menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boordstenenkiezelsworteldoek .. hoe beginnen

tommyvlaming

Tommyvlaming

Dag allemaal !

Ik ben nieuw op dit forum,
Ik woon nu een maandje in ons nieuw huisje en wil de voortuin/zijkant opknappen.

De zijkant wil ik met worteldoek + kiezels opvullen maar weet niet goed hoe hieraan te beginnen.
Vooraan wil ik ook boordstenen zetten omdat we met een helling zitten zodat de kiezels niet wegkunnen.

De vragen die ik hierover heb :

1) Moet ik de grond eerst overal mooi gelijk maken (frezen) of mag de worteldoek hier dadelijk over + kiezels.
2) Hoe hoog mogen de kiezels en mogen deze rechtstreeks tegen het huis aankomen of moet ik dit afwerken met iets.
3) Mag de worteldoek tegen het huis aankomen of stop ik best een paar centimeter op voorhand.

4) De boordstenen plaatsen, is dit gewoon een sleuf graven van 15 diep, beetje stabilise erin en dan boordsteen ?





alle tips zijn welkom !

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 20 april 2011 - 16:01
jdcoster

Jdcoster

I.v.m. die boordstenen hebt u gelijk. Meer houdt dat niet in.
Ik heb wel mijn bedenkingen bij kiezels met alleen maar worteldoek onder. Als men er over wandelt of fietst, verzakken en verrollen die steentjes en het oppervlak blijft nooit vlak.
Er bestaan in de handel een soort raatvormige platen in kunststof, vergelijkbaar met de grasdallen in kunststof. Onderaan is er een gaas op aangebracht.
De steentjes blijven er gevangen in de raten en het geheel heeft een goede draagcapaciteit. Voor u dat plaatst moet de ondergrond dan wel goed vlak getrokken en aangedrukt worden.
Het is ongetwijfeld een duurder maar ook een beter systeem.
Ik ken maar één merknaam,' Nidagravel', maar er bestaan er misschien nog.
woensdag 20 april 2011 - 17:37
renate67

Renate67

Gaan er ook nog planten komen of wordt het het zoveelste dode kiezelperk.
Zo ja dan zo zonde van zoveel grond.
Ik heb geen ervaring met aanleggen van kiezelperk, alleen met het opruimen ervan (enorme klus)
Renate
zaterdag 23 april 2011 - 05:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon