menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hulp bij aanleg tuin

Ga naar meest recente reactie

bouten

Bouten

Hallo,kan er iemand mij helpen met namen van planten en struiken om te planten . Ik heb al begonnen met worteldoek en heb al enkele struiken geplant maar ik zal alles opnieuw doen . [afbeelding verwijderd niet-https] Uploaded with ImageShack.us[/img][afbeelding verwijderd niet-https] Uploaded with ImageShack.us[/img] [url= URL GEBLOKKEERD 016.jpg/]

Uploaded with ImageShack.us Hopelijk lukt het voor de foto's .

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 15 april 2011 - 09:23
renate67

Renate67

worteldoek en struiken?
hoe dik is de laag dan die op het worteldoek ligt?
Of plant je de struiken in een gat in het worteldoek?
Struiken hebben toch behoorlijk wat ruimte nodig voor hun wortels denk ik zo.
foto´s overigens niet gelukt.
Renate
vrijdag 15 april 2011 - 09:36
bouten

Bouten

Hallo, weet van die foto's worden geblokkeerd nu je vraag snij gewoon een stuk uit wortel doek .[afbeelding verwijderd niet-https] Uploaded with ImageShack.us[/img]
vrijdag 15 april 2011 - 09:48
bouten

Bouten

Nog een foto .

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 15 april 2011 - 09:55
bouten
vrijdag 15 april 2011 - 09:57
bouten

Bouten

Dit was als we begonnen zijn met de werken .

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 15 april 2011 - 10:00
renate67

Renate67

OK de situatie is nu duidelijk.
Maar wat is nu precies je vraag?
Weet je welke struiken je hebt? (of zoek je daar de namen van?)
Of ben je op zoek naar sugesties voor nog meer struiken?
En wat is debedoeling moet het helemaal volgroeien met struiken of ook andere planten en bloemen ertusen?
Renate
vrijdag 15 april 2011 - 10:41
bouten

Bouten

Hallo, mijn vraag is alles laten volgroeien met welke struiken of planten of bloemen met ook een beetje kleur en niet te veel onderhoud .Ik zal dan naar winkel gaan om alles te kopen , bedankt renate voor de reactie.
vrijdag 15 april 2011 - 10:56
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik denk dat het handig zou zijn om eens na te gaan wat je graag ziet. Er zijn heel veel struiken, planten en bloemen in alle kleuren en maten. Welke grond heb je, hoeveel zon is er, welke kleuren vind je mooi. Dit bepaald al een stuk welke planten je uiteindelijk gaat zetten.
Wat ik wel mooie zou vinden aan de waterkant, zijn siergrassen. Dat oogt heel natuurlijk. Een goeie bodembedekker is ook altijd interessant om onkruid tegen te gaan.

Veel succes!
vrijdag 15 april 2011 - 13:19
bouten

Bouten

Hallo, voor mij is het even wat er staat .Maar ik zou graag namen krijgen wat ik zou kunnen planten van bodembedekkers ,siergrassen ,struiken dan kan ik naar de winkel gaan om ze te kopen daar ik een groentje ben als het om tuin gaat .Juist moet het een beetje ordelijk zijn .
vrijdag 15 april 2011 - 15:32
Eniavaswen

Eniavaswen

Je zou als bodembedekker pachysandra kunnen nemen, da's een mooie om grote vlakken mee te bedekken. Van siergrassen vind ik miscanthus sinensis een hele mooie, maar daar heb je nog tal van soorten onder. Da's natuurlijk allemaal heel groen. Wil je graag meer kleur kan je gaan naar vinca, geranium, kruipende phloxen, enz.... Een struik die ik graag zie is cornus kousa, maar ook hortensia's kunnen heel mooi zijn.
Neem vooral je tijd om leuke planten te kiezen om achteraf miskopen en een teleurstelling te vermijden. Je kan nu beter een beetje langer rondkijken en dan jarenlang genieten van je keuze.
vrijdag 15 april 2011 - 18:48
renate67

Renate67

Als je struiken en planten kiest dan opletten dat je door het jaar heen verspreidt bloemen of iets anders moois te zien hebt.

struiken:
voorjaarsbloeiend vroeg:
forsythia, kerria (beide geel)
ribes (roze)
vibernum, spirea (wit)
wat later in voorjaar:
sering (paars of wit)
boerenhortensia (wit)
zomer: (allemaal in meedere kleuren)
hibiscus
vlinderstruik
hortensia
herfst en winter:
besdragende skimia
skimia met mooie gekleurde knoppen gedurende de hele winter

Wat op zo´n helling ook heel mooi kan zijn bodembedekkende rozen (kruiprozen)
hieronder plaatje van internet
Renate

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 15 april 2011 - 19:19
bouten

Bouten

Hallo,Eniavaswen en renate67 bedankt voor de toelichting ik heb alle namen op een bladje papier geschreven en ben naar de winkel gestapt ik zal vandaag proberen alles te planten (als het weer het toelaat ).Ik heb ook nog sierringen meegebracht in alle kleuren +verschillende soorten siergrassen en lavendel zal dan nog eens foto's nemen dan kunnen jullie het resultaat zien .
vrijdag 27 mei 2011 - 06:55
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik ben al benieuwd. Zorg er zeker voor dat je voldoende water geeft, met de droogte van de laatste weken heeft nieuwe aanplant extra zorgen nodig.

vrijdag 27 mei 2011 - 08:08
jdcoster

Jdcoster

Het wordt nooit mooi met dat doek daartussen
Er iets op leggen zal ook niet gaan want de helling is te sterk.
Dit is alles behalve duurzaam en ecologisch tuinieren.
vrijdag 27 mei 2011 - 10:15
bouten

Bouten

Het wortel doek is vastgemaakt met ijzers die gebogen zijn .komt nooit meer los. Boven de helling liggen er ook treinbils mooi of niet ik moet geen onkruid meer trekken .

vrijdag 27 mei 2011 - 21:00
Iverna

Iverna

Over smaak valt te twisten. Ik had niet voor anti-worteldoek gekozen maar goede bodembedekkers zoals Eniavaswen al aangaf. Mij is niet geheel duidelijk of je nu alleen struiken hebt geplant , siergras en hier en daar een lavendel of ook bodembedekkers als Pachysandra, Vinca, Geranium of Hedera. Als dit laatste het geval is dan moet je het doek verwijderen. Bodembedekkers zullen hun naam alleen eer aan doen wanneer ze de mogelijkheid hebben in de breedte uit te groeien en dus te wortelen
Wanneer je bodembedekkende planten hebt gekozen die geschikt zijn voor de situatie (zon/schaduw/grondsoort) kan je zonder anti-worteldoek in twee jaar genieten van een dichtgegroeide border waarin onkruid bijna geen kans meer heeft.
Als je het anti-worteldoek laat liggen, zal je jarenlang kunnen genieten van het zicht hierop.
Het is maar wat je wil
woensdag 1 juni 2011 - 09:01
Polplastron

Polplastron

Overigens wat dat anti-worteldoek betreft ... De gemeente heeft hier onlangs een aanleg gedaan van een rotonde. Voor de aanplanting is gekozen voor Lonicera met daartussen anti-worteldoek. Geen spatje grond is meer zichtbaar, enkel het doek.

En wat zag ik vandaag? Een werkman die al het onkruid aan het wieden was dat ondanks alles toch op het worteldoek kiemde. De natuur wint altijd en onkruid heeft vaak maar een paar korreltjes zand nodig om zich toch te nestelen.
woensdag 1 juni 2011 - 16:05
Eniavaswen

Eniavaswen

Het klopt inderdaad wel dat worteldoek lang niet alles tegenhoudt. Wij hebben dit ook gelegd onder onze paden in de tuin, maar intussen zijn er al heel wat snodaards in geslaagd om toch te ontkiemen. Daarnaast zijn er ook voldoende onkruiden die heel wat groeikracht hebben en toch een weg vinden door het worteldoek.
vrijdag 3 juni 2011 - 09:12
jdcoster

Jdcoster

[url=http://img191.imageshack.us/i/antiworteldoek.jpg/][afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us

Vandaag weer een mooi voorbeeld gezien van toepassing van worteldoek op een helling ... .
Er zou moeten een wet op komen die verbiedt van ons bloot te stellen aan dergelijke wansmaak in het straatbeeld
zondag 5 juni 2011 - 21:58
iecee

Iecee

het kan wel, als je het maar goed doet maar ze zijn hier wel echt dom bezig geweest.
zo'n vlug vlug firma dit ziet er echt niet uit
zaterdag 11 juni 2011 - 13:24
Pieter2

Pieter2

Waarom zou je hier iets aanplanten? Als de grond hier voldoende vochtig is (aangezien je aan een waterkant zit) kan je hier zo'n mooie wilde oeverkruiden laten groeien... Je kan dat doen door het vanzelf te laten ontwikkelen of door een bloemenmengsel te kopen voor de specifieke grond en vochtigheid (bv. ecoflora .be ). Het kost bijna geen geld, je moet geen onkruid trekken, je moet niet zitten kloten met een worteldoek, je moet niets aanplanten, het enige onderhoud is één keer per jaar maaien en afvoeren. Bovendien heeft dit waarde voor natuur (bijen, vlinders nectarplanten etc.). Ga hier nu niet zo'n mogelijkheid weg gooien door hier bijvoorbeeld pachysandra te planten... Bovendien integreer je zo je tuin nog meer met het landschap...

Als je dit ziet zitten, enkele voorbeelden van plantensoorten die op een plaats als deze groeien zijn grote kattenstaart, wilde bertram, pinksterbloem, , als het echt vochtig is: dotterbloem, gele lis, echte koekoeksbloem etc. Kijk ook eens wat op de oevers in de omgeving groeit...
maandag 13 juni 2011 - 09:10
jdcoster

Jdcoster

Ik heb het er ook moeilijk mee. Zo'n unieke locatie waar veel mensen alleen maar kunnen van dromen, op die manier landschappelijk verminken, vind ik zonde.
Ik ben net een boek aan het lezen over de geschiedenis van de tuinaanleg. In de middeleeuwen omsloot men de tuinen met hoge muren om de omringende opdringerige, boze, vijandige wildernis buiten te sluiten. Daarbinnen koesterde men zich in soort 'getemde' natuur, het geknipte, geleide en geschoren paradijs.
In onze tijden gaan we op onze manier weer die richting uit? We zijn bang geworden van natuurlijke vegetaties en zien er de schoonheid al lang niet meer van.
De hinderlijke natuurlijke vegetatie die ons omringt, willen we geen naam meer geven en noemen we gemakshalve dan maar gewoon 'onkruid'
Bomen verliezen te veel bladeren en geven schaduw. Vlinders zorgen voor rupsen en van distels weten we meestal alleen dat ze prikken en niet dat ze bloeien. Kikkers maken te veel lawaai en zwaluwen schijten op onze teakmeubelen op het terras in Chinese blauwe hardsteen of Afrikaanse paddoek ...
Een hele industriewereld van beschermingsmiddelen, verdelgings- en bestrijdingsmiddelen, anti-worteldoeken, vijverfilters en UV-lampen, enz., speelt daar handig op in, maakt ons bang en moedigt ons aan in onze gemakzucht.
Niemand stelt zich nog de vraag of we dat wel echt nodig hebben.
maandag 13 juni 2011 - 12:16
Pieter2

Pieter2

Volledig mee eens jdcoster. Maar om even logisch na te denken, die luxe zorgt een tuinierder alleen maar meer werk en kosten. Als je nu eens een onkruid niet als ONkruid viseert, maar gewoon als kruid bespaar je enorm veel werk en kosten. Ik heb hier even een voorbeeldfoto van wat je met deze oever kan doen...Een gemeentelijke groendienst heeft daar wilde kattestaart ingezaaid, wat in jou situatie ook perfect mogelijk is.

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 13 juni 2011 - 13:20
stoffelmans

Stoffelmans

Ziet er mooi uit!
donderdag 23 juni 2011 - 14:12
zonne-bloempje

Zonne-bloempje

Wat op zo´n helling ook heel mooi kan zijn bodembedekkende rozen (kruiprozen)
hieronder plaatje van internet
Renate

Deze rozen bloeien die het hele jaar door? (mss in sommige mensen hun ogen een stomme vraag maar ik ben een tuin leek ) Wij moeten heel onze tuin heraanleggen en mijn oog viel hier op!
zaterdag 23 juli 2011 - 21:10
renate67

Renate67

Hallo Cindy
Er zijn in ieder geval lang doorbloeiende kruiprozen, ze worden ook wel bodembedekkende rozen genoemd, maar bij aankoop altijd wel goed kijken of navragen of het echt doorbloeiende soort is
kijk bv eens hier http://www.jacobsplant.nl/categorie.php?catid=161
Renate
zondag 24 juli 2011 - 11:23
zonne-bloempje

Zonne-bloempje

Bedankt

Ik hou een schrift bij met ideetjes dat ik kan gebruiken als we aan onze tuin gaan beginnen en die roosjes vond ik super mooi!
zondag 24 juli 2011 - 21:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon