menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon bemesten

Ga naar meest recente reactie

Gespeel

Gespeel

Hallo,

ik heb begin maart kalk gestrooid op mijn gazon. Ik wou dan een maand wachten om mijn gazon te bemesten omdat ik had gehoord dat kalk in combinatie met sommige meststoffen amoniak oplevert en dat schadelijk kan zijn voor het gazon.

Ik zou nu willen bemesten met organische meststoffen (is een gewone zak meststof van DCM) maar het probleem is dat ik mijn gazon niet kunstmatig kan beregenen. Het heeft ook al lang niet meer geregend, behalve een klein buitje. En ze geven ook voor de komende twee weken geen regen uit.

Mag ik de meststof nu strooien en is de dauw 's morgens vocht genoeg om het te laten inwerken? Of wacht ik beter nog met meststoffen strooien? Zou het anders verbranden? Het gazon ligt wel een groot deel van de dag in de schaduw.

En als ik wacht, heeft het dan nog wel nut om in mei meststoffen te strooien?

Ik ben bang dat 1) mijn gazon eventueel zal verbranden en 2) dat ik een zak meststof die toch wel 50 euro kost zomaar zal "weggooien" op het gras en dat het toch geen effect zal hebben omdat het niet kan opgenomen worden door het gras...

Kan mij iemand raad geven aub? Dank je wel!






.
zaterdag 16 april 2011 - 13:47
Gespeel

Gespeel

Niemand raad? Straks wordt het donker en kan ik niet meer strooien
zaterdag 16 april 2011 - 15:58
molleke32

Molleke32

Ik heb ook die organische meststoffen maar ik beregen hier wel. Ik weet niet of ochtend dauw voldoende zal zijn hoor..
Sorry dat ik geen wijze raad voor je heb

Groetjes Vicky
zaterdag 16 april 2011 - 18:36
Mandy

Mandy

Ik heb mijn meststof ook "ingeregend" .. Denk niet dat de dauw genoeg is......

Kun je niet een "normale" sproeier zetten en die regelmatig verplaatsen en dat verspreid over een aantal middagen/avonden doen?????

( weet niet hoeveel oppervlakte gazon je hebt...)
zaterdag 16 april 2011 - 20:53
lam

Lam

Geweldige vragen. Voor advies kan ik er weinig mee, het ammoniak verhaal is helemaal geweldig. Ik snap er niets van.
Bemesten kan altijd als er groei is, dus niet in de winter, Dan kan kakl wel, zeze mag over de sneeuw gestrooid worden.
Strooi chemische meststoffen voorzichtig en bouw ervaring op, natuurlijke meststoffen zijn wat makkelijker toe te passen.
Na het strooien van de meststoffen, even de sproeier er op, verbranden dan bijna uitgesloten.
Over de diverse mestoffen is er internet genoeg te vinden en waar ze in de plant voor dienen.
Veel geluk en geduld toegewenst.
Lam
zondag 17 april 2011 - 21:51
HappyDeez

HappyDeez

Ik las net dit op Marktplaats:
De kippen mest is op natuurlijke manier in de stal gedroogt.
Zonder toevoeging van andere producten.
Dus u koopt 100 % kippenmest
Ideaal voor gazon en tuin.
Goed uitstrooibaar.

Geen verbrandings gevaar voor het gazon en planten,
omdat de mest zo fijn is dat het direct door het gras en planten valt
met het uitstrooien.



Dus misschien is zoiets wat??
woensdag 20 april 2011 - 11:11
lam

Lam

Pas op met kippenmest, het bevat erg veel stikstof dat geeft enorm veel groei.
In deze droge tijd kan ook deze mest verdrogingsverschijnselen geven. Men noemt het dan ook verbranden omdat de mest al het vocht naar zich toe trekt .Hierdoor krijgt de plant ( gazon ) niets.
woensdag 20 april 2011 - 22:02
HappyDeez

HappyDeez

Oke, geen goed plan dus.
donderdag 21 april 2011 - 10:08
Mandy

Mandy

Enkel kippenmest zou ik niet doen, is erg sterk.... zie het aan mijn kippen die los lopen....
donderdag 21 april 2011 - 20:31
peterslock11

Peterslock11

Interessant wat Vicky, Mandy en HappyDeez schrijven... ik ging net een topic "Gazon bemesten" lanceren maar kan mijn vragen / twijfels beter alngs deze weg formuleren, want ik heb 't zlefde probleem als Gespeel: wanneer is het het geschikte moment om nog voorjaarsbemesting toe te dienen??

Probleem bij mij was / is tijdsgebrek en blessure:
- begin april (toen het hier vaak regende) was ik op reis
- toen we terug waren volgde een droge periode: ruim 2 weken niets van regen, veel zon
- maandag deed het hier enkele goede buiten maar ik had geen tijd om mijn gazon (600 m2, veel verschillende delen) te bemesten
- bovendien heb ik een fameuze bicepspeesontseking rechts (waardoor ik arm & schouder moet 'sparen'; kan ook nog gevolg zijn van een nekwervel die nog verder moet herstellen na ongeval), wat als rechtshandige niet echt 'handig' is.
- bovendien heb ik de meststoffen aangekocht, graag gebruik ik ze dan effectief!

2 vragen aan mensen met ervaring:
- wat is klimatologisch / weerkundig het laatste moment dat voorjaarsbemesting nog zin heeft?
- kan je het snel, goed en zonder veel je arm / schouder te belasten, doen met een horizontaal ronddraaiende trechter op wieltjes (ik ken de juiste term niet)?
Het lijkt me moeilijk om iemand te vinden die het de komende 2 weken voor mij kan doen... maar ik kan het moeilijk zelf doen, tenzij via heel goed materiaal (dat 't meeste werk voor mij doet )!
woensdag 27 april 2022 - 20:58
molleke32

Molleke32

Mij hebben ze altijd gezegd kalk in de winter en de meststoffen voor het voorjaar kan van maart tem juni. Beste wel voor eind mei.
Ik werk met zo'n strooiwagen van gardena, dan belast je je armen en schouders bijna niet. Je moet helaas nog wel je zak meststoffen erin kappen wat een aanzienlijk gewicht is als je met die problemen kampt.. Iemand in je omgeving aanspreken voor hulp? Ikzelf heb super goede buren, maar das natuurlijk niet bij iedereen zo. Ik bemest de buurman van 80 zijn gazon en rij daar ook het gras voor af.
donderdag 28 april 2022 - 12:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon