menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stinkende compost

Ga naar meest recente reactie

papa8890

Papa8890

sedert een jaar doe ik aan thuiscomposteren in een compostvat. Nu ondervind ik dat de compost stinkt en erg vochtig en kleverig is. De reden hiervan is volgens mij dat ik er te veel gemaaid gras in doe. ( ik weet het ; beginnersfout ... )
Is er een mogelijkheid om deze stinkende vochtige compost goed te krijgen ? Bestaat er hier iets voor in de handel ? Of is het beter om alles uit te scheppen en gewoon opnieuw te beginnen ?
dinsdag 26 april 2011 - 17:55
Mandy

Mandy

Ik zou opnieuw beginnen..... want dit spul is dus duiselijk aan het verrotten.....

In een plastic vat loopt de temperatuur snel op dus heel goed droog en nat spul afwisselen......
dinsdag 26 april 2011 - 23:36
Polplastron

Polplastron

NEEEN!!!!! Nooit materiaal weggooien!

Om dit eventueel terug goed te krijgen moet je snel bruin, droog materiaal toevoegen. Eventueel kan dat met van die houtschilfers die men in de handel verkoopt voor cavia's, kippen e.d. Zelf gebruik ik dat spul in mijn kippenhok en voeg ik het ook regelmatig toe aan de compostbak (na gebruik natuurlijk). Het geeft een goede structuur.

Overigens is grasmaaisel geen enkel probleem als je tenminste maar voldoende mixt met bruin materiaal. Zelf verzamel ik in het najaar gevallen bladeren en snoeiafval (gehakseld) dat ik vervolgens de hele winter gewoon in een van mijn bakken laat liggen. Het composteert dan al heel langzaam, maar dat speelt geen rol. In het maaiseizoen gaat er gras mee tussen. Telkens ik het gras afrijd zet ik mijn compost om en voeg ik het gras er stelselmatig mee tussen tot ik iets krijg dat lijkt op een lasagne. Op die manier gaat composteren heel snel.

Met zo'n vat als jij hebt, heb ik geen ervaring. Ik verkies te werken met twee of drie zelfgemaakte bakken van telkens 1m³ groot zodat ik de compost van de ene bak in de andere kan omzetten.

Hopelijk ben je er wat mee.

Groeten,

Pol
woensdag 27 april 2011 - 10:42
Mandy

Mandy

Die zelfgemaakte bakken zijn waarschijnlijk van hout met verluchtingen ertussen....
Dat mis je in die plastiken vaten.... daar kan geen lucht bij.....
Als je teveel grassen erin gegooid hebt en wel zoveel dat het gaat rotten, stinken en nat is......lijkt het mij beter om die vieze stinkende troep toch weg te doen......in ieder geval UIT die bak te halen... misschien op een OPEN plek gooien en dan mixxen met droog materiaal..... maar in een plastiek vat moet droog en nat heel goed gemixd worden en natuurlijk heel regelmatig met een pookstok erdoorheen.....
donderdag 28 april 2011 - 00:35
Polplastron

Polplastron

Ja, persoonlijk denk ik dat er meer voordelen zijn aan open bakken dan aan zo'n plastic geval, maar dat even terzijde ...

Laten drogen voor je het terug mixt is een optie, maar volgens mij is het toch niet nodig gezien houtkrullen heel snel heel veel vocht zullen opnemen.

Verluchten met zo'n pookstok is enorm belangrijk om lucht in het zaakje te brengen en o.a. klonteren tegen te gaan.

Groeten,

Pol
donderdag 28 april 2011 - 12:53
Mandy

Mandy

Ik heb allebei de bakken: 2 houten en een vat van 520 liter...
Ik moet zeggen: als je het goed doet, veel afwisseling en regelmatig verluchten gaat het composteren veel sneller in een vat. De temperatuur ligt veel hoger: 70 graden is geen uitzondering......

Maar de open houten bakken werken makkelijker.... duurt iets langer, verluchten/ omgooien moet ook natuurlijk maar de natuur/ droog en nat weer , werkt ook mee ( of tegen )
donderdag 28 april 2011 - 12:56
spruce

Spruce

Ik heb 3 jaar geleden dezelfde fout gemaakt.

Ik heb toen gedaan wat Pol voorstelt, houterig (of bruin) materiaal bijvoegen en het zijn tijd geven.

Bemerk dat je wel wat meer geduld zal moeten hebben, dit materiaal lijkt toxisch maar zal ooit mooie compost worden. Je zal ongeveer een jaartje extra moeten tellen.

Het materiaal dat je nu hebt, stinkt enorm is zeer klef - en na een tijdje zal dit klonters vormen als je het laat drogen (samenkoeken). Probeer deze klonters te breken en verkleinen (met de hand of verhakselaar misschien ?) en meng ze met bruin materiaal. Daarna af en toe omzetten en dus zuurstof aanbrengen.

Je materiaal zal meer en meer op compost beginnen te lijken.
donderdag 28 april 2011 - 23:40
renate67

Renate67

Hallo Pol
3 houten bakken van 1m3 lijkt mij ook erg ideaal, maar daar moet je wel de ruimte voor hebben.
Tot nu toe ging composteren hier goed (2 hoge smalle dichte houten bakken, te smal en te hoog om makkelijk om te kunnen zetten, dus geen echte aanrader)
Maar ik ben benieuwd hoe het nu gaat worden aangezien we geen konijn meer hebben en dus de wekelijkse aanvoer van mengsel houtschaafsel, stro en konijnenmest weg valt en dus de samenstelling aanmerkelijk veranderd.
Renate
donderdag 28 april 2011 - 23:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon