menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Anti-worteldoek leggen

Ga naar meest recente reactie

Jipka

Jipka

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik had een vraag wat betreft anti-worteldoek.
Hoe maak je deze best vast aan/in de grond? En om de hoeveel cm moet je dat vast maken en zo? Heb dat nog nooit gelegd
Aangezien daar al 4 jaar buxus staat wordt er wel enkel anti-worteldoek gelegd aan de binnenkant van de buxus zoals je hierboven kan zien.

Als er trouwens mensen zijn die goede ideeën hebben wat te planten in deze ruimte: altijd welkom. Moet wel onderhoudsvriendelijk zijn
Op de anti-worteldoek zelf was ik van plan om boomschors te leggen of zijn er andere leuke en mooie alternatieven?
Bedankt voor alle tips!
donderdag 21 april 2011 - 10:24
groengroentje

Groengroentje

Ik leg mijn worteldoek eigenlijk vast met er een dikke laag boomschors op te leggen.
En dan blijft hij toch goed liggen.

groetjes
maandag 2 mei 2011 - 22:24
jdcoster

Jdcoster

Vroeger plantten wij gewoon onze planten in de grond en dat was het.
Tegenwoordig moet ieder onooglijk stukje tuin 'doodgespoten' en voorzien worden van een soort kunstoffen zeil dat niet milieuvriendelijk is, noch bij de productie er van, noch bij het vernietigen later.
Je moet je eens in denken dat je bij de renovatie van tuinen, dergelijke, met struiken doorgroeide vodden moet uit de grond krijgen... .
En dat alles omdat de nieuwe 'tuiniers' het vertikken van eens een stukje te wieden of te schoffelen.
Een rare wereld is het aan het worden.
dinsdag 3 mei 2011 - 00:22
iecee

Iecee

je hebt wel een beetje gelijk over al die plastic in de grond, maar ik denk dat het beter is dan spuiten , en over vroeger geproken ik denk dat er toen veel meer en veel zwaarder gespoten werdt door tuin en moestuinliefhebbers en dat dit een betere vervanging is.

met een soldeerapparaatje snij je de randen af want anders gaan ze rafelen en zit je binnen een paar haar met allemaal zwarte draden in je tuin.
en je zet ze vast met ijzerdraad in een u gebogen of ijzeren pinnen mer een grote rondel errond
dinsdag 3 mei 2011 - 08:23
sunjet

Sunjet

om de antiworteldoek te doen laten liggen op de plaats is het beste met
tuingrind of boomschors
groeten sunjet
donderdag 5 mei 2011 - 20:31
Fiona

Fiona

Vind dit draadje. Worteldoek afsnijden met een soldeerapparaatje? Is dat geen monnikenwerk?
Inderdaad als je het gewoon afsnijd krijg je rafels overal en als die grenzen aan je grasveld, heb je zo je grasmaaier naar de gallemiezen als je niet oplet! Bij mij zat dat draad om een as heen gedraaid, net op tijd de grasmaaier uit en héél lang moeten peuteren en frutten om die zooi er weer af te krijgen. Gelukkig deed mijn maaier het nog!
Dus goede tips over hoe je worteldoek deugdelijk snijdt/zoomt, heel graag!!
zaterdag 22 maart 2014 - 16:22
jdcoster

Jdcoster

Het randje inplooien en een zoom maken met een nietjesmachine.
Maar ik blijf een tegenstander ervan. Onder een grintpad, om de ondergrond zuiver te houden kan ik er eventueel nog begrip voor opbrengen. Het is dan al gemakkelijker te verwijderen en moet het tenminste zoals bij heraanleg of het rooien van planten later niet in rafels gesneden worden om uiteindelijk in de verbrandingsoven te belanden.
Er is niets ecologisch aan.
zaterdag 22 maart 2014 - 19:43
Wannus

Wannus

De naden moeten inderdaad zorgvuldig afgewerkt zijn ,
of na een tijdje zie je ze bovenkomen .
Waar twee naden samenkomen leg ik de ene een 20 cm
boven de andere en zoals hierboven vermeld het randje
inplooien . Ik leg dan ook alles vast met ijzerdraad geplooid
in U vormen , hoe dichter ze naast elkaar in de grond duwen
hoe beter . Voor de buitenranden maak ik een geultje en
opvullen met aarde . Dan kun je afdekken met keitjes of
boomschors of naar eigen keuze .
zondag 23 maart 2014 - 08:45
Wannus

Wannus

Hallo
Weet er iemand toevallig de prijs per vierkante meter van anti worteldoek ,
T'is al enkele jaartjes geleden dat ik dat nog heb toegepast .
Maar mogelijk ga ik binnenkort er mij nog eens aan moeten wagen .
zondag 23 maart 2014 - 13:13
Fiona

Fiona

Met een nietmachine? Hmm... lijkt me ook niet handig, dat blijft toch niet zitten denk ik?
Vastzetten met van die U dingesen is een goeie. Ga dat eens proberen Thx!

Ik heb grindpaadjes aan te leggen en dan heb je weinig keuze. Liefst had ik ook geeneens grindpaadjes, loopt niet zo lekker met blote voeten, maar als je geen geld hebt, en wel grind in je tuin met daaronder worteldoek, roei je met de riemen die je hebt.
Ik hergebruik het worteldoek wat onder het grind ligt, ik hergebruik dus ook grind, verplaats het alleen omdat ik het niet wil hebben waar het ligt. Omdat ik het dus hergebruik, en het op maat moet snijden (van grote lappen naar smalle stukken voor paadjes), zit ik met die ellendige lange draden. Heel irritant, want die komen ook in de grasmaaier, draaien dan om de as heen en piepen er hier en daar uit.

@Wannus denk dat het er aan ligt waar je het koopt. De Aldi heeft het deze week meen ik en ik dacht dat ik het ook bij de Action had gezien. Beide zullen licht goedkoper zijn dan de Praxis of zo.
woensdag 26 maart 2014 - 20:52
vloeiende

Vloeiende

Eigenlijk antwoord ik niet echt op de vraag want ik vind deze doeken zoals jcdecoster zeer vuil in de tuin en begrijp hoegenaamd niet waarom dit onder boomschors moet.
Maar ik heb ze ook al gesneden om achter een wand te steken en met de hete soldeerbout gaat het snel en de randen rafelen niet meer.
woensdag 26 maart 2014 - 21:06
Fiona

Fiona

Misschien ook lezen waar je op antwoord als je met oordelen komt. De boomschors was van de OP en die is uit 2011.
Ik hou ook niet van milieu-onvriendelijke dingen, maar iedereen moet toch zelf keuzes maken. Je kunt mensen hooguit informeren. Ik ben zelf op zich tegen vergif, maar als mijn buurman dat 2 deuren verderop gaat staan spuiten, krijg ik er toch ook van mee. Tuinhout is geïmpregneerd, als we beitsen of verven van garages, schuttingen enz. is dat ook niet zo gezellig voor het milieu.
Vraag me ook af of worteldoek tegenwoordig niet van afvalplastic wordt gemaakt eigenlijk. En doorgaans als men het onder paden legt, kun je er toch ook vanuit gaan dat het lang zal blijven liggen. Lijkt me toch stug dat mensen om de 2, 3 jaar andere paadjes leggen. Zeker niet met grind, is me nogal een heisa.

Ik ben zelf 'gezegend' met een grindterras van 3.5 x 6, grindvoortuin, grindstrook achtertuin (13 x 3M) en aan de zijkant ook nog zo'n 9m2 grind. Joepie, not! Erfenis van vorige huurders. Ben er niet blij mee, maar tis wat het is. Ik hergebruik de hele zooi, omdat ik geen geld heb voor alles straten, dus zowel grind als het grinddoek wordt zover mogelijk hergebruikt.
donderdag 27 maart 2014 - 13:28
jdcoster

Jdcoster

Hebt u mijn antwoord wel gelezen?
De randen dubbel opplooien en vast nieten is zeker effectief tegen die rafels. Om die worteldoek vast te zetten bestaan er grondpennen. Tuinadvies maakt er zelfs publiciteit voor.
Er zijn tal van redenen om het gebruik van die antiworteldoek voor alles en nog wat, te verafschuwen. De foto's hieronder zijn een illustratie daarvan.
Ik heb ook al eens een partijtje bamboe die door zo'n doek gegroeid was, moeten rooien met handwerktuigen. U zou er al vlug anders over denken.
Alle begrip verder voor de situatie in uw tuin.[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
donderdag 27 maart 2014 - 13:53
satomi

Satomi

Anti-worteldoek is met een goede schaar te knippen. Zet het doek op spanning met een voet en een hand, daar tussen op een groene lijn afknippen. Als je de randen afboordt, bv. met een rand die wat boven het grind uitsteekt, en daarbinnen het worteldoek met grind houdt, heb je geen last van grind in je gras. Dan nog een steenrand naast de afboording en je maait je gras zonder vervelende rafels.
donderdag 27 maart 2014 - 14:20
braze

Braze


Hoi Allemaal .

ik deel de wrevel van jdcoster .

het antiworteldoek /opzetdoek

is niet echt voor de tuin bedoeld want zodra je gaat knippen

gaat de functie ervan inboeten .

wat veel en veel erger is dat de grond ervan dik te lijden inklinken slechte afvoer

van water en het wortelen gaat vrolijk verder maar dat zie je pas als je de boel

weer gaat opruimen .


mvg .


Braze .

donderdag 27 maart 2014 - 16:43
Wannus

Wannus

Hallo
Anti worteldoek heeft ook vele voordelen .
Veel minder onkruid .
Waarom zou het vuil zijn , goed ingewerkt met bedekking
erop ( boomschors of keitjes ) merk je er niets van.
De jeugd ( jonge koppeltjes ) die samenwonen kiezen tegenwoordig
veel voor worteldoek in hun tuin .Om zo weinig mogelijk onkruid te hebben.
Volgend jaar heb ik gedaan met werken , mijn rug en knieen willen
niet meer mee , en ben er ontzettend blij mee dat ik zal kunnen stoppen.
In mijn eigen tuin waar ik de meeste onkruiden heb , ga ik ook Anti
worteldoek gebruiken , om nog zo weinig mogelijk werk te hebben .
Vanaf volgend jaar neem ik het rustiger aan , ik heb genoeg gewerkt .
Ik ga dan meer streven naar ontspanning , wandelen en fietsen .
En een poging ondernemen om een klein moestuintje aan te leggen ,
om me bezig te houden .




donderdag 27 maart 2014 - 21:22
jdcoster

Jdcoster

En Wannus? Met worteldoek tussen de slaplantjes en een streepje tussen de wortelrijen?

Met vuil bedoelen we niet dat er er stof op ligt hoor. De productiemethode is vervuilend en heeft als grondstof uiteindelijk aardolie. Het is niet recycleerbaar en moet later verbrand worden, wat ook al weer vervuilend is.
Dat alles omdat mensen het verleerd zijn om met hun handen te werken. Toch hebben de fitnesscentra nog nooit zo goed gedraaid. Het is een bizarre wereld.
vrijdag 28 maart 2014 - 09:54
Wannus

Wannus

En jdcoster
Ik kan je geen ongelijk geven hierbij .
Maar mijn bedoeling is :
Ik heb nog een goeie 20 vierkante meter over voor een moestuintje .
Maar ook zou ik dit bedekken met worteldoek ,
Ik zou zelf 4 houten kweekbakken maken van 1 vierkante meter ,
en 25 cm hoog , en deze opvullen met een goeie mengeling van
aarde en compost , om een klein beetje groenten en kruiden te kweken.
Tussen de kweekbakken ga ik boomschors werpen op het worteldoek .
Ik denk hierbij dat het toch een hele periode netjes zal blijven ,
dus heel weinig onkruid en veel minder werk .

vrijdag 28 maart 2014 - 19:02
deHaan

DeHaan

Wannus, je hebt ongeveer 20m2 liggen
Laten we zeggen 5x4
Maak dan 3 bakken van 5 meter lang en 1 meter breed, maak ze tevens minstens 50cm hoog.
Scheelt je een flink stuk bukken.
vrijdag 28 maart 2014 - 19:15
Wannus

Wannus

Ben er mee akkoord , maar de kweekbakken komen zo dicht mogelijk
langs de buitenkanten , dat ik in het midden een zithoekje kan voorzien.
Ik zou dus in het midden een Betula Pendula youngii ( treurboompje )
Planten . Ik heb ongeveer hetzelfde ergens gezien en dit viel best mee.
Werk heb ik minder en minder nodig , ben versleten.
Nu en dan eens een vriendinnetje uitnodigen voor de zithoek ,
en meer moet ik niet meer hebben . Daarvoor voel ik me nog niet te oud.

vrijdag 28 maart 2014 - 19:56
wilma*15

Wilma*15

Ik heb de hele topic gelezen over de anti-worteldoek.
Zelf ben ik ook van plan om onder het toekomstig terrasje een anti-worteldoek neer te leggen.
Wil hier echter wel terrastegels neer leggen.
Het scheelt in ieder geval een heel stuk werk om tussen de tegels het onkruid eruit te trekken.

Zelf wil ik niet mijn hele tuin vol leggen met anti-worteldoek.
Zie dit echt niet zitten.
Op dit moment ben ik nog volop plannen aan het maken voor mijn tuin.

Een tuin zoals je die ook in de bossen vind heeft ook zijn charme.
Bij mij moet niet alles heel netjes, dit vind je ook niet in de natuur zelf.
Dit is ook wat ik wil realiseren met mijn tuin.
Daar hoort geen anti-worteldoek bij.

Maar voor diegene die dit overal wil neerleggen moet dit uiteraard zelf beslissen.
En inderdaad als elk onkruid eruit moet is dit misschien toch een oplossing voor de vele rugblessure's die je zo hier en daar toch over leest.

Tuinieren moet wel een plezier blijven en geen blok aan het been zijn door de vele onkruiden.

De tips over het rafelen zal ik zeker onthouden.
Bedankt hiervoor.

Groetjes
maandag 31 maart 2014 - 21:04
Fiona

Fiona

Dat spul omzomen op een of andere manier is dus ook waar ik mee zit. Vooral omdat ik dus worteldoek hergebruik wat hier al ligt, op plekken waar ik het niet wil (stomme grindstrook achterin van 13 x 3,5 meter)
Of je werkelijk minder onkruid krijgt, is volgens mij nog maar de vraag. Ik zie bij dat split wat er bij mij ligt dat er OP het worteldoek een of ander vies laagje ligt, prut / stof van het split en mogelijk ook zand wat letterlijk aan komt waaien??? En daarop groeit vrolijk onkruid. Hele hordes. Ik had liever dan zand waar ik een schoffel doorheen kon halen, nu moet ik het handmatig van het worteldoek, tussen dat *(%$&)*#$_ split uit pulken. Je kunt het spuiten en/of doden met schoonmaakazijn, maar dan blijven die dode plantjes alsnog zitten en die dode, gele dingen eruit krijgen is nog erger dan de verse groene :/
Als ik niets doe aan het wieden van het split-op-worteldoek, krijg ik er een even erg onkruid/grasveld op als op zand Misschien is dat met een dikkere laag en/of met ronde kiezels minder dan met split?

Ik zie het worteldoek meer werken tegen wat de naam zegt: anti- wortels. Tis wat ik hier zie toch echt geen anti onkruid. Idem met een terras met onkruid in voegen. Dat komt niet uit de grond, maar de zaadjes vallen er OP. Worteldoek onder een terras (of grind) voorkomt dat ook niet.

Wat betreft recyclebaar zijn of niet, moet zeggen dat ik dat niet weet. Mogelijk wordt het gemaakt van omgesmolten plastic wat ingezameld wordt?
donderdag 24 april 2014 - 16:17
jdcoster

Jdcoster

Dat omgesmolten plastiek is zodanig weinig homogeen van samenstelling en na vermalen en smelten, verontreinigd met zand en metaaldeeltjes dat men daar enkel straatmeubilair mee maakt zoals banken, palen, balken, compostbakken.
Ik zag deze week weer grote stukken gescheurd worteldoek, doorgroeid met bamboescheuten bij het groenafval op het containerpark liggen. Wat met men daar in 's hemelsnaam mee aanvangen? Misschien laten uitdrogen en mondjesmaat bij het brandbaar afval voegen.
donderdag 24 april 2014 - 19:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon