat!

uit mijn ervaring weet ik trouwens dat er toch opnieuw onkruid komt de volgende lente.
dus zal het wel afbreken anders zouden ze het toch niet verkopen.
Over sigaretten heeft men ook jarenlang gezegd dat ze niet schadelijk waren voor de gezondheid. Nu weten we wel beter (of twijfelt u daar ook nog aan?) en toch worden ze nog steeds verkocht. Dus dat is een loos argument: wetgeving en publieke opinie lopen meestal jaren achterop op feiten. En wanneer men schade vaststelt is er altijd wel een of andere firma met belangen en veel geld die op een of andere manier bewijst dat het allemaal zo erg niet is.

Dat het onkruid terugkomt wil niet zeggen dat er geen residu meer in de bodem aanwezig is. Het is pas na jaren dat blijkt dat de bodem steriel is geworden omdat er geen leven meer mogelijk in is. Geen bodemleven geeft tot logisch gevolg dat er ook geen planten meer kunnen groeien. Ook daar kan je de vergelijking met sigaretten weer maken: pas na vele jaren roken kom je erachter dat je longkanker hebt. Een argument van rokers is vaak:"Ik ken iemand die 100 jaar is en die elke dag een pakje rookt, dus dan zal het zo schadelijk wel niet zijn!" Nog zo'n dooddoener.

Ik herhaal nog eens: of je spuit of niet, kies je voor mijn part zelf. Het kan echt wel anders en dat is een feit. Dat die spullen op langere termijn schadelijk zijn is ook een feit (Hoewel de fabrikanten bewijzen hebben dat dat niet klopt!). Ik weet overigens niet welke kuisproducten u gebruikt, maar op de meeste staat het bovenstaande teken niet op hoor!

Ik wacht dus nog altijd op een duidelijk, ontegensprekelijk, wetenschappelijk bewijs dat die spullen geen schadelijke effecten hebben op milieu en/of mens.
En ik wil ook nog steeds een duidelijke reden horen waarom je een tuin niet zou kunnen onderhouden zonder dit soort producten. Al de rest is, sorry, gezever! Ieder zijn waarheid, maar de mijne is tenminste wetenschappelijk en proefondervindelijk onderbouwd. Ik ben ooit een zware voorstander van pesticiden geweest omdat ik niet beter wist. Ik kan echt wel vergelijken.

Groeten,

Pol
zondag 8 mei 2011 - 17:23
pplakke

Pplakke

dan zal in belgie de grond over enkele jaren niet meer gesproeit moeten worden.
als die die dan onbruikbaar is voor onkruid.
want iedereen sproeit hier en die enkeling die het niet doet.
dat zal er een zijn die de taal niet spreekt.
en spijtig voor u indien het schadelijk is valt het met de regen ook in u tuin.
dus of u nu voor of tegen bent iedereen zal het moeten ondergaan.
zondag 8 mei 2011 - 17:58
deHaan

DeHaan

1 van de bestanddelen van Zapper is in Nederland niet toegelaten.
Dit is namelijk, diflufenican.

Even een uitlichting uit de gebruiksaanwijzing.

Attentie


1. Opletten voor eventuele afspoeling van het product naar de naburige beplanting en naar het rioleringssysteem.
2. Niet toepassen:
a. In de nabijheid van planten, sier- en vruchtbomen.
b. Op plaatsen waar hun wortels zich kunnen bevinden.
c. Op plaatsen waar het product kan meegevoerd worden door afspoeling (hellende terreinen) en in aanraking kan komen met wortels van aanplantingen.
d. In de onmiddelijke nabijheid (minder dan 25 cm) van grasperken of beteelde terreinen.
e. Op verharde oppervlakken.
3. De laagste dosering is bestemd voor percelen met licht onkruidbezetting, de hoogste dosering voor percelen met sterke onkruidbezetting.

Driftreducerende maatregelen: bufferzone van 20m met 75% driftreducerende techniek.

Conclusie, is niet voor de particulier bruikbaar.

zondag 8 mei 2011 - 22:38
spruce

Spruce

Dag Rita,

het duizendblad is niet wiedbaar. Door de wortelstokken (in combinatie met mijn lemige grond) scheur je de grond volledig open en komt het gras mee. Wieden is niet mogelijk, je kan natuurlijk gaan wieden als het nog een baby plantje is, maar daar heb ik niet altijd de tijd voor.
zondag 8 mei 2011 - 23:10
leentjeVG

LeentjeVG

Het zijn hier eigenlijk verschillende discussies door elkaar. En dit over een onderwerp dat voor velen duidelijk gevoelig ligt.

Personen die al dan niet gevoelsmatig concluderen dat deze middelen een onaanvaardbare negatieve invloed hebben op het milieu en de biodiversiteit hebben gelijk en dienen deze middelen dan hoegenaamd niet zelf gebruiken.

De economische realiteit is dat deze middelen onmisbaar zijn geworden en massaal gebruikt worden. Iedereen komt er op een of andere manier mee in contact.
De grootgebruikers in belgie zijn niet alleen de landbouwers zoals ik vermoedde.
1/gemeentes en steden 2/nmbs 3/landbouw 4/ bosbeheer 5/ particulieren.

De acute toxiciteit van de hier besproken herbicides is voor mens (en hogere diersoorten) zeer laag. Op zich maak ik mij meer zorgen over de subchronische blootstelling via de voeding ed dan om mijn buurman die zijn oprit sproeit.

Alles staat en valt natuurlijk bij het correcte gebruik ervan. Vooral daar ik merk dat de webshop van dit forum blijkbaar ook dergelijke producten verkoopt vermoed ik dat het doel van dit forum buiten het responsabiliseren van de mogelijke gebruikers ook het delen van informatie over het gebruik van deze middelen is.

Zonder het onnodig culpabiliseren van de leden van dit forum die een andere mening hebben.


@de haan: In belgie ligt dat anders. Diflufenican is een veel voorkomend actief bestanddeel in verschillende producten voor particulieren. Van gebruik op opritten en paden tot tussen heesters en hagen.
Afspoeling is idd een aandachtspunt zeker bij overvloedig gebruik op opritten ed voordat het regent.
In alle preparaten voor particulier gebruik is de concentratie diflufenican vrij laag en gecombineerd met glysofaat of oxadiazon ed en staat duidelijk vermeld dat het voor eenmalige toepassing is in het voorjaar. Diflufenican blijft tot een 30tal weken actief na toepassing.

@pol: sluit u aan bij een natuurvereniging , schrijf een brief naar de regering of ga betogen als je zo hard tegen herbicides bent. Maar u afreageren op elk individueel lid van dit forum die deze middelen gebruikt is vrij nutteloos en gaat niet bijdragen tot enige verandering.
Verder was mijn stelling niet echt serieus bedoeld. U voorstel zullen we maar laten want het zal beiden niet leuk zijn vrees ik. Afhankelijk van het volume en concentratie van het herbicide en het al dan niet krijgen van gespecialiseerde medische hulp zou ik toch eerder voor de roundup gaan.

200ml * 280g/l glysofaat = 56g glysofaat.
LD50 glysofaat 5800mg/kg: 5.8g * 65kg=377
+- 1/7 van de ld50 (oraal)

1 volledige plant (alle delen bevatten actieve bestanddelen) consumeren is een zekere dood met een ld50 van 30mg/kg voor digitoxin.
0.03*65= 1.95 g
200g plantmateriaal met 1 tot 2 procent digitoxin: 2 tot 4 g
100 tot 200% van de LD50.
Ik hoop dat je een sterk hart hebt .
maandag 9 mei 2011 - 00:43
pplakke

Pplakke

in belgie is zapper wel toegestaan.
bij hubo staat die nu in promo zag ik in de folder.
voor 200 vierkante meter nu 14,95 euro inplaats van 18,30 euro.
op blad 10 staat het http://promo.hubo.be/HUBO_BE/35/magazine.php#/spreadview/10/
maandag 9 mei 2011 - 17:12
Polplastron

Polplastron

Even een rechtzetting: ik reageer mij niet af op andersdenkenden. Ik vind het enkel jammer dat de tegenargumentatie zo zwak is. Wie mij zegt: ik spuit omdat ik te lui ben om dat anders te doen en ik kies ervoor om blind te zijn voor de gevolgen. Wel dan zal ik dat wel accepteren, zij het met bedenkingen.

De mentaliteit: als het niet verboden is, zal het wel geen kwaad kunnen (Waarom zou de regering daar nu wakker van liggen? Groen is politiek niet echt populair meer en ik denk dat politiek nu vooral de economie primeert en daar geef ik die ministers best gelijk in ook!) en de dooddoener: "Als ik niet spuit, doet de buurman het wel en komt het toch in mijn tuin".

Ja jongens! Goed bezig!

Ik ben overigens lid van een zeer grote natuurvereniging (WWF: die gaan in overleg en sensibiliseren i.p.v. grote acties te voeren). En van betogen houd ik niet omdat ik nog altijd van mening ben dat een betere wereld begint bij jezelf. Hoe dom is het overigens om te gaan betogen tegen gif, kernenergie, ... zolang we zelf vragende partij zijn?

Maar ... even goei vrienden! Voor mijn part is de discussie afgesloten. Altijd leuk om mensen iets te kunnen leren uit eigen ervaring. Gelukkig zijn er hier nog tuinleken die WEL oren hebben en het lef om iets te proberen. Zelf heb ik hier alvast veel geleerd.

Groeten,

Pol

P.S.: Overigens zal de toekomst van de landbouw niet enkel met het gebruik van chemicaliën lukken. Daarover zijn de meeste specialisten het al wel eens. Zonder pesticiden zal het waarschijnlijk niet gaan; enkel bio rendeert blijkbaar niet. Een mengvorm zal de enige oplossing zijn. Evenals het gebruik van GMO's. We zijn er allemaal tegen, maar met onze levensstandaard zal het onvermijdelijk zijn.

P.P.S.: 7 Mensen in dit draadje gebruiken geen chemicaliën tegen 5 die het wel doen: ik ben dus blijkbaar niet de enige idioot.
maandag 9 mei 2011 - 19:34
Rita1960

Rita1960

ik ben ook zo'n idioot

maandag 9 mei 2011 - 20:37
jdcoster

Jdcoster

Het is raar, vroeger moest een tuinier iets kennen van spitten, composteren, harken en schoffelen en er waren toen ook prachtige tuinen.
Moesten Monet of Vitta Sackville-West weer opstaan uit hun graf zouden ze bepaalden van ons met misprijzen bekijken.
Want nu moet een tuinier voortdurend bijstand krijgen van de chemische industrie, van zeilmakers voor het maken van worteldoeken en scheepsladingen cacaodoppen komen van de andere kant van de wereld.
En dat alles omdat ze geen tijd meer hebben om echt te tuinieren. Ze moeten immers voortdurend hard werken om al die brol te bekostigen.
maandag 9 mei 2011 - 21:07
renate67

Renate67

Hallo Leentje
Voor de stroken naast uw oprit: als de bodem goed bedekt is met bodembedekkers (zeker als het wintergroene zijn) dan heb je meestal weinig last van opkomend onkruid en is het onderhoud dus veel gemakkelijker.
Renate
maandag 9 mei 2011 - 22:58
Polplastron

Polplastron

Stelletje eco-fundamentalisten!
dinsdag 10 mei 2011 - 13:43
leentjeVG

LeentjeVG

allez we kunnen er allemaal uiteindelijk nog om lachen!!!
dinsdag 10 mei 2011 - 14:18
Polplastron

Polplastron

Ja hoor!
dinsdag 10 mei 2011 - 14:35
hugo

Hugo

gewweldig einde van deze topic,, zal ik hem maar op slot zetten?

groetjes
dinsdag 10 mei 2011 - 15:35
Polplastron

Polplastron

'k Weet het niet ... Ik hou wel van een discussie!

Neen, inderdaad: slot erop, discussie gesloten. Gifspuiters versus eco-fundamentalisten: stand: 5-7! (Sorry, ik kan het niet laten )

Tot ziens in een ander topic,

Pol
dinsdag 10 mei 2011 - 16:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon